Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG

Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Hogescholen in Dialoog
Samen met ouders aan het werk!
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Jongvolwassene (Adolescent)
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerken Werken in Teams.
Communicatie met ouders
Dossier Empowerment.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom ik maak me sterk.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Reflecteren.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Coping.
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Daphne Keller 30 augustus 2017
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Trauma sensitief lesgeven
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Zwart wit denken in de klas
Ouderavond klas 1havo/atheneum
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Ouders en school samen Maart 2016
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Koppeling visie en praktijk
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Gemaakt door Lars Courtens
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Daphne Keller 29 augustus 2018
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Adolescentie psychologie & Omgaan met puber situatie in de klas 26 oktober 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Terugblik Reflecteren Portfolio Afspraken WPB, SO, IO Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Inhoud bijeenkomst Terugblik Update Adolescentie psychologie Theorie Casus Huiswerk Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Hoe zit je erbij? Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Waarom Adolescentie psychologie (-> zie Videocollege Ketellaar) Helpt je om je leerlingen beter te begrijpen Biedt alternatieve verklaring voor gedrag van leerlingen Helpt bij het vormen van je professionele identiteit (hoe kijk ik tegen leerlingen aan; welke omgangswijze met pubers past bij mij?) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Pubertijd en ontwikkeling Lichamelijk Emotioneel Cognitieve ontwikkeling (zelf-regulatie) Psychosociale ontwikkeling Moreel Identiteit Verschillende fasen: (prepuberteit – late puberteit; 11-18 jr) Ontwikkeling van emoties (zie bijv. Psychoanalyse, Freud) Ontwikkeling als lid van de samenleving; lid van de groep Ontwikkeling van identiteit (als persoon) (Erikson) Volbrengen van ontwikkelingstaken (Havighurst) Ontwikkeling van denken (zie bijv. Piaget) Positive youth development (“omdenken”) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Theorie adolescentiepsychologie Psychoanalytisch, Sociaal-cultureel, Cognitief, Neuropsychologisch Theorieën over adolescentie: Psychoanalyse (Freud) Identiteitstheorie (Erikson, Marcia) Ontwikkelingstaken (Havighurst) Positive youth development Cognitieve ontwikkeling (Piaget) Informatieverwerking Emotionele ontwikkeling Hersenontwikkeling Ontwikkeling van emoties (zie bijv. Psychoanalyse, Freud) Ontwikkeling als lid van de samenleving; lid van de groep Ontwikkeling van identiteit (als persoon) (Erikson) Volbrengen van ontwikkelingstaken (Havighurst) Ontwikkeling van denken (zie bijv. Piaget) Positive youth development (“omdenken”) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Praktijk: 12-14 jaar (1e/2e klas) Hangen in de banken, moe, stress-gevoelig! Ongeremde emoties, haantjesgedrag/jongens uitdagen Kritiek op (uiterlijk) volwassen, verzanden in details in discussies, ‘imaginair publiek’ (verlies onbevangenheid), Extreme emoties én onkwetsbaarheid Meeloopgedrag, weerzin/angst presentaties, zeer gevoelig voor kritiek Groepsgeweten, ‘iedereen doet het’ Op elkaar willen lijken (uiterlijk) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Praktijk: 14-16 jaar (3e/4e jaar) Wél beslissen, slecht oordelen; Kunnen meer stof aan; besef leerstrategieën en leerstijl; moeite met open opdrachten; motiveren en inspireren. Experimenteergedrag (bv uiterlijk), gebrekkige emotionele controle, impulsieve keuzes; openlijke non-verbale vormen van afstand en verzet; herkennen emoties anderen slecht. Samenwerking in groepjes moeilijk te managen. Risicoleeftijd voor ontwikkelen negatieve identiteit Zetten graag “boom” op; gelijk halen belangrijker dan inhoud; liever debat dan gesprek; strijd om de macht in de klas Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Verdieping Onderwijskunde Pubers en Zorgleerlingen Praktijk: 17-18 jaar: 5e / 6e klas leerstijl verbreedt; discussies verdiepen en lopen door, beter inschatten lange-termijn-effecten, kunnen óórdeel maken/geven cognitieve, sociale en morele ontwikkeling meer in balans  gedrag meer in balans gevoel van autonomie en eigenheid, afstand volwassen kleiner, acceptatie mogelijkheden en beperkingen start weerstand tegen groepsdruk, weerstand impulsen, inschatten sociale en emotionele gevolgen Verdieping Onderwijskunde Pubers en Zorgleerlingen

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Leerlingen met diagnose Lijstje met kenmerken uitdelen _> diagnose vragen B , bas, bart, bram is autist J. joep, Joris adhd/add I Iris en Ingrid odd T tom en theo depressie Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Opdracht Denk terug aan een (lastige) situatie met een of meerdere leerling(en) waar je als leraar mee te maken hebt gehad. Deel deze situatie met een medestudent. <optioneel> Probeer het gedrag van de leerling(en) te verklaren vanuit een of twee theorieën/perspectieven. Bediscussieer/bedenk hoe je vervolgens als leraar kunt handelen in een dergelijke situatie. Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017

Implicaties voor interactie en didactiek voor pubers(met rugzak)? Positieve feedback Geduld Benoemen eígen emotie Soms pedagogisch negeren Door emotie/uitbarsting heen kijken Superheldere taken Structuur bieden Helpen plannen en kiezen Korte-termijn-doelen Aandacht voor aanleren leerstrategieën Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Mindset…. Ongehoorzaam… Afspraken niet nakomen… Laks en lui… Brutaal en respectloos… Labiel en lichtgeraakt… Ruzie zoeken, agressief… Waaghalzerij… Stiekem en geheim… Gefixeerd op uiterlijk… of onafhankelijk? of planningsprobleem? of veel te moe door slaapgebrek? of ontwikkeling kritisch denken? of last van stemmingswisseling? of hoge zelfwaardering? of eigen grenzen niet kennen? of eigen wereld willen maken? of graag net zo zijn als anderen? Positive youth development (“omdenken”) Als het gedrag in de linkerkolom – dat we meestal als docenten vooral lastig en soms strafbaar vinden – kan verklaard worden met de rechterkolom. Dan nog heb je geen kennis om ermee om te gaan, maar wel een attitude om er productiever mee om te gaan. Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Casus Wat past bij de ontwikkeling? (theorie) Wat past bij leerling? (“rugzak”) Wat past bij jou? (persoon, rol als docent) Wat past bij school? (schoolregels, cultuur) Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Huiswerk Thema & Intervisie Casus uitwerken, koppelen aan theorie Vooruitblik: Thema: Identity workshop Voorbereiden Intervisie: Casus voorbereiden intervisie Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Terugblik Informatie Opzet bijeenkomst/werkvormen Vragen? Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017