Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
prehistorie Dit doen wij omdat we het over de prehistorie hebben.
Advertisements

Het leven in de Steentijd
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
Machtige heren, halfvrije boeren
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Het ontstaan van de mens:
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
Prehistorie.
Geschiedenis Thema 1 Les 2 Je leert dat mensen vroeger leefden van jagen en verzamelen.
Geschiedenis Thema 1 Les 4 Je leert over hunebedden.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Prehistorie.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Bij de tijd 1 Zwerven en wonen.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Jager-verzamelaars.
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Tijd van jagers en boeren
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2 Mens en Maatschappij Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2 Blz. 56 in het handboek.

Vorige les: ? – 3000 v. Chr. Ik ben bekend met de beroepssectoren in Nederland en kan bij iedere sector een voorbeeld opnoemen. Ik weet wat de begrippen consumeren en produceren zijn en kan deze in eigen woorden uitleggen. Ik kan vertellen waarin sommige landen achterlopen op Nederland. Je leert de volgende begrippen: beroepssectoren, consumeren en produceren en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

Wat ga ik vandaag leren: ? – 3000 v. Chr. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat een nomade is. Ik kan drie voorbeelden van bezit opnoemen die de Jagers en Verzamelaars hadden. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat een middel van bestaan is en ik kan hiervan een voorbeeld opnoemen : nu en vroeger. Ik kan beargumenteren waarom er weinig verschil was tussen de jagers en verzamelaars was. Ik kan globaal beschrijven hoe het leven rondom de IJstijd eruit zag en hoe mensen in Nederland terecht gekomen zijn. Ik begrijp hoe we er achter komen hoe mensen vroeger leefden en ik begrijp waarom dit belangrijk is. Je leert de volgende begrippen: Nomaden, Middel van Bestaan, Bezit, Zelfvoorziening, Continuïteit, Prehistorie, Archeologen en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

De Eerste Mensen ? – 3000 v. Chr. De eerste mensen haalden hun voedsel uit de natuur. Ze verzamelden, planten, bessen en noten. Ze joegen(jagen) ook op dieren, meestal kleine zoals konijnen. Alles wat ze nodig hadden maakten zij zelf. Dit noem je zelfvoorziening. Een manier om aan voedsel te komen noem je een middel van bestaan. Weet jij een middel van bestaan dat wij tegenwoordig gebruiken?

De Eerste Mensen ? – 3000 v. Chr. Jagen en Verzamelen waren voor deze mensen middelen van bestaan.

Nomaden ? – 3000 v. Chr. Jagers en Verzamelaars hadden geen vaste plek waar ze woonden. Ze reisden met hun hele familie rond. Opa’s Oma’s, Broers en Zussen, iedereen ging mee. Als het voedsel ergens op was dan gingen ze op zoek naar een plaats waar er nog wel voedsel was. Ze leefden ook duizenden jaren op dezelfde manier, dit noem je continuïteit. Het blijft hetzelfde. Mensen zonder een vaste woonplaats zoals de Jagers en de Verzamelaars noem je Nomaden.

Bezit en Verschil ? – 3000 v. Chr. Ze namen telkens al hun spullen mee. Je moet dan denken aan kleding, gereedschap en het eten dat ze nog hadden. Spullen die van jezelf zijn noemen we bezit. De Jagers en Verzamelaars hadden hier niet veel van en wat ze vaak hadden deelden ze vaak samen. Delen wij tegenwoordig nog steeds veel dingen samen? Vroeger was arm en rijk zijn nog niet belangrijk. Alle mensen voelden alsof ze bij elkaar horen. Ze hadden elkaar nodig

Bezit en Verschil ? – 3000 v. Chr. Ze namen telkens al hun spullen mee. Je moet dan denken aan kleding, gereedschap en het eten dat ze nog hadden. Spullen die van jezelf zijn noemen we bezit. De Jagers en Verzamelaars hadden hier niet veel van en wat ze vaak hadden deelden ze vaak samen.

Prehistorie ? – 3000 v. Chr. Mensen konden vroeger nog niet lezen of schrijven. Zij vonden dit niet belangrijk, waarom zou je iets opschrijven? Deze periode waarin mensen nog niet lezen of schrijven noem je de prehistorie. Dit is de periode van voor de geschreven geschiedenis, dus waarin mensen nog niet schreven. We weten alleen over deze mensen door de dingen die zijn achtergebleven op aarde, zoals bijlen, speren en potten. Archeologen graven deze dingen op. Wat denken jullie dat archeologen van de jagers en verzamelaars in de bodem vinden?

Samengevat ? – 3000 v. Chr. Nomade = Mensen zonder een vaste woonplaats Drie voorbeelden van bezit = Bijl, speer, pijl en boog, pot. Middel van bestaan = wat je nodig hebt om aan voedsel te komen, Bessen plukken? Of Bessen kopen? Prehistorie = Periode waarin mensen nog niet opschreven wat zij deden. Weinig verschil: Bij de jagers en verzamelaar was er weinig verschil tussen arm en rijk. Ijstijd: een lange periode van kou waarin Nederland bedenkt was onder een dikke laag ijs. Als dit ijs verdwijnt kunnen er eindelijk mensen in Nederland komen wonen.