Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
BattleBots The school battle.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
de ouderbetrokkenheid vergroten
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Taalbeleid.
Welkom.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Informatieavond groep 4
Kinderen en...hun sociale talenten
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Lezen: doe het goed voor
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Programmeren met kinderen
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Programmeren met kinderen
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Toekomstgericht Onderwijs en Moderne Media
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Praktijk Opleiders Cursus
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Gepersonaliseerd leren
Informatieavond Schooljaar
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Jessica van der Zanden Bee-B0t
Transcript van de presentatie:

Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby Monica Holscher & Sanne Zandvoort Introductie Vandaag de dag speelt de media een steeds grotere rol in de huidige samenleving. Ook leerlingen op de basisschool komen hier steeds meer mee in aanraking [1]. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen weten wat voor gevolgen er schuilen achter hun mediagedrag. Daarom heeft het SLO een leerlijn opgesteld voor ‘digitale geletterdheid’. In de leerlijn zijn vier pijlers, zie figuur 1. Josina Koning, docent van de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool in Groningen, heeft een lessenserie ontworpen voor het deelgebied computational thinking. De lessenserie bestaat uit vijf lessen gebaseerd op het boek ‘Hello Ruby’. De derde les gaat over patronen en Josina kreeg terug van de leerkrachten dat de les te gemakkelijk was voor de meeste leerlingen. De vraag is hoe de les over patronen aangepast kan worden aan het niveau van alle leerlingen van groep 2. Figuur 1: SLO & Kennisnet (2016) Hoe kan de les over patronen worden aangepast dat alle leerlingen op hun eigen niveau werken aan computational thinking? Hello Ruby (Liukas, 2016) - basis van computational thinking - voor groep 2/3 - prentenboek + activiteitenboek - activiteiten gebaseerd op spel en creativiteit Computational thinking SLO (2015) stelt dat computational thinking het herformuleren van een probleem is, zodanig dat het mogelijk is om dit met computertechnologie op te lossen. Het richt zich op de vaardigheid om een probleem op te lossen waar veel informatie, rekenkracht en variabelen voor nodig zijn. Hierbij gaat het om een aantal denkprocessen, zoals patroonherkenning, logisch redeneren en systematisch denken [1]. Differentiatie Methode Het onderzoek wordt op de volgende manier uitgevoerd: Resultaat: Twee keer de les over patronen verbeteren Feedback van: Docent van OBS De Ploeg Docent van OBS De Pendinghe Lessen uitgevoerd op: OBS De Ploeg OBS De Pendinghe Uitgevoerd d.m.v.: Ontwerpcyclus van SLO (2015) Resultaten De docenten gaven de volgende feedback op de les over patronen: De werkvormen moeten niet te lang duren; Er moet een duidelijke samenhang zijn tussen de opdrachten; Verdiepende opdrachten voor de leerlingen die wat meer aankunnen (bijvoorbeeld m.b.v. iPads of het digibord); Hello Ruby is te moeilijk voor sommige groepen 2. De teksten zouden moeten worden aangepast aan het niveau van de desbetreffende klas; De kleren van Ruby categoriseren (opdracht 1) voor sommige leerlingen; De dagen van de week (opdracht 1) koppelen aan de kleuren van de methode Schatkist; Eisen stellen aan de leerlingen bij opdrachten (bijvoorbeeld een reeks van drie of vier figuren) (opdracht 2). Conclusie De lessen zijn aangepast aan de bovenstaande feedback van de leerkrachten. Er is vooral gezorgd voor meer differentiatie mogelijkheden, deze zijn aangepast aan de leerstijlen en het niveau van de leerlingen. Passend Onderwijs Gepersonaliseerd Onderwijs Leerstijlen van Kolb Literatuur: [1] Schnabel, P. et al. (2016). Ons onderwijs2032. Eindadvies. (Impressed druk). Den Haag: Platform Onderwijs2032. [2] Liukas, L. (2016). Hello Ruby. Een avontuurlijk sprookje over programmeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwzijds. [3] SLO. (2015). Onderzoeken en ontwerpen. Geraadpleegd op 22-09-2017, van http://downloads.slo.nl/Documenten/Poster-A3-OenO-v2.pdf. [4] SLO & Kennisnet (2016). Digitale geletterdheid. Geraadpleegd op 22-09-2017, van http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/digitale-geletterdheid. Contact informatie Monica Holscher Sanne Zandvoort m.j.holscher@st.hanze.nl s.zandvoort@st.hanze.nl