Knelpunten en bedenkingen bij het nieuwe re-integratietraject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Advertisements

Vrij verkeer van werknemers
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Welzijn op het werk van uitzendkrachten koninklijk besluit van 15 december 2010 Invullen van de werkpostfiche Nadine Gilis attaché FOD WASO AD Humanisering.
Motivering van het ontslag
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid Enkele hoofdpunten Ondernemerspunt Hoogeveen Bijeenkomst 15 januari 2014.
Sociaal Recht Deel 5.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
het gezondheidstoezicht op de werknemers
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
KB’s 24 april (BS ) Wijzigingen diverse bepalingen Tarifering EDPB
Het Nederlandse ontslagrecht
De (T)OR en de bestuurder
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Wat betekent sarcoïdose voor werk en inkomen?
Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen. Arbeidsrecht - Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen 2 Toepassingsgebied Bedoeling van de feestdagenwet – Verbieden van tewerkstelling.
KB’s 24 april 2014 Gezondheidstoezicht GDPB – 16/10/2014
GEZONDHEIDSTOEZICHT OP DE WERKNEMERS
NvVA 12 november 2015 Handleiding Omgaan met Passende arbeid door arbeidsdeskundigen bij passende arbeid in het civielrecht Mr. Thom Wildeboer.
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
INFORMATIESESSIE “Wet van 26/12/2013 betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzeggingstermijnen en de.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
De rol, bevoegdheden en taken van de arbeidsauditoraten in de strijd tegen de mensenhandel.
25 jaar BSH - AOV Erik-Jan Wervelman
Gedeeltelijke werkhervatting na arbeidsongeschiktheid
Return to work – Medische overmacht
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
re-integratie van werknemers
re-integratie van werknemers
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Evaluatie in CMW & LDE.
Nationale Dagen BBvAG november 2017
Arbeidsre-integratie van werknemers met burn-out: ontwikkeling van een zorgpad Dr. Lotje Lambreghts Dr. Sofie Vandenbroeck Prof. Dr. Lode.
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Veranderopgave handhaving
Een re-integratiebeleid van de 21e eeuw
ARBO-dienst.
Recht van antwoord Senaat - Hoorzitting 4/2/2019 Commissie Transversale aangelegenheden/Gemeenschapsbevoegdheden.
Adviserend geneesheer:
De bedrijfsarts & het overleg met de huisarts
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
In de vuurlinie van een pos
ARBO-dienst.
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Knelpunten en bedenkingen bij het nieuwe re-integratietraject Valérie Vervliet & Anne Van Regenmortel 16 november 2017

re-integratie van werknemers Re-integratietraject Re-integratiebeoordeling arbeidsgeneesheer Re-integratieplan Stap 2 Stap 4 Stap 1 Stap 3 Stap 5 Instroom in re-integratietraject Re-integratieoverleg Uitvoering/opvolging Re-integratieplan

Re-integratie van werknemers Opstarten traject Opstart re-integratietraject Adviserend arts ziekenfonds na 2 maanden (vragenlijst): Indien WN: traject bij PA-AG Indien geen WN: traject bij adviserend arts = traject gericht op sociaalprofessionele re-integratie Na afloop re-integratietraject WN: traject sociaalprof. re-integratie mogelijk => KB 8 november 2016 Werknemer/BA ongeacht duur arbeidsongeschiktheid Werkgever ten vroegste na 4 maanden arbeidsongeschiktheid vanaf 1/1/2017: WN arbeidsongeschikt sinds 1/1/2016 vanaf 1/1/2018: WN arbeidsongeschikt sinds vóór 1/1/2016 => KB 28 oktober 2016 (nu CODEX Welzijn op het Werk, boek I.4) DOEL re-integratietraject = re-integratie WN via aangepast/ander werk ≠ beëindiging arb.ovk. via medische overmacht Aanpassing werkpost/werk ook mogelijk buiten re-integratietraject bv. na spontane raadpleging of voor werkhervatting

re-integratie van werknemers Re-integratiebeoordeling PA-AG Tijdelijk ongeschikt voor overeengekomen werk Definitief ongeschikt voor overeengekomen werk Re-integratie is (nog) niet opportuun TRAJECT E Wel ander/ aangepast werk mogelijk TRAJECT A Geen ander/ aangepast werk mogelijk TRAJECT B Wel ander/ aangepast werk mogelijk TRAJECT C Geen ander/ aangepast werk mogelijk TRAJECT D Beroepsprocedure mogelijk

Re-integratie van werknemers Re-integratiebeoordeling PA-AG Re-integratiebeoordeling door PA-AG Overleg BA/adviserend arts Onderzoek werkpost aanpassingen oorspronkelijke werkpost aanpassingen ander/aangepast werk Overleg andere PA Overleg andere personen die kunnen bijdragen tot succesvolle re-integratie NIET: HR (wel in fase van overleg met WG) WEL: disability case managers MAAR ook buiten onderneming (bv. VDAB/GTB – cfr. VOP) Re-integratiebeoordeling = voornamelijk medische beoordeling van geschiktheid WN ≠ concrete mogelijkheden ander/aangepast werk bij de WG - taak WG bij bekijken concreet re-integratieplan NA re-integratiebeoordeling - definitieve ongeschiktheid zonder aangepast/ander werk = einde re- integratietraject = mogelijkheid tot medische overmacht zonder verantwoordelijkheid WG - cfr. doel re-integratietraject - quid verplichting tot ‘redelijke aanpassingen’?

re-integratie van werknemers “zonder arbeidsongeschiktheid” Quid wanneer WN definitief ongeschikt is voor overeenkomen werk na definitieve beslissing PA-AG? Wanneer? periodiek gezondheidstoezicht onderzoek bij werkhervatting spontane raadpleging  KB 30 januari 2017 (BS 6/5/2017) – CODEX, boek I.4 Instappen in re-integratietraject mogelijk (geen nieuwe re-integratiebeoordeling nodig) INDIEN duidelijke vermeldingen op formulier gezondheidsbeoordeling: definitief ongeschikt voor overeengekomen werk + is aangepast/ander werk mogelijk of niet? Zo niet: geen medische overmacht mogelijk (cfr. art. 34 Arbeidsovereenkomstenwet) Aanpassing formulier gezondheidsbeoordeling wenselijk

Re-integratie van werknemers Re-integratiebeleid Belang van het collectief re-integratiebeleid Ontwikkelen globaal kader re-integratie Comité PBW: sociaal overleg Mogelijkheden voor aangepast/ander werk of aanpassing werkposten Evaluatie re-integratiebeleid Quid bestaan collectief beleid? Hoe gebeurt het in KMO’s? Cascade Belang en inhoud evaluatie re-integratiebeleid ruimer dan alleen re-integratietraject aanpassen beleid in functie van evaluatie Functies en jobs her-denken

Re-integratie van werknemers Bedenkingen en vragen Succesvolle re-integratie veronderstelt een mentaliteitsverandering en anders denken over werk en (on)geschiktheid => WERKT HET ECHT? Bedenkingen en vragen Opstart traject door WN => reactie adviserend arts? Communicatie tussen actoren? Begripsverwarring: arbeidsongeschiktheid versus ongeschiktheid voor overeengekomen werk Vaststellingen: veel aanvragen van WN MAAR veel definitieve ongeschiktheid voor overeengekomen werk (D-beslissing) + weinig beroepsprocedures D-beslissingen = einde traject: quid rol WG? Quid medische overmacht? Duidelijkheid versus misbruik? Quid nieuwe instroom na 1/1/18? Quid andere vormen van re-integratie buiten traject? Bezoek voorafgaand aan de werkhervatting enz. Problematiek voor KMO’s => Brengt EVALUATIE antwoorden en oplossingen?

Re-integratie van werknemers Interferentie met discriminatiewetgeving Nieuw artikel 34 Arbeidsovereenkomstenwet “De arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval, waardoor het voor de werknemer definitief onmogelijk wordt om het overeengekomen werk te verrichten, kan slechts een einde maken aan de arbeidsovereenkomst wegens overmacht nadat het re-integratietraject van de werknemer die het overeengekomen werk definitief niet kan uitoefenen, vastgesteld krachtens de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, is beëindigd” re-integratietraject is beëindigd in 3 situaties (art. I.4.-76 Codex): 1. beslissing PA-AG tot afwezigheid aangepast of ander werk en beroepsmogelijkheden zijn uitgeput 2. na bezorgen aan PA-AG van het verslag waarin WG motiveert dat geen re- integratieplan kan worden opgemaakt omdat het technisch of objectief onmogelijk is of om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist 3. na bezorgen aan PA-AG van het re-integratieplan waarmee WN niet heeft ingestemd beëindiging op basis van overmacht doet geen afbreuk aan recht de arbeidsovereenkomst te beëindigen mits naleving van opzeggingstermijn en opzeggingsvergoeding wilde hiermee concrete invulling geven aan de Europese rechtspraak die zich ten aanzien van discriminatie op basis van handicap heeft ontwikkeld

Re-integratie van werknemers Interferentie met discriminatiewetgeving Begrip “handicap” = “gezondheidstoestand die voortvloeit uit een door een arts gediagnosticeerde geneeslijke of ongeneeslijke ziekte, wanneer die ziekte leidt tot een beperking die onder meer het gevolg is van lichamelijke, geestelijke of psychologische aandoeningen die in wisselwerking met diverse drempels de betrokkene kunnen beletten volledig, daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met andere werknemers aan het beroepsleven deel te nemen en die beperking langdurig is” (arrest HvJ 11 april 2013 Ring and Skoubou Werge) optie voor een ruime en sociale definitie ook obesitas “kan” een handicap zijn (arrest HvJ 18 december 2014 Kaltoft) gevolg: vele situaties van definitieve AO vormen “handicap”

Re-integratie van werknemers Interferentie met discriminatiewetgeving Redelijke aanpassingsplicht WG verplicht “redelijke aanpassingen” door te voeren, met name: “passende maatregelen die in een concrete situatie en naargelang de behoefte worden getroffen om een persoon met een handicap in staat te stellen toegang te hebben tot, deel te nemen aan en vooruit te komen in de aangelegenheden waarop deze wet van toepassing is, tenzij deze maatregelen een onevenredige belasting vormen voor de persoon die deze maatregelen moet treffen” Weigeren “redelijke aanpassingen” door te voeren = discriminatie belangrijke taak voor rechters bij invulling plicht weinig duidelijke criteria zie bv. Arbh. Antwerpen 12 mei 2009  Arbh. Luik 12 oktober 2017

Re-integratie van werknemers Interferentie met discriminatiewetgeving Wezenlijke en bepalende beroepsvereiste enige rechtvaardigingsgrond = een bepaald kenmerk dat verband houdt met de handicap en dat vanwege de aard van de betrokken specifieke beroepsactiviteiten of de context waarin deze worden uitgevoerd, wezenlijk en bepalend zijn  enkel voor beroepsvereisten die duidelijk noodzakelijk zijn om de concrete beroepsactiviteiten, die door een werknemer worden of zullen worden verricht, uit te oefenen bovendien evenredigheidstoets: moet berusten op een legitieme doelstelling en evenredig zijn t.a.v. deze doelstelling

Re-integratie van werknemers Interferentie met discriminatiewetgeving Interferentie met huidige re-integratieregeling discussie mogelijk omtrent “redelijke aanpassingen” discussie mogelijk omtrent verweer werkgever omtrent “technische of objectieve onmogelijkheid” om re-integratieplan op te maken of feit dat dit “om gegronde redenen redelijkerwijze” van de WG niet kan worden gevraagd discussie mogelijk omtrent legitimiteit beslissing PA-AG waarbij deze oordeelt dat WN definitief ongeschikt is om overeengekomen werk te hervatten en niet in staat is om bij de werkgever enig aangepast of ander werk uit te voeren Quid rechtsgeldigheid van figuur van medische overmacht an sich?

Re-integratie van werknemers Sanctionering Strafsancties Artikel 127 Sociaal Strafwetboek Viseert elke inbreuk op welzijnsreglementering Enkel “WG, aangestelde of lasthebber” strafbaar Sanctie niveau 3 of 4 indien ze gezondheidsschade of een AO tot gevolg hebben gehad Arbeidsrechtelijke sancties Gedwongen uitvoering Gerechtelijke ontbinding Ontslag (uitzonderlijk) ontslag om dringende reden

Re-integratie van werknemers Sanctionering Tuchtrechtelijke sancties op te nemen in arbeidsreglement behoort tot discretionaire bevoegdheid van de werkgever Specifieke sancties in welzijnsreglementering WN’s die zich onttrekken aan verplichte preventieve medische onderzoeken mogen door de WG’s niet aan het werk worden gesteld of gehouden (art. I.4.-12 Codex) Preventieve medische onderzoeken omvatten ook “re-integratiebeoordeling van een werknemer die het overeengekomen werk tijdelijk of definitief niet kan uitoefenen”

re-integratie van werknemers Bedankt !!! valerie.vervliet@uantwerpen.be anne.vanregenmortel@uantwerpen.be