Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2 Mens en Maatschappij Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2 Blz. 51 in het handboek.
Vorige les: Ik kan de vijf klimaatgebieden opnoemen en omschrijven. Ik kan de vijf plantenzones van de aarde omschrijven. Je leert de volgende begrippen: Klimaat, neerslag, tropische klimaat, droog klimaat, zeeklimaat, landklimaat, koude klimaten, tropisch regenwoud, woestijn, toendra, loofbos, naaldbos en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.
Wat ga ik vandaag leren:
Wat ga ik vandaag leren: Maken: Opgaven: 1 t/m 5, 7 t/m 11 Klaar? 6, 12 Wat ga ik vandaag leren: Ik kan in eigen woorden uitleggen wat slavernij is en ik kan vertellen wat mijn mening hierover is. Ik weet wat de Driehoeks handel is en ik kan dit met afbeeldingen en woorden uitleggen. Ik weet hoe slaven behandeld werden en kan hier een mening over vormen. Ik weet hoe er tegenwoordig over slavernij gedacht wordt en kan hier iets over vertellen. Ik kan mijzelf in het leven van een slaaf verplaatsen en kan hier iets over vertellen. Je leert de volgende begrippen: Plantage, Kolonialisme, West-Indische Compagnie(WIC), Driehoeks handel, afschaffers en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.
Is er nog steeds slavernij? 30 Miljoen mensen leven in slavernij op de wereld. Mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel, schuldslavernij, traditionele slavernij komt minder vaak voor. Slavernij en racisme hebben tegenwoordig steeds meer met elkaar te maken. Vroeger ging het hier niet echt om.
Een Machtig Land Nederland wordt rond 1600-1700 een machtig land. Krijgt veel gebieden in andere landen. (Amerika(Nieuw-Amsterdam), Suriname, Indonesië) Aan deze gebieden ging Nederland geld verdienen. Een gebied dat eigenlijk niet van jou is maar waar je geld mee verdient noem je een kolonie. Een land dat koloniën heeft doet aan kolonialisme.
Plantages In de nieuwe gebieden vonden de Nederlanders veel nieuwe grondstoffen. Goud, kruiden, katoen, suiker, tabak, koffie en thee. Alleen in de koloniën was het warm genoeg om dit soort producten te verbouwen. De Nederlanders gingen in de Koloniën, een soort van grote boerderijen aanleggen. Dit noem je plantages. Op deze plantages gingen zij bijvoorbeeld katoen en tabak verbouwen.
Plantages Werken op de plantages was erg zwaar en de Nederlanders wilden dit eigenlijk niet doen. Daarnaast was het ook veel goedkoper als zij het anderen lieten doen. Die kregen veel minder betaald dan de Nederlanders. Zij hielden zo meer geld over. Dit werk dingen de slaven doen. Zij werden met boten vanuit Afrika gehaald.
Driehoekshandel Werken op de plantages was erg zwaar en de Nederlanders wilden dit eigenlijk niet doen. Daarnaast was het ook veel goedkoper als zij het anderen lieten doen. Die kregen veel minder betaald dan de Nederlanders. Zij hielden zo meer geld over. Dit werk dingen de slaven doen. Zij werden met boten vanuit Afrika gehaald.
Slavenschip Wat zie je op de afbeelding? Waar gaat de afbeelding over?
Slavenmarkt Wat zie je op de afbeelding? Waar gaat de afbeelding over?
Verzet
Einde? In de 18e eeuw zijn er ook mensen die tegen de slavernij zijn afschaffers (abolitionisten) Maar ook voorstanders: “wie gaat er dan op de plantages werken?” Op 1 juli 1863 besluit Nederland om met de slavernij te stoppen Maar is het dan (eindelijk?) voorbij? Keti Koti : Gebroken Ketenen
Snap ik het? Vul het schema in: Kolonialisme -> …….. -> ……..> WIC, Driehoeks handel, Afschaffing, Plantage, Kolonialisme