Direct 3. Direct Marketing Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crossmedia Strategie en concept.
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Marketing Werkgroep 6.
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Basisboek marketingcommunicatie
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Communicatie en Instumenten
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
marketing Projectgroep 7. Eén van de meest gebruikte Gratis tot s en mail adressen Maken van templates Resultaten meten Mails.
Communicatie is de basis
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Stap drie bij projecten
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media 08/08/2018 Direct E-Mail: 3. Direct Marketing Media Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 3

Programma van vandaag College: 08/08/2018 Programma van vandaag College: Direct marketing media & de DM-Kubus (Postma, hoofdstuk 4) Communicatieplan deel 2 Practicum Oefeningen Postma hoofdstuk 3 Vragen Postma hoofdstuk 2 Communicatieplan deel 1 bespreken en nakijken

Wiki-talk Alexander Klöpping http://www.youtube.com/watch?v=k0dS541JZ0k

Klantwaardekubus

De vier klantprocessen

08/08/2018 De keuze van het medium Tweede fase marketing = het gebruik van media om het commerciële proces te realiseren Daarom ook wel: direct response media (met dank aan IT) Outbound (org.->klant) vs inbound (klant -> org.) Hulpmiddel: de Direct Marketing Mediakubus

De Direct Marketing Mediakubus 08/08/2018 De Direct Marketing Mediakubus Oefenen in practicum

Direct Marketing Media 08/08/2018 Direct Marketing Media Drukwerk E-mail Websites Mobiele media Radio & tv Interactieve tv On- en offline!

Media en dimensies (Postma) 08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Statisch Dynamisch Gedwongen confrontatie Drukwerk Sms E-mail Vrijwillige confrontatie Direct response commercials websites

Waarom (toch) DM met direct e-mail 08/08/2018 Waarom (toch) DM met direct e-mail Snel en flexibel Targeting op persoonsniveau Meetbaar Schaalbaar Lage kosten per contact Eenvoudig testen en optimaliseren Mogelijkheden tot automatisering Lead- en trafficgeneratie Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts

Waarom (toch) DM met direct e-mail En volgens Postma: Kosten laag in vergelijking met drukwerk ‘Landingspagina’ op website zorgt voor uitgebreide responsmogelijkheid Responstijd kort Geschikt voor viral marketing (‘zegt het voort’)

Direct e-mail uitdagingen 08/08/2018 Direct e-mail uitdagingen Concurrentie in de volle mailbox Interesse behouden van de ontvangers Verloop: een deel van het mailbestand wordt inactief of schrijft uit Deliverability: aflevering in de inbox is nooit 100% Bron: Jaarboek 2012, Marketingfacts En: één foutje: imagoverlies! (Jaarboek 2011, Marketingfacts)

Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid 08/08/2018 Direct e-mail nadelen Kan makkelijk worden weggegooid Kans op attentie klein De map Ongewenst (spambox)

DM: Uitvoeren met drukwerk 08/08/2018 DM: Uitvoeren met drukwerk Briefing Ontwerpen en tekstschrijven Kiezen van een aanbod/premium Opbouwen en selecteren van adressen Testvarianten Verrijkingsgegevens toevoegen Concepten beoordelen, corrigeren, goedkeuren Proefset maken en beoordelen Bestellen en plannen Printen, vouwen, insteken, posten Follow-up (intern, extern)

DM: Uitvoeren met e-mail 08/08/2018 DM: Uitvoeren met e-mail Ontwerpen en keuze format Valideren, verrijken, ontdubbelen Bepalen testvarianten (onderwerpregel, landingspagina, animaties, tijdstip van verzending) Responsemeting inrichten Testen werking onderdelen Verzending volledige oplage (hard bounces, soft bounces) Follow-up

(marketing) Communicatieplan Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) Boodschap (wat vertel je de doelgroep) De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) Begroting (wat gaat het kosten) Juridische paragraaf (wetten en regels)

(marketing) Communicatieplan 1. Beschrijving bedrijf (missie, doelstellingen, producten, SWOT en strategie) 1 moet nu klaar zijn! Verder met: 1.a. Doelstellingen van de communicatie 2. Doelgroepen (hoe ziet de markt er uit) 3. Boodschap (wat vertel je de doelgroep) 4. De campagne (beschrijving campagne) Communicatiemiddelen (welke middelen zet je in) Activiteitenplanning (wanneer doet wie wat) 5. Begroting (wat gaat het kosten) 6. Juridische paragraaf (wetten en regels) na week 5

1.a. Doelstellingen Denk aan het motto SWOT Enz.. Wat zijn de doelstellingen? Wat wil je bereiken met de marketingcommunicatie? (nu eerste formulering, definitief in week 5)

2. Doelgroepen Bij wie wil je verandering realiseren? Beschrijf de doelgroepen: Wat zijn de algemene kenmerken? opleiding, interesse, levensfase, leeftijd, geslacht, inkomen, woonsituatie In welke mate hebben ze met het product te maken? b.v. rijwielfabrikant en mensen die ‘s een toertocht maken of mensen die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer Hoe en wat communiceren ze? Suspect of prospect, wat voor communicatiemiddelen gebruiken ze, voorkennis, belangstelling, begripsniveau

3. Boodschap Welke boodschap wil je overbrengen? Voorbeelden: Interpolis. Glashelder. Een beetje van jezelf. Een beetje van Maggi. De boodschap moet kloppen met de identiteit van je bedrijf en het communicatiedoel.

4. De campagne Wat kun (moet) je allemaal doen om je boodschap ‘aan de man’ te brengen? Welke middelen gaan jullie inzetten? Interpersoonlijk (gesprekken, discussies) Massamediaal (krant, tijdschrift, radio, tv, online, teletekst) Buzz: weinig kosten & opvallend (viral marketing) Hoe prikkel je de zintuigen? Uniek, bijzonder, opvallend Slechts één van de middelen is de DEM!

4. De campagne: middelen Keuze middelen hangt af van: Doelen Doelgroepen Boodschap Kosten Ervaring Deskundigheid Tijd Voordeel DEM: kost weinig, groot bereik: uitproberen

4. De campagne: doelgroepmiddelenmatrix In jullie communicatieplan beschrijf je (bondig) de campagne waarin jullie DEM centraal staat Dat vat je samen in een doelgroep-middelen-matrix En daar voeg je de activiteitenplanning aan toe: wie doet wat wanneer

Doelgroep-middelenmatrix Tv spot Folder H-a-H Klets Bejaarden Baby's Boeren Buitenlui

Activiteitenplanning Maand / Periode Wie verantwoordelijk Middel Wanneer klaar Zo nodig in meer stappen verdelen

Begroting: wat gaat het kosten? Schat grofweg kosten in (budget is € 50.000,-) N.b. voor kleine bedrijven naar rato (overleg met docent) Denk na: doelstellingen en begroting moeten kloppen! Want waarom geeft jullie bedrijf anders geld uit?

Practicum

Vragen hoofdstuk 2 Postma functionele organisatie, procesorganisatie, prospects, suspects, de drie M’s, waarneming door de markt, respons, fulfilment, data in de database, klantwaardemanagement, klantpropositiemanagement, klantcontactmanagement, klantkennismanagement, en wie kent de vier organisatieclusters?

Oefening bij de Media-kubus 08/08/2018 Oefening bij de Media-kubus

Media en dimensies (Postma) 08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Hoog, laag of allebei? E-mail Websites Sms Interactieve tv Social media

Media en dimensies (Postma) 08/08/2018 Media en dimensies (Postma) Persoonlijk Zintuigen Interactiviteit Drukwerk Laag - hoog Gemiddeld - hoog laag E-mail Laag - gemiddeld Websites hoog Sms Interactieve tv Social media

Communicatieplan Bespreek in viertallen de communicatieplannen (1e deel) Brainstorm over de doelgroepen, de campagnes en welke middelen die doelgroepen zullen bereiken en welke middelen juist niet En wat mag dat allemaal kosten? Bevraag elkaar op wat de inzet van middelen oplevert.

Huiswerk volgende keer: 08/08/2018 Huiswerk volgende keer: Bestudeer Postma, hoofdstuk 4: Tweede druk: Inleiding, 4.1, 4.3 en 4.4 Eerste druk: Inleiding, 4.1, 4.2 (niet 4.2.1) en 4.3 Maak communicatieplan onderdelen t/m begroting