Workshop Clientparticipatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Workshop Handelingsgericht werken
Samenwerkingsverband eerstelijns praktijkhoudende fysiotherapeuten Westelijke Mijnstreek.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Implementeren doe je samen
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Hersenletsel.nl De nieuwe patiëntenvereniging voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel:
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Participatie en Portaal
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Consortium ZeGNN Katja van Groesen, verloskundige kring friesland
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Samenwerkingsverband eerstelijns praktijkhoudende fysiotherapeuten
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Structuurvernieuwing KBO Gelderland
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Het betrekken van migranten in Patiëntenorganisaties en Wmo- adviesraden en cliëntenraden, verslag van een onderzoek en advies 29 oktober 2015 Het Fries.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
2 juni 2012 Kennismaking met de organisatie Met elkaar. Voor elkaar. Welkom.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Landelijke raad 16 juni 2012 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Quickscan Implementatie Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Nij Smellinghe ziekenhuis
1e werksessie Gebiedsvisie WA-laan 9 april 2009
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
VSV HMC Activiteitenplan
Implementatieplan integrale geboortezorgstandaard
Cliëntenraad Sociaal Domein
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Waarom-Wat-Hoe-Wanneer Carola Groenen
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Landelijke raad 8 December 2018
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Arline Spierenburg november 2018
Workshop Wie heeft welke rol?
Uitkomst Quickscan Kampen
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Workshop Clientparticipatie Welkom! Jaarcongres 2018: Samen Bevalt Beter! Workshop Clientparticipatie www.kennisnetgeboortezorg.nl

Programma Verwachtingen van vandaag? Presentatie Ine Pennings: Wat is dat eigenlijk? Wat moet en wat mag? Participatieladder Wat staat er in de zorgstandaard? Presentatie Carola Groenen: Moederraad Aan de slag! Waar gaan we mee naar huis? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Beetje googelen: Bodycopy www.kennisnetgeboortezorg.nl

Wat staat er in de Zorgstandaard? Zorgvraag zwangere centraal in Zorgstandaard Integrale Geboortezorg www.kennisnetgeboortezorg.nl

Zorgstandaard en clientparticipatie Bodycopy www.kennisnetgeboortezorg.nl

Zorgstandaard: Fase 1 Bodycopy www.kennisnetgeboortezorg.nl

Zorgstandaard: Fase 2 Bodycopy www.kennisnetgeboortezorg.nl

Verwachtingen www.kennisnetgeboortezorg.nl

Programma Verwachtingen van vandaag? Presentatie Ine Pennings: Wat is dat eigenlijk? Wat moet en wat mag? Participatieladder Wat staat er ih de zorgstandaard? Presentatie Carola Groenen: Moederraad Aan de slag! Waar gaan we mee naar huis? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Ine Pennings Voorzitter JIJWIJ Verloskundige www.kennisnetgeboortezorg.nl

Cliëntenparticipatie Integrale Geboortezorg Ine Pennings November 2017 CPZ congres

Definitie clientenparticipatie Het benutten van de unieke ervaringsdeskundigheid van cliënten met als doel de kwaliteit van zorg te verhogen Is het vroegtijdig betrekken van cliënten in het beleidsproces Participatie is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid

Wet en regelgeving Minister Borst 1990 WGBO WMCZ KZI Programma “zeven rechten van de cliënt in de zorg” Implementatie zorgstandaard  fase 2 (januari 2019) cliëntenraad

Individuele versus collectieve participatie Bij individuele cliëntenparticipatie gaat het om de inbreng en invloed van een cliënt of gebruiker op de inhoud en kwaliteit van het eigen hulpverleningstraject. Bij collectieve cliëntenparticipatie verenigen cliënten en gebruikers zich in groepen en geven zo vorm aan hun inbreng

participatieladder Onderste 3 en bovenste 3

Informeren De cliënt wordt op de hoogte gebracht en gehouden om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn. Door middel van o.a. Folders, website, openbare verslagen, social media

Raadplegen De zorgverlener / professional bepaalt wat er gebeurt. De professional gaat wel op zoek naar de mening van de cliënt. De cliënt is een serieuze gesprekspartner en praat en denkt mee. De professional verbindt zich niet direct aan de resultaten uit de gesprekken. Focusgroep, spiegelgesprek, panelgesprek NPS, ReproQ etc

Adviseren Er is een direct contact tussen de zorgverlener en de cliënt. Actief wordt gezocht naar de mening van de cliënt en er wordt expliciet naar een oordeel gevraagd. De voorstellen en ideeën van patiënten tellen en de professional verbindt zich in principe aan de resultaten maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hier ( beargumenteerd) van afwijken.

Co-produceren Er is een gelijkwaardige samenwerking waarbij de cliënt zijn eigen rol heeft en er is sprake van een gezamenlijke besluitvorming met professionals. Cliënten en professionals stellen samen vast waarover gesproken wordt. De zorgprofessional verbindt zich aan de uitkomsten van de gesprekken. De patiënt beslist mee en de zorgverlener beslist uiteindelijk.

voorbeelden Moederraad Cliëntenraad Online community Cliëntenraden zijn vooral betrokken bij de uitvoering van het beleid, dus aan het eind van het proces. Zij bewaken de belangen van hun achterban tijdens de uitrol van beleid. Online community

Meebeslissen De cliënt beslist mee binnen de kaders die zijn vastgesteld door de zorgverlener/organisatie • Client is lid van bestuurlijk Orgaan • Lid namens cliëntenraad

Zorgstandaard Fase 2 Adequate voorlichting Individueel geboorteplan Implementatie cliëntenraad Jaarverslag en beleidsplannen Kwaliteitsnorm Toegang tot multidisciplinair patiëntendossier voor zorgverleners en cliënt Voorbereiden pwd/epd Volgens het implementatieplan van de Zorgstandaard Integrale geboortezorg dienen we in Fase 2 ( januari 2019) de cliëntenraad geïmplementeerd te hebbenpag 10 en 11

VRAGEN?? 6 IGO’s in samenwerking met de Taskforce Handreiking clientenparticipatie 01 januari gereed VRAGEN??

Programma Verwachtingen van vandaag? Presentatie Ine Pennings: Wat is dat eigenlijk? Wat moet en wat mag? Participatieladder Wat staat er ih de zorgstandaard? Presentatie Carola Groenen: Moederraad Aan de slag! Waar gaan we mee naar huis? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Carola Groenen directeur Coöperatieve Verloskundigen Nijmegen e.o. voorzitter VSV ‘ SAMEN, zorgen voor nieuw leven regio Nijmegen’. www.kennisnetgeboortezorg.nl

https://www. kennisnetgeboortezorg https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/kennisbank/clientparticipatie/documenten/8091-handleiding-start-een-vitale-moederraad-consortium-nijmegen-juni-2014 www.kennisnetgeboortezorg.nl

https://www. kennisnetgeboortezorg https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/kennisbank/clientparticipatie/documenten/10284-notitie-clientenparticipatie-consortium-zegnn-2015 www.kennisnetgeboortezorg.nl

Moederraad? Even googelen: www.kennisnetgeboortezorg.nl

www.kennisnetgeboortezorg.nl

www.kennisnetgeboortezorg.nl

Cliëntenraden kraamzorg www.kennisnetgeboortezorg.nl

De Moederraad in VSV Nijmegen Carola Groenen Voorzitter VSV/ Directeur CVN Onderzoeker Radboudumc

Samenwerkende Kraamzorg Organisaties

2011 Wie is dé cliënt/ patiënt ? Hoe zou dat gaan? Het is al complex ! Is het wel werkbaar ? Hoe moet dat dan ?

++ Discrepantie tussen wat professionals denken dat zwangeren willen en de zwangeren zelf. Input waaraan niet gedacht is. Brengt ook bruikbare expertise als persoon mee. De beren zijn er niet.

Shared agenda making for quality improvement; towards more synergy in maternity care Groenen et al, EJOG 2017

-- Onduidelijkheid over positie/status moederraad. Onduidelijke communicatielijnen naar moederraad. Continuïteit van zwangeren/moeders. Behoefte van moeders aan klankbord achterban/ landelijk.

Wat Hoe Heldere verwachtingen van een moederraad. Of participatie in vergaderingen of aparte moederraad vergaderingen met bestuurslid. Moederraad is investeren, kost tijd. Duidelijke communicatielijnen en afspraken. Brede vertegenwoordiging van de achterban en borgen van continuïteit. Afspraken over vergoedingen 1. Schriftelijke samenwerkingsafspraken, ook inzetbaar voor individuele organisaties. 2. a. moederraad alleen met bestuurslid b. aansluiten bij lopende vergaderingen/ werkgroepen op thema’s 3. Vanuit het VSV een aanspreekpunt, heeft overzicht van de leden, biedt ondersteuning. 4. Voorbereiding agenda, terugkoppeling, ruimte bieden 5. Werving via de diverse organisaties 6. Vrijwilligersvergoeding.

Programmaraad (professionals) Moederraad Samenwerkende Kraamzorg Dagelijks Bestuur (managers) I Programmaraad (professionals) Werkgroepen (professionals) Basiszorg - Borstvoeding- Communicatie- Digitaal Dossier- Kwaliteit- Kwetsbare zwangeren- Protocollen- Voorlichting Moederraad

De Moederraad in VSV Nijmegen Carola Groenen carolagroenen@gmail.com CarolaGroenen

Programma Verwachtingen van vandaag? Presentatie Ine Pennings: Wat is dat eigenlijk? Wat moet en wat mag? Participatieladder Wat staat er ih de zorgstandaard? Presentatie Carola Groenen: Moederraad Aan de slag! Waar gaan we mee naar huis? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Vragen: Welke belemmerende en bevorderende factoren zie je in de eigen VSV op weg naar het vormgeven van de clientparticipatie? Een Moederraad: wat heb je daar eigenlijk aan? Wanneer vind je dat een cliënten/moederraad succesvol is? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Programma Verwachtingen van vandaag? Presentatie Ine Pennings: Wat is dat eigenlijk? Wat moet en wat mag? Participatieladder Wat staat er ih de zorgstandaard? Presentatie Carola Groenen: Moederraad Aan de slag! Waar gaan we mee naar huis? www.kennisnetgeboortezorg.nl

Dank je wel www.kennisnetgeboortezorg.nl