Blik op de Toekomst – Nummervoorziening – ECK iD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom ouderavond – klas 4
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Digitale leermiddelen in het mbo
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijs Transparant
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Digitaal inschrijven VO
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
© de vries business consultancy, 2008
Enterprise Document Management Fase
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Magister voor ouders.
Insights & Essentials Willem van Putten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
MultiChannel, Kennisnet... en onze methodesites Riny Maas Nieuwe Media en Innovatie Utrecht, Dinsdag 14 september 2004 Landdag Icatt.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
INFORMATIE AVOND OUDERS
Een vergadering organiseren
Privacy binnen de Drechtsteden
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Privacy binnen de Drechtsteden
MBO-dag: Gebruik Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Doorontwikkelen BRON vo
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Basispoort en de implementatie Nummervoorziening
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
ECK iD in het primair onderwijs
Programmateam implementatie ECK
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Conclusies evaluatie Regieraden
Vergadering Personeelsdienst
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Meekijken in alle werkboeken
Werkgroep transmurale communicatie
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Blik op de Toekomst – Nummervoorziening – ECK iD Programmateam implementatie ECK

Blik op de Presentatie Jullie informeren over het belang en werking van de Nummervoorziening. Aangeven wat de samenhang is tussen Nummervoorziening en ECK Standaard Laten zien wat de implementatie van Nummervoorziening betekent voor MBO-scholen. Jullie enthousiasmeren en vragen om deel te nemen aan de implementatie van de nummervoorziening.

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening Wat is de Nummervoorziening? De nummervoorziening is een centraal systeem dat op basis van het PGN een uniek en persistent en zeer veilig persoonlijk keten iD genereert voor de leermiddelenketen, het zogenaamde: ECK iD Cruciaal is dat het ECK iD uniek en persistent is. M.a.w. het is persoonlijk en onveranderlijk. Met het ECK iD: worden gegevens van leerlingen en schoolmedewerkers veilig en efficiënt uitgewisseld. wordt de uitwisseling van persoonsgegevens tot het minimum gereduceerd. Het ECK iD kan o.a. worden gebruikt voor het: bestellen en leveren van leermiddelen. gebruiken van leermiddelen. uitwisselen van leer- en toetsresultaten. Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening Waarom is de Nummervoorziening nodig? De opmars van digitaal leermateriaal gaat razendsnel. En dit zorgt voor steeds complexere digitale uitwisselingsprocessen tussen vele verschillende en andersoortige actoren in de leermiddelenketen. Dit leidt tot twee belangrijke uitdagingen: Het onderwijs is toenemend afhankelijk van digitale uitwisselingsprocessen. Hierdoor wordt de privacy en de beveiliging van persoonsgegevens kwetsbaarder. Goede afspraken tussen scholen en leveranciers en tussen leveranciers onderling bevorderen stabiel en efficiënt gebruik van digitale leermiddelen. Het leerproces kan ongestoord blijven verlopen en de schooladministratie kan geautomatiseerd en foutloos worden bijgewerkt met de leerresultaten die leerlingen behalen binnen hun digitale methodes. Is de samenwerking goed en zijn de systemen stabiel, dan biedt dit ook weer kans voor nieuwe innovatieve toepassingen. De motivatie om tot standaard koppelingen van systemen te komen, tot uniforme berichten, vaste begrippen, kwaliteit van gegevens en optimale informatiebeveiliging is dus groot. Het unieke keten ID vormt in al deze afspraken hét kenmerk om leerlingen anoniem en toch betrouwbaar te identificeren.    De Nummervoorziening zorgt voor een goede werking van de leermiddelenketen en borgt (mede) de privacy en informatiebeveiliging. Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening Welke oplossingen biedt de Nummervoorziening? De Nummervoorziening biedt de volgende oplossingen: Stabieler en efficiënter Stabieler en efficiënter gebruik van digitale leermiddelen omdat altijd de juiste digitale match tussen leerling en licenties wordt gelegd. Minder impact door datalekken Minder kans op en de impact door datalekken omdat minder persoonsgegevens veel beter beveiligd uitgewisseld worden.  Basis voor innovatie Dient als basis voor nieuwe innovatie omdat het ECK iD in combinatie o.a. met de ECK-standaard zorgt voor standaardisatie van de leermiddelenketen. Goede afspraken tussen scholen en leveranciers en tussen leveranciers onderling bevorderen stabiel en efficiënt gebruik van digitale leermiddelen. Het leerproces kan ongestoord blijven verlopen en de schooladministratie kan geautomatiseerd en foutloos worden bijgewerkt met de leerresultaten die leerlingen behalen binnen hun digitale methodes. Is de samenwerking goed en zijn de systemen stabiel, dan biedt dit ook weer kans voor nieuwe innovatieve toepassingen. De motivatie om tot standaard koppelingen van systemen te komen, tot uniforme berichten, vaste begrippen, kwaliteit van gegevens en optimale informatiebeveiliging is dus groot. Het unieke keten ID vormt in al deze afspraken hét kenmerk om leerlingen anoniem en toch betrouwbaar te identificeren.    Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening Wie heeft er baat bij de Nummervoorziening? Leerlingen ouders en docenten door meer privacy en informatiebeveiliging Scholen kunnen gegevens delen, zonder dat deze direct herleidbaar zijn tot de persoon waarover gegevens worden uitgewisseld. Ouders krijgen betere waarborgen voor privacy van de persoonsgegevens van hun kinderen. Scholen door meer gemak Geautomatiseerde terugkoppeling van leerresultaten. Bij verhuizing leerling, verhuist licentie vanzelf mee. Fuseren scholen, dan is het technisch mogelijk dat licenties en leerresultaten de leerling volgen (wel afhankelijk van licentiemodellen). Leveranciers door efficiëntere ketenprocessen Leveranciers kunnen hun privacy-afspraken met scholen eenduidig regelen. Standaardisering verlicht de administratieve last en maakt de leermiddelenketen stabiel. De migratie van data en systemen wordt makkelijker. Leerresultaten automatisch ontvangen Op basis van de standaard UWLR kunnen leerresultaten geautomatiseerd worden teruggekoppeld, vanuit de aanbieder van leermateriaal of toetsen naar uw schooladministratiesysteem of leerlingvolgsysteem. Verhuist leerling? Licenties vanzelf mee erhuist een leerling, dan volgen zijn eigen licenties hem vanzelf naar zijn nieuwe school. Handig als daar dezelfde methode wordt gebruikt. Toegang tot het leermateriaal en leerresultaten blijven in tact. Fuseren? Licentie volgt leerling Gaan twee scholen samen, dan volgen de licenties en leerresultaten de leerlingen vanzelf. De toegang tot het leermateriaal blijft in tact. Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening En hoe ziet het ECK iD er uit? Een ECK iD wordt gegenereerd op basis van de volgende formule:   ECK iD = ECKprefix + ECKversion + “/" + h ( IDketen + IDsector + hpgn ) Voorbeeld ECK iD: https://id.school/2015-09/ ee7f5c8921c456b588079a54b30660849f330cfa924ef15065546d39a13e729dc78955872655a813b925113e857172267d19b949cc557d717c176ed7ea071ffd Het ECK iD is een technisch iD dat tussen keten-ICT-systemen (“onder water”) wordt uitgewisseld om de identiteit van de licentiehouder of gebruiker van een leermiddel te delen. Met het ECK iD als sleutel hoeven er (op termijn) minder persoonsgegevens uitgewisseld te worden. Anders dan het Burgerservicenummer (BSN), is het ECK iD geen nummer dat leerlingen en schoolmedewerkers kennen of moeten onthouden. Daarvoor is het nummer ook te lang. id.school/ wordt op termijn waarschijnlijk: nummervoorziening/ Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Belang en werking van de Nummervoorziening Hoe werkt de Nummervoorziening in de leermiddelenketen? Het administratiesysteem stuurt het PGN versleuteld naar de nummervoorziening. De nummervoorziening versleutelt het PGN extra en creëert dan het Keten iD. Dit Keten iD oftewel ECK iD gaat weer terug naar het administratiesysteem. Vanuit het administratiesysteem wordt het Keten iD gebruikt om leermiddelen in de keten uit te wisselen. https://www.nummervoorziening.nl/ gewenste dataminimalisatie en verbetering in efficiëntie. interactie tussen de betrokken systemen bij het tot stand laten komen van een ECK ID voor een leerling van VO of MBO aanmelding van een VO leerling en MBO student op een opleiding of school. Het moment is met name van belang om hen in staat te stellen met een ECK ID materialen te bestellen. In dit voorbeeld wordt verondersteld dat de school beschikt over een administratiesysteem dat de aanmelding verwerkt, en dat dit systeem gekoppeld is met de Nummervoorziening door middel van een “client” component. Daarnaast beschikt de school over een authenticatiesysteem dat beschikt over de inloggegevens van de leerling. De school beschikt over een systeem waar persoonsgegevens waaronder het PGN veilig zijn opgeslagen; het ECK ID zal hier ook (geencrypt) worden opgeslagen. Dit is een van de drie belangrijke interacties tussen schooladministratie en de Nummervoorziening. De andere twee interacties zijn de aanvraag van een grote hoeveelheid ECK IDs tegelijkertijd (batch aanvraag) en het melden van een leerling waarvan het PGN is gewijzigd door de autoriteiten. Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

TO’s toegang tot leermiddelen Filmpje Filmpje Vrijdag 20 januari TO’s toegang tot leermiddelen

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Samenhang Nummervoorziening en ECK standaard Wat is de samenhang met de ECK standaard Distributie en Toegang? Kort gezegd: ECK iD is een extra veld in de ECK standaard en onderdeel van ECK Distributie en toegang 2.1 (december 2016) ECK iD vervangt alle andere keten iD’s die worden gebruikt voor de uitwisselingsprocessen. Dit betekent dat: MBO-scholen die nog niet via de ECK standaard werken, kunnen na implementatie van de standaard ook gebruik gaan maken van het ECK iD. MBO-scholen die de ECK standaard al wel gebruiken, verhoudingsgewijs gemakkelijk ook de stap naar het ECK iD zetten. Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Implementatie Nummervoorziening Hoe gaat de nummervoorziening ingevoerd worden? Huidige situatie   Verschillende Keten-Identifiers, zoals: SAS key, Identifiers centrale voorzieningen (Basispoort, U-ID, Distribution ID) Platform iD Aanvullende attributen: voornaam, voorletters, achternaam, geboortedatum, adres, woonplaats, e-mail, adres, telefoon... Duale situatie Keten-Identifier ECK iD Verschillende Keten-Identifiers Attributen volgens attributenbeleid Aanvullende attributen Gewenste situatie    Keten-Identifier ECK iD Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Doelstellingen implementatie in het MBO In de loop van 2018 wordt het ECK iD ingevoerd in het MBO. Dit betekent dat voor de onderstaande data de volgende processen moeten kunnen worden uitgevoerd door een eerste (grote) groep ketenpartners die zowel de ECK-standaard als ook het ECK iD geïmplementeerd hebben. Per 1 april 2018 de ECK-ketenprocessen: Bepalen Bestellen Leveren Per 1 augustus 2018 de ECK-processen Toegang Gebruik Terugkoppelen van leer- en toetsresultaten vanuit de educatieve applicatie naar school Het woordje ‘kunnen’ is in de sheet onderstreept. Het moet duidelijk zijn dat de ketenpartners vervolgens nog zelf stappen moeten zetten om deze situatie ook daadwerkelijk met elkaar te bereiken. Het zou verstandig zijn als de ketenpartners daar ook harde afspraken met elkaar over maken. Het proces Bepalen buiten scope? Het proces Uitwisselen leer- en toetsresultaten is niet gebonden aan de schooljaarplanning. Nu meegenomen met toegang en gebruik? Smart gezegd: 85% van 650 VO-scholen is ruim 550 scholen 70% van 63 MBO-scholen is 44 scholen Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Implementatie Nummervoorziening Wat betekent dit voor MBO-scholen? Twee implementatiegroepen: MBO-scholen met en zonder ECK-standaard: Wij zijn op zoek naar kandidaten voor beide groepen. En wij zijn op zoek naar voorlopers, ook voor beide groepen. In MBO 63 scholen In 2018 vooral focus op scholen die ECK standaard D&T 2.1 al hebben geïmplementeerd In 2019 focus op scholen die alsdan ECK standaard 2.1 al hebben geïmplementeerd 1e groep 2e groep voorlopers later Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Implementatie Nummervoorziening Tentatieve Fasering implementatie 2017 Programma Voorbereidingsfase Aanpassing systemen Systeem & Ketentest 2018 Groep 1 Veldtest (1 januari 2018 tot 1 april 2018) Live gang bestellen en leveren (1 april 2018 tot 1 augustus 2018) Live gang toegang en gebruik (1 augustus 2018 tot 1 oktober 2018) Groep 2 Systeem & Ketentest 2019 1 Voorbereidingsfase: naast alle activiteiten die ook bij het po staan genoemd, is deze fase in het vo/mbo ook sterk gericht op de fit/gap-analyse. Vraag hierbij is welke partijen de ECK-standaard al hebben geïmplementeerd en welke nog niet. Partijen die de ECK standaard hebben geïmplementeerd kwalificeren zich voor deelname aan de ‘eerste groep’. Partijen die de ECK standaard nog niet hebben geïmplementeerd, kunnen dit in 2017 en 2018 alsnog doen en kwalificeren zich voor de ‘tweede groep’ 2 Aanpassing systemen: inclusief systeem- en acceptatietesten 3 POC eerste groep die ‘ECK-proof’ is: Testen in acceptatieomgeving met dummy data en dummy scholen: “ketenkoppels” (direct met elkaar koppelende partijen). Testen in acceptatieomgeving met dummy data en dummy scholen: “ketentreintjes” (de vraag is of partijen in het vo en mbo hiertoe in staat zijn of dat alleen de ketenkoppels getest kunnen worden) Vier processen: bestellen, leveren, toegang, gebruik Twee werkwijzen: “duale situatie” en “gewenste situatie” ++ In deze fase ook effecten op interne processen bij ketenpartners inventariseren en testen (eigen verantwoordelijkheid) 4 Definitieve besluitvorming wet: Ergens in januari moeten wij een ‘go’ krijgen vanuit het wetgevingstraject. Anders zullen de ketenpartners de fase van de pilot niet willen ingaan. 5 Pilot: Zelfde testen als in POC, maar dan daadwerkelijk met behulp van echte data in acceptatie-omgeving en de medewerking van scholen. Doel: impact op de processen bij scholen achterhalen, opdat er een goede checklist voor scholen gemaakt kan worden. Uit de pilot kan nog waardevolle input komen voor het her -aanpassen van systemen. 6 Live gang bestellen en leveren: met eerste groep die ‘ECK-proof’ is gaan we live voor de processen bestellen en leveren 7 Live gang toegang en gebruik: met eerste groep die ‘ECK-proof’ is gaan we live voor de processen toegang en gebruik 8 Proof of concept tweede groep: we gaan nu dezelfde fases doorlopen met een tweede groep die inmiddels ECK-proof is. Uiteraard gaat daar voor deze groep nog de fase aan vooraf van de aanpassing van hun systemen. Dat zal in de periode 1 april 2018 – 1 oktober 2018 moeten gebeuren. 9, 10 en 11 met tweede groep. 12 Overdracht/nazorg: afspraken geregeld over: dataminimailsering en uitfaseren van licenties die leerhistorie hebben. Groep 2 Veldtest (1 januari 2019 tot 1 april 2019) Live gang bestellen en leveren (1 april 2019 tot 1 augustus 2019) Live gang toegang en gebruik (1 augustus 2019 tot 1 oktober 2019) Nazorg Overdracht staande organisatie (1 september 2019 tot 1 september 2019) 9 februari 2017 Informatiebijeenkomst Distributie en toegang mbo 2017-2018 – Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Verzoek om mee te doen Hoe organiseren wij dit? voorlopers later Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Blik op de Toekomst: Nummervoorziening Verzoek om mee te doen Wie zoeken wij? Deelnemers voor de operationele projectgroep implementatie ECK MBO De projectgroep implementatie ECK zorgt o.a. voor de: de operationele implementatie (en testen) van de ECK standaard D&T 2.1 en het ECK iD bij leveranciers en bij een eerste groep scholen, namelijk de scholen die in 2017 al gebruik maken van de standaard. De projectgroepsleden: coördineren of sturen in de eigen organisatie de operationele implementatie-werkzaamheden aan; hebben intern een goed overzicht over de implementatie van ECK standaard en het iD; vormen de linking pin tussen de implementatie van de ECK-standaard en het ECK iD in hun eigen organisatie; zijn voor de keten het eerste aanspreekpunt voor voortgangsbewaking en ketentestafspraken; zijn beschikbaar voor periodieke afstemming met projectgroep (wekelijks, telefonisch of anders al naar gelang de behoefte). voorlopers later Blik op de Toekomst: Nummervoorziening 9 februari 2017 Informatiebijeenkomst Distributie en toegang mbo 2017-2018 – Blik op de Toekomst: Nummervoorziening

Voor vragen over de nummervoorziening kun je terecht op? www.nummervoorziening.nl Of direct bij het Programma Implementatie ECK.  Erik Linke (coördinatie en pv. programma-manager) 06 1065 4524 / e.linke@edu-k.nl Frans Rewijk (projectmanager ECK Standaard D&T) 06 5558 5325 / F.Rewijk@kennisnet.nl Het woordje ‘kunnen’ is in de sheet onderstreept. Het moet duidelijk zijn dat de ketenpartners vervolgens nog zelf stappen moeten zetten om deze situatie ook daadwerkelijk met elkaar te bereiken. Het zou verstandig zijn als de ketenpartners daar ook harde afspraken met elkaar over maken. Het proces Bepalen buiten scope? Het proces Uitwisselen leer- en toetsresultaten is niet gebonden aan de schooljaarplanning. Nu meegenomen met toegang en gebruik? Smart gezegd: 85% van 650 VO-scholen is ruim 550 scholen 70% van 63 MBO-scholen is 44 scholen Aanmelden als voorloper kan ook via deze nummers!!! Blik op de Toekomst: Nummervoorziening