Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Adolescentie psychologie & Omgaan met puber situatie in de klas 26 oktober 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Terugblik Reflecteren Portfolio Afspraken WPB, SO, IO Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Inhoud bijeenkomst Terugblik Update Adolescentie psychologie Theorie Casus Huiswerk Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Hoe zit je erbij? Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Waarom Adolescentie psychologie (-> zie Videocollege Ketellaar) Helpt je om je leerlingen beter te begrijpen Biedt alternatieve verklaring voor gedrag van leerlingen Helpt bij het vormen van je professionele identiteit (hoe kijk ik tegen leerlingen aan; welke omgangswijze met pubers past bij mij?) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Pubertijd en ontwikkeling Lichamelijk Emotioneel Cognitieve ontwikkeling (zelf-regulatie) Psychosociale ontwikkeling Moreel Identiteit Verschillende fasen: (prepuberteit – late puberteit; 11-18 jr) Ontwikkeling van emoties (zie bijv. Psychoanalyse, Freud) Ontwikkeling als lid van de samenleving; lid van de groep Ontwikkeling van identiteit (als persoon) (Erikson) Volbrengen van ontwikkelingstaken (Havighurst) Ontwikkeling van denken (zie bijv. Piaget) Positive youth development (“omdenken”) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Theorie adolescentiepsychologie Psychoanalytisch, Sociaal-cultureel, Cognitief, Neuropsychologisch Theorieën over adolescentie: Psychoanalyse (Freud) Identiteitstheorie (Erikson, Marcia) Ontwikkelingstaken (Havighurst) Positive youth development Cognitieve ontwikkeling (Piaget) Informatieverwerking Emotionele ontwikkeling Hersenontwikkeling Ontwikkeling van emoties (zie bijv. Psychoanalyse, Freud) Ontwikkeling als lid van de samenleving; lid van de groep Ontwikkeling van identiteit (als persoon) (Erikson) Volbrengen van ontwikkelingstaken (Havighurst) Ontwikkeling van denken (zie bijv. Piaget) Positive youth development (“omdenken”) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Praktijk: 12-14 jaar (1e/2e klas) Hangen in de banken, moe, stress-gevoelig! Ongeremde emoties, haantjesgedrag/jongens uitdagen Kritiek op (uiterlijk) volwassen, verzanden in details in discussies, ‘imaginair publiek’ (verlies onbevangenheid), Extreme emoties én onkwetsbaarheid Meeloopgedrag, weerzin/angst presentaties, zeer gevoelig voor kritiek Groepsgeweten, ‘iedereen doet het’ Op elkaar willen lijken (uiterlijk) Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Praktijk: 14-16 jaar (3e/4e jaar) Wél beslissen, slecht oordelen; Kunnen meer stof aan; besef leerstrategieën en leerstijl; moeite met open opdrachten; motiveren en inspireren. Experimenteergedrag (bv uiterlijk), gebrekkige emotionele controle, impulsieve keuzes; openlijke non-verbale vormen van afstand en verzet; herkennen emoties anderen slecht. Samenwerking in groepjes moeilijk te managen. Risicoleeftijd voor ontwikkelen negatieve identiteit Zetten graag “boom” op; gelijk halen belangrijker dan inhoud; liever debat dan gesprek; strijd om de macht in de klas Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Verdieping Onderwijskunde Pubers en Zorgleerlingen Praktijk: 17-18 jaar: 5e / 6e klas leerstijl verbreedt; discussies verdiepen en lopen door, beter inschatten lange-termijn-effecten, kunnen óórdeel maken/geven cognitieve, sociale en morele ontwikkeling meer in balans gedrag meer in balans gevoel van autonomie en eigenheid, afstand volwassen kleiner, acceptatie mogelijkheden en beperkingen start weerstand tegen groepsdruk, weerstand impulsen, inschatten sociale en emotionele gevolgen Verdieping Onderwijskunde Pubers en Zorgleerlingen
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Leerlingen met diagnose Lijstje met kenmerken uitdelen _> diagnose vragen B , bas, bart, bram is autist J. joep, Joris adhd/add I Iris en Ingrid odd T tom en theo depressie Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Opdracht Denk terug aan een (lastige) situatie met een of meerdere leerling(en) waar je als leraar mee te maken hebt gehad. Deel deze situatie met een medestudent. <optioneel> Probeer het gedrag van de leerling(en) te verklaren vanuit een of twee theorieën/perspectieven. Bediscussieer/bedenk hoe je vervolgens als leraar kunt handelen in een dergelijke situatie. Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017
Implicaties voor interactie en didactiek voor pubers(met rugzak)? Positieve feedback Geduld Benoemen eígen emotie Soms pedagogisch negeren Door emotie/uitbarsting heen kijken Superheldere taken Structuur bieden Helpen plannen en kiezen Korte-termijn-doelen Aandacht voor aanleren leerstrategieën Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017 Mindset…. Ongehoorzaam… Afspraken niet nakomen… Laks en lui… Brutaal en respectloos… Labiel en lichtgeraakt… Ruzie zoeken, agressief… Waaghalzerij… Stiekem en geheim… Gefixeerd op uiterlijk… of onafhankelijk? of planningsprobleem? of veel te moe door slaapgebrek? of ontwikkeling kritisch denken? of last van stemmingswisseling? of hoge zelfwaardering? of eigen grenzen niet kennen? of eigen wereld willen maken? of graag net zo zijn als anderen? Positive youth development (“omdenken”) Als het gedrag in de linkerkolom – dat we meestal als docenten vooral lastig en soms strafbaar vinden – kan verklaard worden met de rechterkolom. Dan nog heb je geen kennis om ermee om te gaan, maar wel een attitude om er productiever mee om te gaan. Diepteverwerking P2 – 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Casus Wat past bij de ontwikkeling? (theorie) Wat past bij leerling? (“rugzak”) Wat past bij jou? (persoon, rol als docent) Wat past bij school? (schoolregels, cultuur) Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Huiswerk Thema & Intervisie Casus uitwerken, koppelen aan theorie Vooruitblik: Thema: Identity workshop Voorbereiden Intervisie: Casus voorbereiden intervisie Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017
Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017 Terugblik Informatie Opzet bijeenkomst/werkvormen Vragen? Diepteverwerking P2 - 26 oktober 2017