De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programmateam implementatie ECK

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programmateam implementatie ECK"— Transcript van de presentatie:

1 Programmateam implementatie ECK
ECK iD in het VO en MBO Programmateam implementatie ECK 

2 Herinnert u zich deze koppen?
Met ECK iD willen de brancheverenigingen en de onderwijssectoren dit in de toekomst vermijden.

3 Als aanbieder van digitale middelen of als distributeur moet u zeker weten: wie is wie.
Wat gaat naar welke school? Naar welke student? Waar moet het docentenmateriaal naartoe? Nu heeft een student nog vaak wisselende iD’s. Studenten verhuizen. Scholen fuseren of nemen een ander administratiesysteem... Dan is het best lastig de match tussen leermiddel en leerling goed te maken en duurzaam te behouden. Met de nodig checks en wat gepuzzel is het wel te doen, maar de administratieve last is stevig.

4 Dus: waarom ECK iD in het MBO?
Gemakkelijk en aantoonbaar voldoen aan privacy vereisten. Betrouwbare systeem – tot systeem processen: bestellen, leveren, toegang en gebruik. Efficiënte onderlinge ketenprocessen tussen leveranciers. Koppelt leerresultaten bestendig aan juiste iD Bestendig iD is basis voor individuele leerlijnen over leerjaren heen. Stabiel iD onafhankelijk van leverancier (ELO, LAS, LVS) Voor VO via sectorraad afspraken over standaard gegevensuitwisseling Voordelen vanuit leveranciersperspectief. Ad 1 GEU (en ook de sectorraden) geven aan dat voldoen aan privacy wet- en regelgeving de belangrijkste motivatie is om het ECK iD te gaan gebruiken. Het ECK iD is de volgende stap in de afspraken om privacy rond digitale leermiddelen in het po, wo en mbo goed te regelen. Ad 2 Zonder menselijk overtypen. Dus minder administratieve last, minder foutkansen, beter te beveiligen. Ad 3 Je kunt snel en trefzeker leveren, factureren, zeker weten voor welke licenties er al wel of nog niet betaald is... Ad 4 Leerresultaten kunnen ook geautomatiseerd neerdalen in administratiesysteem of leerlingvolgsysteem. De resultaten blijven bij de juiste leerling, ongeacht: verhuizing, verandering van administratiesysteem, fusie van scholen... Ad 7 De afspraken in het VO omvatten: privacy convenant + generieke bewerkersovereenkomst + attributenbeleid dat dataminimalisering bevordert + nu ook één persistent iD gedurende het verblijf van een leerling in een sector en strenge vereisten voor opslag en gegevensuitwisseling. NB1 Centrale afspraken gelden alleen voor VO; in MBO is geen privacy convenant met bijpassende bewerkersovereenkomst NB2 Attributenbeleid stelt: je mág als aanbieder van leermiddelen wel meer attributen uitvragen, maar dan moet je daar separaat afspraken over maken met de school.

5 Wat ís het ECK iD? pseudoniem van PGN Sterk uniek en persistent
Het ECK iD is een pseudoniem van PGN; sterk uniek en persistent, zo lang de leerling binnen de sector blijft. Met één sterk pseudoniem als sleutel, kunnen systemen gemakkelijker onderling communiceren, met een minimum aan aanvullende persoonsgegevens. Voordeel: minder privacy gevoelig, beter te beveiligen en minder kans op fouten door de uniciteit van het ECK iD. Sterk uniek en persistent laat systemen foutloos communiceren met minimum aan persoonsgegevens

6 En hoe ziet het ECK iD eruit?
Een ECK iD wordt gegenereerd op basis van de volgende formule: ECK iD = ECKprefix + ECKversion + “/" + h ( IDketen + IDsector + hpgn ) Voorbeeld ECK iD: 9a13e729dc a813b925113e d19b949cc557d717c176ed7ea071ffd bedoeld voor machine tot machine koppeling niet bedoeld om menselijkerwijs te onthouden Het ECK iD is een technisch iD dat tussen keten-ICT-systemen (“onder water”) wordt uitgewisseld om de identiteit van de licentiehouder of gebruiker van een leermiddel te delen. Met het ECK iD als sleutel hoeven er (op termijn) minder persoonsgegevens uitgewisseld te worden.

7 Waar staan we nu? Implementatie is gestart met commitment van:
sectorraden po, vo en mbo en saMBO-ICT brancheorganisaties VDOD, KBb-E en GEU ketenvoorzieningen Basispoort, Entree Federatie, SBDL Ministerie van OCW Edu-K is het platform waarin de verschillende partijen uit de onderwijsketen - van brancheorganisaties van educatieve uitgevers, distributeurs en softwareleveranciers tot koepelorganisaties van scholen - het gesprek aangaan over en werken aan een goed functionerende educatieve keten. Publieke en private partijen creëren zo gezamenlijk de randvoorwaarden voor een succesvolle inzet van ict bij het leren, nu en in de toekomst. Binnen Edu-K worden afspraken gemaakt voor po, vo en mbo. Concreet voeren partijen binnen Edu-K activiteiten uit die onder andere voortkomen uit het iECK-programma en het Doorbraakproject Onderwijs en ICT. Edu-K wordt ondersteund door Kennisnet. Regie op implementatie publiek-privaat belegd bij Edu-K

8 Doel implementatie ECK iD in VO - MBO
Dat per 1 april 2018 de ECK-ketenprocessen: Bestellen Leveren en per 1 augustus 2018 de ECK-processen Toegang Gebruik Terugkoppelen van leer- en toetsresultaten kunnen worden uitgevoerd door een eerste (grote) groep ketenpartners die zowel de ECK-standaard als ook het ECK iD hebben geïmplementeerd, waarbij het ECK iD als enige, unieke identifier kan worden gebruikt en uitwisseling conform het attributenbeleid kan plaatsvinden. Dat bovenstaande 1 april, respectievelijk 1 augustus 2019 ook geldt voor een tweede groep ketenpartners, zodat 85% van de VO-scholen en 70% van de MBO-scholen kan werken met het ECK iD. Het woordje ‘kunnen’ is in de sheet onderstreept. Technisch is alles geïmplementeerd, maar ketenpartners moeten nog zelf stappen zetten om de ECK standaard en het ECK iD daadwerkelijk te gaan gebruiken. In het VO en MBO zien de sectorraden en de branches gebruik van de standaard als voorwaarde om het ECK iD te gaan gebruiken. De vereisen voor standaard en iD overlappen voor het overgrote deel. Het proces Terugkoppelen leer- en toetsresultaten is in principe niet gebonden aan de schooljaarplanning. Het is in de implementatie meegenomen in het najaar. Smart gezegd: 85% van 650 VO-scholen is ruim 550 scholen 70% van 63 MBO-scholen is zo’n 44 scholen

9 Fasering implementatie VO - MBO
Voorbereidingsfase oktober tot 1 juli 2017 Aanpassing systemen april 2017 tot 1 oktober 2017 Ketentesten (systeem & ketentest) 1 oktober 2017 tot 1 januari 2018 Veldtesten (1e groep) januari 2018 tot 1 april 2018 Live gang bestellen en leveren (eerste groep) 1 april 2018 tot 1 augustus 2018 Live gang toegang en gebruik (eerste groep) 1 aug tot 1 oktober 2018 Analoog aan Ketentesten (syst & ketentest 2e groep) 1 oktober 2018 tot 1 januari 2019 Veldtesten (2e groep) januari 2019 tot 1 april 2019 Live gang bestellen en leveren (2egroep) 1 mei tot 1 augustus 2019 Live gang toegang en gebruik (2egroep) 1 aug tot 1 oktober 2019 pgn als basis voor eck id bij wet geregeld De ambitie van sectorraden en branches is dat het ECK iD in 2019 leidend is. Ministerie OCW zorgt dat het ECK iD per 2018 een wettelijke basis heeft en mag worden afgeleid van het BSN/PGN. De deelnemende partijen in Edu-K hebben deze fasering voor de implementatie afgesproken. Op dit moment wordt de technische implementatie zo ver mogelijk voorbereid. Vanaf 2018 participeren ook scholen. Ad 2 Alle grotere Student Informatie Systemen, schoolnetwerkleveranciers, sBDL, Entree Federatie, distributeurs en uitgeverijen passen hun systemen nu aan en zorgen dat deze onderling kunnen communiceren op basis van de ECK standaard Distributie en Toegang 2.1, met het ECK iD als identifier en met Saml 2.0 voor het uitwisselen van authenticatie en autorisatiegegevens. Het ECK iD wordt eerst toegevoegd in de gegevensuitwisseling als aanvullend attribuut; vervolgens zo snel mogelijk als enige unieke identifier met minimale aanvullende attributen ernaast (dataminimalisering in het belang van privacy). Ad 5 In het VO ontzorgen de Student Informatie Systemen, sBDL, Entree Federatie en de schoolnetwerkleveranciers de scholen zo veel mogelijk. Alles is erop gericht om vanaf april klaar te zijn voor ingebruikneming van de ketenprocessen: Bestellen en Leveren Zodra het schooljaar begint, in augustus, gaan de processen Toegang verlenen en Gebruik live. Dezelfde stappen worden in 2019 nog een keer herhaald. Gedurende de looptijd van de implementatie is er een programma-organisatie implementatie ECK die de implementatie coördineert en partijen bijstaat.

10 Twee implementatiegroepen VO, MBO
VO 650 scholen MBO 63 scholen 2e groep 1e groep 1e groep 2e groep In 2018 vooral scholen en leveranciers die ECK-standaard D&T al gebruiken. Veelal verbonden aan sBDL. In 2018 vooral scholen en leveranciers die ECK standaard D&T al gebruiken. Uitgeverijen kiezen zelf ambitie en tijdlijn. ECK standaard D&T 2.1 al in gebruik eerste groep ECK iD. Vóór oktober 2017 educatieve applicaties geschikt voor het ECK iD. Gebruik van de ECK standaard D&T 2.1 mogelijk verbreden vóór april 2018 (start bestellen & leveren) ECK standaard D&T 2.1 nog niet in gebruik: Toch eerste groep ECK iD. Gebruik van de ECK standaard D&T met school inregelen vóór april 2018 (start bestellen & leveren) Tweede groep ECK iD Gebruik van de ECK standaard D&T 2.1 met school inregelen in de loop van 2018 Vervolgens vóór oktober 2018 educatieve applicaties geschikt voor het ECK iD. In 2019 scholen en leveranciers die in 2018 ECK standaard D&T 2.1 in gebruik nemen. In 2019 focus op scholen en leveranciers die in 2018 ECK standaard D&T 2.1 in gebruik nemen. 85% 70% Vrijdag 20 januari TO’s toegang tot leermiddelen

11 Welkom in de keten Aanbied. LM Netwerk Distributeur LAS
ELO Toegangs-dienst School Toegangs-dienst In de educatieve contentketen werken verschillende private partijen onderling samen om leermiddelen en leerlingen te verbinden. Uitgeverijen hebben de keuze hoe zij hun digitale leermiddelen aanbieden: Rechtstreeks aan de school of student via een eigen portaal Via het portaal bij hun distributeur Via een toegangsdienst Toegangsdiensten ondersteunen de gegevensuitwisseling bij voorbeeld door de authenticatie te regelen (is een leerling echt wie hij zegt te zijn?) en/of bij voorbeeld de autorisatie van toegang tot bepaalde licenties te regelen en te administreren namens de betreffende uitgeverij. (Licentie kantoor) De rode elementen representeren het schooldomein. Meestal heeft de school een eigen schoolnetwerk met een leerlingadministratiesysteem en een elektronische leeromgeving. Vaak fungeert de ELO als identity provider voor de gegevensuitwisseling met aanbieders van leermiddelen.

12 Aanbieders leermiddelen Netwerk-leveranciers
Ketenpartijen VO, MBO Aanbieders leermiddelen 10voorBiologie Bazalt Bladzij & Zo Bolas Boom Brinkman Eisma edumedia Malmberg Muiswerk Noordhoff ThiemeMeulenhoff +++ Distributeurs VO Van Dijk Iddink Osinga de Jong MBO Lisette Werther Toegangs-diensten VO Kennisnet- Entree Federatie sBDL-Edu-iX MBO SIS-leveranciers met hun systemen VO Iddink-Magister Topicus-Somtoday Educus-EduArte Fringe company-Trajectplanner MBO Itelligence – Education online SAP-Edictis Oracle-PeopleSoft ++ meer Netwerk-leveranciers Actacom Cloudwise Heutink ICT Ratho Skool Unilogic-Edugrip WVC ++ meer Scholen ± 650 in het VO 63 in het MBO Ter illustratie enkele bekende spelers in verschillende rollen. In het VO implementeert sBDL de ECK standaard in 2017 voor september. Vervolgens wordt in oktober het ECK iD geïmplementeerd. In principe kúnnen alle scholen die hun leermiddelen bij ThiemeMeulenhof, Samsom, Noordhoff of Malmberg betrekken en/of bij een groot aantal kleinere uitgeverijen dat hun leermiddelen aanbiedt via sBDL, dan werken met het ECK iD. De scholen worden ondersteund om vanaf schooljaar 2018 – 2019 hun boeken met ECK standaard en iD te gaan bestellen. Entree Federatie gebruikt desgewenst het ECK iD voor de authenticatie van gebruikers. PS: Webshop van Lisette Werter: maxies.nl

13 Hoe doet u mee? Bepaal de route(s) waarlangs uw methode de scholen bereikt. Zet u zelf de gegevensuitwisseling op of besteedt u dit uit aan toegangsdiensten? Richt zelf of uw route(s) in of laat u hierin bijstaan door toegangsdiensten of uw distributeur. Neem het ECK-iD op in uw methode-applicatie ( tatie) Test (met toegangsdiensten) of uw routes werken Ad1 Uitgevers kiezen zelf de route waarlangs hun leermiddel de leerling bereikt. Daarbij is de keuze: Zelf de gegevensuitwisseling opzetten of ondersteund worden door ketenpartijen die de de gegevensuitwisseling en/of de licentie-administratie voor u regelen en beheren. Overwegingen kunnen zijn: Welke scholen wil ik bereiken? Met welk LAS, ELO of LVS moet de educatieve applicatie kunnen samenwerken? Zelf investeren in techniek of uitbesteden? Is het haalbaar om zelf de benodigde informatiebeveiligingsmaatregelen te treffen? NB: Er kunnen meerder routes naast elkaar bestaan. Ad2 Is de keuze samenwerken; informeer dan bij uw distributeur, sBDL of Entree Federatie naar de mogelijkheden. Ad3 April - mei 2017 is er een ‘checklist implementatie educatieve applicaties’ die beschrijft hoe het ECK iD moet worden opgenomen in de educatieve applicatie en aan welke beveiligingsvereisten voldaan moet worden. Deze is te vinden op Ad 4 April – mei 2017 is er een ‘self assessment systeem en acceptatietest’. Deze is te vinden op Kies je voor samenwerking met één of meer ketenpartijen, dan hebben deze mogelijk ook eigen test-aanpakken.

14 Contact programma implementatie ECK
Erik Linke, implementatiemanager, Friedolin van Geenen, communicatie, Algemeen:


Download ppt "Programmateam implementatie ECK"

Verwante presentaties


Ads door Google