De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ouderavond klas 1havo/atheneum

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ouderavond klas 1havo/atheneum"— Transcript van de presentatie:

1 Ouderavond klas 1havo/atheneum
Determinatie en begeleiding 8 februari uur

2 Programma Het tijdpad en de procedure rond de determinatie
Overgangsnormen (2 havo en 2 atheneum) Bewust kiezen voor havo of atheneum: Welk type onderwijs past bij mijn kind? 4. Hoe begeleid ik mijn kind? Het puberbrein

3 Tijdpad Rapport 1 6 december Met cito 0 (sep) Eerste indicatie
Spreekavond 14 december Rapport 2 6 maart Voorlopig niveau 14 maart Rapport 3 19 juli Met cito 1 (mei) Plaatsing havo of atheneum Overgang 2 havo 2 atheneum (2 vmbo TL)

4 Determinatie: Aan de hand van:
rapportcijfers op twee niveaus (bij 8 vakken) plus combinatiecijfer - woordrapport: werkhouding, planning, inzicht (goed-voldoende-twijfel-onvoldoende) CITO-toets 0 en 1 ter ondersteuning Basisschoolgegevens - Leerlingbespreking docententeam

5 Differentiatievakken:
Cijferen op 2 niveaus Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, natuurkunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis * Kernvakken: Nederlands, Engels, wiskunde

6 Combinatiecijfer: Gemiddelde cijfer van de vakken:
muziek, beeldende vorming, lichamelijke opvoeding, informatica, techniek en keuzevak. Deze vakken passen differentiatie toe, maar niet op basis van de twee niveaus havo/ atheneum.

7 Overgangsnormen (1) Ben je over naar klas 2 (min. havo)?
Som van de onafgeronde cijfers van de 8 differentiatievakken minimaal 48,0! Bepalen van het aantal verliespunten:

8 Het bepalen van de verliespunten:
8 differentiatievakken: 4,5 t/m 5,4 = 1 verliespunt 3,5 t/m 4,4 = 2 verliespunten < 3, = 3 verliespunten Combinatiecijfer 5,5 t/m 6,4 = 1 verliespunt < 5,5 = 2 verliespunten

9 Overgangsnormen (2) Je mag nooit 2 verliespunten in de kernvakken hebben!! Altijd bespreekgeval. Bevorderd bij: 2 verliespunten of minder, mits onafgeronde som van de 8 vakken: 48,0 of meer. Bespreken bij: 2 verliespunten of minder; som van de 8 vakken 47,0 t/m 47,9 punten Bespreken bij: 3 verliespunten, mits onafgeronde som van de 8 vakken: 47,0 of meer. Overstap naar 2 vmbo: 4 verliespunten of meer met som van de 8 vakken 47,0 punten of meer Overstap naar 2 vmbo: som van de 8 vakken van < 47,0 punten

10 Havo-rapport voorbeeld
Nederlands Frans Engels Aardrijkskunde Geschiedenis Biologie/vz Wiskunde Natuurkunde Beeldende V L.O. Muziek Techniek Informatica keuzeles 5,4 6,0 5,6 6,4 6,6 5,1 6,9 4,3 7,7 7,0 5,0

11 Havo-rapport voorbeeld
Uitkomst: Som van de 8 onafgeronde cijfers: 48,0 punten Differentiatievakken: 2 verliespunten (waarvan 1 kernvak) Combinatiecijfer gemid. 6,0 is< 6,5 dus 1 verliespunt Totaal 3 verliespunten Dus: Bespreken!! Nederlands Frans Engels Aardrijkskunde Geschiedenis Biologie/vz Wiskunde Natuurkunde Beeldende V L.O. Muziek Techniek Informatica keuzeles 5,4 6,0 5,6 6,4 6,6 5,1 6,9 4,3 7,7 7,0 5,0

12 Stap 2: Toelatingsnorm atheneum
Indien bevorderd op minimaal havo-niveau dan bekijken of atheneum mogelijk is. Dan bekijken we de toelatingsnorm op basis van de 8 onafgeronde atheneum cijfers; 48 punten of meer = toegang 2 atheneum 46,0 t/m 47,9 punten = bespreken Minder dan 46,0 punten = 2 havo Bij bespreekgevallen neemt het docententeam een bindend besluit.

13 VOORTGEZET ONDERWIJS ROC niveau 1/ 2/ 3 /4 → HBO → Propedeuse → WO
6 atheneum 5 havo → 5 atheneum 4 vmbo → 4 havo 4 atheneum 3 vmbo 3 havo 3 atheneum 2 vmbo 2 havo 2 atheneum 1 vmbo ↖ ↑ ↗ 1 havo/atheneum

14 Bewust kiezen voor havo of atheneum:
Verschil havo – atheneum: - tempo - lesstof: moeilijkheidsgraad - zelfstandigheid - studievaardigheden - onderzoekend ondernemend - WON HACO

15 Hoe begeleid ik mijn kind?
De leerling is zelf verantwoordelijk voor zijn leren Begeleiding naar behoefte van school vanuit school en vanuit thuis (aanvullend, op dezelfde lijn) Contact mentor en ouders Huiswerkbegeleiding (thuis) Stimuleren van initiatieven van uw kind (Growth mindset: ) Ondersteuning vanuit thuis & “loslaten” (Marshmallow-experiment: )

16 Meedenken: Blijf (tweewekelijks) magister volgen uit interesse.
In gesprek blijven met uw kind: Wat wil ik? Wat kan ik? Wat doe ik? Welke stimulans / ondersteuning heb ik nodig? Welke krachten kan ik inzetten?

17 Het puberbrein

18 Waardoor komen de gedragsveranderingen tijdens de puberteit?
Het hormonale circus komt net op gang Hersenen zijn nog volop in ontwikkeling

19 Functies Plannen Abstract denken Organiseren Impulsbeheersing
Bewuste keuzes maken Werkgeheugen

20 Pubergedrag Ongehoorzaam… Afspraken niet nakomen… Laks en lui…
Brutaal en respectloos… Labiel en lichtgeraakt… Ruzie zoeken, agressief… Waaghalzerij… Stiekem en geheim… Gefixeerd op uiterlijk…

21 Hoe was jij als puber? 14/15 Mijn kamer was redelijk een bende
Ik plande mijn huiswerk voor een hele week Ik hing graag met mijn vrienden rond Ik deed graag stoer, nam risico Ik zat veel voor de spiegel

22 Slaapgebrek 1 op de 10 ernstig slaapprobleem
Grote meerderheid slaaptekort Oorzaken: inslaap-uur verschuift en schermlicht 10 jaar uur inslapen 12 jaar uur inslapen 14 jaar uur inslapen Uurtje op mobiel/schermlicht 02.00/03.00 Wel om opstaan voor school Gele bril

23 Eerste keer geslachtsgemeenschap
Wat is de gemiddelde leeftijd? ,1 jaar ,6 jaar Populariteit pil neemt af 50% Populariteit spiraal neemt toe Acceptatie homoseksualiteit neemt toe % J- 25% M keurden het af % J- 13% M keurden het af

24 Onze opdracht  wees de plaatsvervangende frontale kwab!
 speel in op emoties en beloning! Plannen Abstract denken Organiseren Impulsbeheersing

25 Tot slot… “Het overwinnen van vrees is het begin van wijsheid
Tot slot… “Het overwinnen van vrees is het begin van wijsheid.” (Bertrand Russell) We wensen uw kind veel wijsheid toe! Bedankt voor uw aanwezigheid!


Download ppt "Ouderavond klas 1havo/atheneum"

Verwante presentaties


Ads door Google