Misplaatst geloof in angstaanjagende voorlichting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Advertisements

Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Weerstand bieden aan weerstand: Overtuigende communiceren bij defensieve ontvangers Prof. dr. Enny Das.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
….een korte presentatie
Interventie en implementatie
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Peter Strawson.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Methodisch handelen bij intake screeningsinstrument re-integratie WWB SZW Extra dagen Marieke Blommesteijn Gejo Duinkerken Roeland van Geuns.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Arousal, angst & stress Definities
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Wetenschappelijke methode
RSV op school Jan Van Parijs.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
1 Risicocommunicatie bij Opkomende Infectieziekten: Doen wij het nu beter? Wat hebben we geleerd? Gerjo Kok Universiteit Maastricht , Rotterdam.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
het risk - needs - responsivity principe
Bayes Voor psychologen. Pierre Simon Laplace Recap Bayes’ Rule.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Goede voorbereiding is het halve werk
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Interne coaches Vlaamse overheid
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
VERSTERK WAT WERKT.
Groepsdynamica.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Presentatie Schone stranden. Onderdeel I Testje gedragsbeïnvloeding.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Disclosure belangen NHG spreker
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Toetsen? Doe het zelf!.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Introductie in de filosofie van ACT
Disclosure belangen NHG spreker
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Olweus Bullying Program:
Transcript van de presentatie:

Misplaatst geloof in angstaanjagende voorlichting Over het fout interpreteren van onderzoeksresultaten en het negeren van theorie Gerjo Kok 24-11-17 VAD Brussel

Wetenschap en Praktijk/Politiek Spanning theorie en praktijk/politiek Voorbeeld: Angstaanjagende voorlichting Redenering: Hoe enger, hoe beter! Eenvoudig, intuïtief maar alleen juist onder uitzonderlijke omstandigheden Voorbeeld: Roken, maar het gaat over alle risicogedrag

Risicoperceptie: Reviews en Meta-analyses Evidentie: De meeste onderzoeksresultaten over verandering van gezondheidsgedrag noemen risicoperceptie niet als een noodzakelijke, en zelden als een belangrijke determinant van gedragsverandering Risicoperceptie theorieën: in wezen gelijk

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf- Vertrouwen

Enge plaatjes: Theorie Ernst Dreiging Gedrags verandering Kans Proces Oplossing Defensieve reactie Controle Rokers? Zelf-Vertrouwen

Roken en Angstaanjagende voorlichting Kans, ernst en oplossing zijn hoog, maar zelf-vertrouwen is waarschijnlijk laag: “zoals vaak bij verslaving, zal de roker willen stoppen, maar niet geloven dat dit zal lukken”. Laag zelf-vertrouwen komt waarschijnlijk heel veel voor bij gezondheidsgedrag.

Wat accepteren we als Evidentie? Randomized controlled design Interventie vergeleken met geen, of een ander soort interventie Uitkomstmeting moet gedrag zijn (vanwege defensieve reacties)

To be sure about an effect: Interventie groep Voor meting Na meting Interventie Populatie Sample R Controle groep Voor meting Na meting Standaard of andere interventie

To be sure about an effect: Interventie groep Voor meting Na meting Interventie Populatie Sample R Controle groep Voor meting Na meting Standaard of andere interventie Toeval Vergelijking Gedrag

Wat accepteren we als Evidentie? Randomized controlled design Interventie vergeleken met geen, of een ander soort interventie Uitkomstmeting moet gedrag zijn (vanwege defensieve reacties) Honderden publicaties over enge plaatjes Geen daarvan voldoet aan de drie criteria

Wat accepteren we als Evidentie? Waarom niet? Meten van gedrag is duur Angstaanjagende campagnes vaak landelijk Alternatieve interventie vaak bestaande voorlichting, in plaats van zelf-vertrouwen Peters et al. (2013): Meta-analyse van alle studies die wel aan de criteria voldoen = 7

Meta-analyse van Peters e.a. (2013)

Evidentie uit de Neuroscience Evidentie voor defensieve reacties meteen al aan het begin van de verwerking van informatie: Snelle verschuiving van aandacht

Mensen geloven intuïtief dat angst werkt Britse rokers en drinkers voorspelden de uitkomsten – risicoperceptie - van twee studies met enge plaatjes over roken en alcohol. Effect van hoge dreiging versus lage dreiging:

Counterintuitive (ten Hoor et al., 2012) Rokers en drinkers voorspelden de risicoperceptie in twee studies met enge plaatjes over roken en alcohol. Risk perception

Peters e.a. (2014): Opvattingen van professionals. Counterintuϊtief Peters e.a. (2014): Opvattingen van professionals. Hoe verder van de ontwikkeling, hoe positiever over angst Peters e.a. (2017): Effect van uitleg aan professionals. Wel minder positief over angst, maar nog steeds niet tegen

Politiek in de Wetenschap Hammond e.a. (2004): Rokers zijn gestopt vanwege de enge plaatjes. Ruiter & Kok (2005): onverantwoorde conclusie en negeren van evidentie. Hammond e.a. (2006): RCT niet mogelijk en een recente meta-analysis steunt ons. Ruiter & Kok (2006): Die meta-analyse waarschuwt juist voor boemerang effecten bij laag zelf- vertrouwen om te kunnen stoppen. WHO (2014): Rokers stoppen vanwege de enge plaatjes – verwijzend naar Hammond e.a. (2006) en dezelfde meta-analyse.

Recent onderzoek Noar e.a. (2016): plaatjes meer effect dan tekst – geen gedrag; geen aandacht voor zelf-vertrouwen. Hall e.a. (2016): plaatjes leiden tot weerstand en daardoor ‘verzwakt’ het effect – maar: geen conditie zonder plaatjes. Trasher e.a. (2014): Tips om te stoppen “versterken het effect van de plaatjes” - een onverantwoorde conclusie, want geen vergelijkingsgroep. Tannenbaum e.a. (2015): Meta-analyse, “angstaanjagende voorlichting is effectief” - uitkomsten zijn gedrag, intenties en attitudes; vergelijken hoge angst met minder hoge angst; geen aandacht voor zelf-vertrouwen.

Het Antwoord is: Theorie en Onderzoek Twee oplossingen: Doe verantwoord onderzoek Gebruik op de juiste manier theorie

Verantwoord Onderzoek Bij mogelijke defensieve reacties, is gedrag (op enige termijn) de enige juiste uitkomstmaat Om het effect van een interventie te meten, is een RCT de enige juiste onderzoeksmethode

Juist Gebruik van Theorie Definitie: Een theorie is een formele en abstracte uitspraak over een bepaald aspect van de werkelijkheid Theorieën zijn dus een reductie van die werkelijkheid Dat is geen tekortkoming, maar de definitie Dus: een Multi-theorieën benadering

Teveel Aandacht voor Angst als Methode → Intervention Mapping onderscheidt 99 verschillende methoden voor verandering in gedrag en omgeving. Risicoperceptie is een onderdeel van de attitude en heeft heel weinig effect op gedrag en gedragsverandering: French e.a. (2017) in een systematische review van systematische reviews: ‘no evidence that risk information had strong or consistent effects on health- related behaviors’ (p. 718).

Focus op Relevante Determinanten Of angst soms een effect kan hebben is van weinig belang; onderzoekers zouden hun aandacht moeten richten op het uitzoeken van wat de belangrijkste determinanten zijn van het gedrag, en van de gewenste gedragsverandering.

Intervention Mapping Taxonomy Determinant & Methode Definitie Parameters Risicoperceptie: Angst-aanjagende voorlichting Oproepen van negatieve emoties teneinde zelfbeschermende reacties op te roepen Vereist hoog zelf-vertrouwen; is zelden effectief!

Intervention Mapping Taxonomy Determinant & Methode Definitie Parameters Risicoperceptie: Angst-aanjagende voorlichting Oproepen van negatieve emoties teneinde zelfbeschermende reacties op te roepen Vereist hoog zelf-vertrouwen; is zelden effectief! Attitude: Argumenten Gebruik een serie stellingen met een conclusie De argumenten moeten voor de ontvanger nieuw zijn

Intervention Mapping Taxonomy Determinant & Methode Definitie Parameters Risicoperceptie: Angst-aanjagende voorlichting Oproepen van negatieve emoties teneinde zelfbeschermende reacties op te roepen Vereist hoog zelf-vertrouwen; is zelden effectief! Attitude: Argumenten Gebruik een serie stellingen met een conclusie De argumenten moeten voor de ontvanger nieuw zijn Sociale normen: Informatie over waardering door anderen Geef informatie over wat anderen denken en dat zij de gedragsverandering waarderen Positieve opvatting van anderen in de omgeving zijn aanwezig.

Intervention Mapping Taxonomy Determinant & Methode Definitie Parameters Risicoperceptie: Angst-aanjagende voorlichting Oproepen van negatieve emoties teneinde zelfbeschermende reacties op te roepen Vereist hoog zelf-vertrouwen; is zelden effectief! Attitude: Argumenten Gebruik een serie stellingen met een conclusie De argumenten moeten voor de ontvanger nieuw zijn Sociale normen: Informatie over waardering door anderen Geef informatie over wat anderen denken en dat zij de gedragsverandering waarderen Positieve opvatting van anderen in de omgeving zijn aanwezig. Zelf-vertrouwen: Begeleid oefenen Laat mensen het gedrag herhaaldelijk oefenen, bespreek de voortgang en geef feedback Demonstraties, instructies, en oefeningen met individuele feedback; vereist supervisie door een expert

Mensen geloven ten onrechte dat angstaanjagende voorlichting gezond gedrag bevordert – sommige collega’s idem dito Theorie en evidentie leiden tot de conclusie dat angstaanjagende voorlichting alleen effectief kan zijn wanneer zelf-vertrouwen hoog is – iets dat weinig voorkomt in ons werk Verhoging van zelf-vertrouwen heeft wel een positief effect. Daar zijn effectieve methoden voor.