Alliantie GenderDiversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Prof. dr. Chia Longman UGent
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Veranderingen in de zorg
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gender en duurzame energie
Aletta Jacobs 5.5.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Ondernemen(d) in het onderwijs
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Welkom bij onze PBS reis
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
Ontwikkeling van het jonge kind
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Ouderraad 7 december.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Hoe pedagogisch handelen?
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Bespreekbaar maken homoseksualiteit Turkse gemeenschap Inspraak Orgaan Turken Jale Simsek.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Prentenbijbels voor China
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
MIJN SPREEKBEURT GAAT OVER...
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Presentatie: Gender en seksualisering
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Een beetje menselijk doen, graag!
De toekomst van de maatschappelijke stage
Doubleren.
Project ID! voor een Inclusief Dalfsen
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Interculturele Competenties / communicatie
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Eenzaamheid Truus de Witte 28 mei 2019, Heerenveen Welkom
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Alliantie GenderDiversiteit Onze plannen voor de toekomst!

Wat hebben we dit jaar gedaan? (A) Alliantievorming! Atria, COC Nederland, Doetank Peer, Emancipator, Stichting Humanitas, Memoires Bureau, Movisie, Nederlands Jeugdinstituut, NNID, Rutgers, School & Veiligheid, Transgender Netwerk Nederland, Transketeers, Tumba, Universiteit van Amsterdam, Vereniging Genderdiversiteit, Virma Durinck HR consultancy, Women Inc.

Wat hebben we dit jaar gedaan? (B) Onderzoek! (1) actieonderzoek (2) Literatuuronderzoek (3) onderzoek naar geleerde lessen uit internationale projecten en campagnes (4) wat werkt om genderhokjes te doorbreken bij jongeren in het onderwijs.

Wat hebben we dit jaar gedaan?

Onze doelen M/V-hokjes oprekken: Invloed van gendernormen op gedrag verminderen Hokjes toevoegen: mensen empoweren om hun eigen genderidentiteit te uiten, zonder dat ze gehinderd worden door beperkend gedrag van mensen in hun omgeving Doel 2 is gericht op een minderheid binnen de samenleving: de mensen die zich niet helemaal thuis voelen in de huidige m/v hokjes en / of die zich niet houdt aan gendernormen en wordt gezien als wat heet ‘gender non-conform’. Het gaan hier bijvoorbeeld gaan om queer of genderfluïde personen maar ook andere mensen die niet helemaal in de hokjes passen. Doel 1 is juist meer gericht op de meerderheid van de bevolking die niet altijd ervaart last te hebben van gendernormen maar wel op een indirecte manier daarmee problemen ervaart. Denk bijvoorbeeld aan vaders die eigenlijk wel meer tijd zouden willen besteden aan de zorg voor hun kinderen maar bang zijn dat hun werkgever en mensen in hun omgeving die dit afkeuren. Of denk bijvoorbeeld aan meisjes en vrouwen die last hebben van jongens en mannen die hun seksuele grenzen overschrijden maar die als ‘normaal’ zijn gaan beschouwen. De alliantie houdt er rekening mee dat mensen die veel waarde hechten aan hun mannelijke of vrouwelijke identiteit, die zogenoemd sterk ‘genderconform’ zijn, een andere manier van aanspreken nodig hebben dan mensen die gendernonconform zijn en die zich niet thuis voelen in de huidige m/v hokjes. De alliantie heeft oog voor deze diversiteit en voor de verschillende wensen en belangen van deze groepen. De alliantie ziet echter een belangrijke relatie tussen doel (1) en doel (2): want als alle mensen zich meer bewust zijn van (hun eigen) restrictieve gendernormen en zich meer durven te onttrekken aan de normen, komt er voor iedereen meer ruimte om te zijn wie ze willen zijn.  

Onze strategieeen Gender-transformatieve benadering & intersectioneel Perceptie van de sociale normen veranderen: winst laten zien van het je minder aantrekken van gendernormen & diversiteit en variatie zichtbaar maken binnen de genders Inleven en empathie t.a.v. mensen die meer gendernonconform zijn Empowerment faciliteren van mensen die meer gendernonconform zijn

Onze concrete plannen (1) Gender-transformatieve interventies in het onderwijs (2) Een mediacampagne om sociale normen te veranderen (3) Elkaar ontmoeten: rolmodellen een podium bieden en faciliteren in hun changemakers rol (4) Passend beleid: agenderen van aanpassen voorzieningen en extra voorzieningen (5) Monitoring en onderzoek

Onze tips voor organisaties Label voorwerpen niet met gender Trek achterstelling op gender gelijk Laat de diversiteit in gender zien Niet de jongens versus de meisjes Maak systemen en formulieren gender-inclusief