Rendeert voor ons allemaal !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Methodisch begeleiden
Verantwoordelijke Leni.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
In het bestuursakkoord
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Effectieve instructie
Bevorderen van de taalvaardigheid
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
2. Communiceren met pubers
Nuttige links Jessica Scofferi.
Presenteren.
Werving: Ouders in (inter)actie
Project Quickscan gezondheidsvaardighede n in het MCL Eindejaarsbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 19 december 2013.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Communicatie en dementie
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
MANTELZORGGESPREK.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Rendeert voor ons allemaal !
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Traject Hoe het begon Enquête oktober 2011 Wat wil je beslist niet missen in 2015 Wat zou je wel kunnen missen? Uitwerking resultaten en.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Actieplan Huis van het Kind Haspengouw Antennepunt Heers.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Open Space Uitwisseling taalbeleid en taalpromotiebeleid in de praktijk Nederlands als verbindende taal Dag van de Migrant – 15 december 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Waarom Multimove in Damme ?
Welkom! In deze studie zijn we geïnteresseerd in het vermogen van mensen om taken uit te voeren met een deel van het lichaam dat normaal niet voor die.
Rendeert voor ons allemaal !
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Het succes van de taalbewuste docent
Werken aan werkvermogen
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Marcus Coates.
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Rendeert voor ons allemaal ! Klare Taal Rendeert voor ons allemaal !

Waarom een taalproject ? ons taalbeleid nood aan duidelijke communicatie op de werkvloer onderzoek Karel de Grote Hogeschool -> PJK

Doelen van het project met alle ouders gesprekken voeren in duidelijke taal (intake, wenmoment, breng- en haalmoment) brieven en documenten schrijven in duidelijke taal hulpmiddelen gebruiken tijdens de gesprekken taalafspraken maken en communiceren ouders stimuleren om Nederlands te leren en taaloefenkansen aanbieden Implementatie in alle locaties op termijn

Aanpak 2013-2014 Observaties en gesprekken met verantwoordelijken kinderbegeleiders ouders Schriftelijke bevraging ouders en personeel Stuurgroep: K&O, HvN, KdG taalbeleid opvolgen en samenwerking optimaliseren Werkgroep: VW, KBG, HvN, K&O concrete acties bespreken en uitwerken

Aanpak 2 2014-2015 Uitrollen van de resultaten naar de andere opvaglocaties na evaluatie binnen de bredere organisatie Taalbeleidsprocessen opstarten in de andere kinderopvanglocaties

Klare Taal in de Strandloper

De Strandloper AG Kinderopvang Stad Antwerpen Opvanglocatie op Antwerpen Linkeroever Nieuwbouw in een wijk met veel sociale woningen en veel verschillende nationaliteiten 78 kindplaatsen en 22 personeelsleden

Start van het project HvN stelt een schriftelijke bevraging op voor ouders en personeel (1) HvN start met observaties en gesprekken : intake, wenmoment, breng- en afhaalmomenten (2)

Enkele vaststellingen Schriftelijke communicatie vaak moeizaam: Vooral brieven over complexe materie (HHR, berekening inkomenstarief, …) Mondelinge toelichting vaak nodig Mondelinge communicatie vaak moeizaam: Personeel gebruikt geen visuele hulpmiddelen Ouders geven niet altijd aan dat ze het niet begrepen hebben Ouders en personeel kiezen voor contacttaal Gevaar voor miscommunicatie Gevaar voor onvolledigheid

Start werkgroep Op basis van vaststellingen: Bekijken welke acties ondernemen om taaldrempels weg te nemen op vlak van: Personeel ondersteunen Hulpmiddelen ontwikkelen Nederlands stimuleren Acties plannen en uitwerken Acties evalueren

Taalbeleidsproces Personeel ondersteunen: Hulpmiddelen ontwikkelen: Taalafspraken maken Workshop klare taal van HvN Hulpmiddelen ontwikkelen: Documenten intakemap herschrijven Brieven voor ouders herschrijven Gespreksleidraad intakegesprek en wenmoment Tijdslijn, dagverloop ontwikkelen Nederlands stimuleren: Taalafspraken communiceren met ouders Ouders informeren over Nederlands leren en oefenen

Tips om met anderstalige ouders te communiceren Inhoud Hou rekening met de taal- en voorkennis Geef geen overtollige informatie Vorm Spreek duidelijk en niet te snel, maar wel natuurlijk Hou oogcontact Deel veel informatie op in korte stukken Gebruik zoveel mogelijk instructietaal Herhaal voldoende en accentueer belangrijke informatie Geef voldoende tijd om iets te vragen of uit te leggen Stel controlevragen Gebruik geen Tarzantaal

Tips (2) Woordenschat Gebruik transparante woorden Vermijd formele woorden Let op met beroepstaal Let op met figuurlijk taalgebruik Let op met dialect Ondersteun je uitleg visueel

Wenmoment peuters Voorbeeld document

Long run Documenten worden binnenkort in de andere opvanglocaties ook gebruikt Namiddag rond taal na themavergadering voor al de VW -> Karel de Grote Hogeschool -> Huis van het Nederlands

www.klaretaalrendeert.be/in_contact_met_klanten