Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby Monica Holscher & Sanne Zandvoort Introductie Vandaag de dag speelt de media een steeds grotere rol in de huidige samenleving. Ook leerlingen op de basisschool komen hier steeds meer mee in aanraking [1]. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen weten wat voor gevolgen er schuilen achter hun mediagedrag. Daarom heeft het SLO een leerlijn opgesteld voor ‘digitale geletterdheid’. In de leerlijn zijn vier pijlers, zie figuur 1. Josina Koning, docent van de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool in Groningen, heeft een lessenserie ontworpen voor het deelgebied computational thinking. De lessenserie bestaat uit vijf lessen gebaseerd op het boek ‘Hello Ruby’. De derde les gaat over patronen en Josina kreeg terug van de leerkrachten dat de les te gemakkelijk was voor de meeste leerlingen. De vraag is hoe de les over patronen aangepast kan worden aan het niveau van alle leerlingen van groep 2. Figuur 1: SLO & Kennisnet (2016) Hoe kan de les over patronen worden aangepast dat alle leerlingen op hun eigen niveau werken aan computational thinking? Hello Ruby (Liukas, 2016) - basis van computational thinking - voor groep 2/3 - prentenboek + activiteitenboek - activiteiten gebaseerd op spel en creativiteit Computational thinking SLO (2015) stelt dat computational thinking het herformuleren van een probleem is, zodanig dat het mogelijk is om dit met computertechnologie op te lossen. Het richt zich op de vaardigheid om een probleem op te lossen waar veel informatie, rekenkracht en variabelen voor nodig zijn. Hierbij gaat het om een aantal denkprocessen, zoals patroonherkenning, logisch redeneren en systematisch denken [1]. Differentiatie Methode Het onderzoek wordt op de volgende manier uitgevoerd: Resultaat: Twee keer de les over patronen verbeteren Feedback van: Docent van OBS De Ploeg Docent van OBS De Pendinghe Lessen uitgevoerd op: OBS De Ploeg OBS De Pendinghe Uitgevoerd d.m.v.: Ontwerpcyclus van SLO (2015) Resultaten De docenten gaven de volgende feedback op de les over patronen: De werkvormen moeten niet te lang duren; Er moet een duidelijke samenhang zijn tussen de opdrachten; Verdiepende opdrachten voor de leerlingen die wat meer aankunnen (bijvoorbeeld m.b.v. iPads of het digibord); Hello Ruby is te moeilijk voor sommige groepen 2. De teksten zouden moeten worden aangepast aan het niveau van de desbetreffende klas; De kleren van Ruby categoriseren (opdracht 1) voor sommige leerlingen; De dagen van de week (opdracht 1) koppelen aan de kleuren van de methode Schatkist; Eisen stellen aan de leerlingen bij opdrachten (bijvoorbeeld een reeks van drie of vier figuren) (opdracht 2). Conclusie De lessen zijn aangepast aan de bovenstaande feedback van de leerkrachten. Er is vooral gezorgd voor meer differentiatie mogelijkheden, deze zijn aangepast aan de leerstijlen en het niveau van de leerlingen. Passend Onderwijs Gepersonaliseerd Onderwijs Leerstijlen van Kolb Literatuur: [1] Schnabel, P. et al. (2016). Ons onderwijs2032. Eindadvies. (Impressed druk). Den Haag: Platform Onderwijs2032. [2] Liukas, L. (2016). Hello Ruby. Een avontuurlijk sprookje over programmeren. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwzijds. [3] SLO. (2015). Onderzoeken en ontwerpen. Geraadpleegd op 22-09-2017, van http://downloads.slo.nl/Documenten/Poster-A3-OenO-v2.pdf. [4] SLO & Kennisnet (2016). Digitale geletterdheid. Geraadpleegd op 22-09-2017, van http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/digitale-geletterdheid. Contact informatie Monica Holscher Sanne Zandvoort m.j.holscher@st.hanze.nl s.zandvoort@st.hanze.nl