Direct E-Mail: 15. Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen 03/08/2018 cbidsiduieduhisa Direct E-Mail: 15. Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen 2013-2014 sem 1 blok 1
03/08/2018 Programma van vandaag
Lesdoelen
Schrijfstijl Stijl is de keuze die een schrijver maakt uit mogelijke formuleringen om zijn gedachten vorm te geven. Burger en De Jong, (2009), Handboek Stijl, Groningen: Noordhoff Uitgevers, p. 23
Oefening Welke varianten kun je bedenken voor het volgende zinnetje? ‘Geen schoenen op de bank a.u.b.’
Stijlpiramide
Concreet schrijven
Technieken Wees specifiek Geef voorbeelden Gebruik opsommingen Verlevendig door personificatie Verander naamwoordstijl in werkwoordstijl Bewijs met cijfers Gebruik de menselijke maat
1. Specifiek De rebellen in Libië zijn aan de winnende hand. Wordt: Het Libische rebellenleger van inmiddels meer dan 50.000 burgerstrijders heeft na de steden Bengazi en Sirte ook Tripoli veroverd op de regeringstroepen, en trekt inmiddels op naar Beni Walid.
2. Voorbeelden Bijna alle apparaten zijn voor rechtshandigen ontworpen. Wordt: De dunschiller, het broodmes, maar ook de locomotief. Geen van alle is door linkshandigen goed te gebruiken, omdat ze ontworpen zijn voor rechtshandigen.
3. Opsommingen Drie tips: 1. ieder onderdeel moet iets toevoegen 2. volgorde: het sterkste onderdeel komt laatst 3. niet teveel: met meer dan 5 onderdelen wordt een opsomming onoverzichtelijk en verliest aan zeggingskracht
4. Personificatie Wordt: De werking van de azijnzuurbacterie is optimaal bij 33 graden. Wordt: De azijnzuurbacterie verzet het meeste werk bij een aangename temperatuur van 33 graden.
5. Werkwoordstijl Azijnbereiding vindt plaats in een enorme houten kuip. Wordt: De medewerkers van de fabriek bereiden de azijn in een enorme houten kuip.
6. Bewijs het Veel mensen doen een beroep op de geestelijke gezondheidszorg. Wordt: Dit jaar zullen zo’n 60.000 mensen hun koffer pakken voor een psychiatrische opname en meer dan 250.000 pakken de telefoon om een afspraak te maken met het RIAGG.
7. Menselijke maat India heeft een oppervlakte van 3.287.000 km2. Wordt: India is ruim 78 keer zo groot als Nederland.
Opdracht Maak drie nieuwe, conrete versies van de volgende tekst met drie van de hiervoor gegeven technieken: “Volgens klimaatscenario’s voor 2050 gaat de temperatuur de komende decennia gemiddeld verder omhoog, zowel ’s zomers als ’s winters.” [‘Jaar 2007 bereikt opnieuw warmterecord’ op www.knmi.nl]
Schrijfstijl 1: Bondig Schrijven is schrappen ‘Geen woorden, maar daden’ Eén keer is genoeg Pas op met bijvoeglijke naamwoorden Pas op met voorzetselconstructies (mbt, dmv, itt)
Schrijfstijl 2: Duidelijk Geen moeilijke woorden (tenzij…) Geen vage woorden (leuk, aardig) Geen ingewikkelde zinnen (tip: één mededeling per zin)
Schrijfstijl 3: Menselijk Schrijf als mens Schrijf aan mensen Schrijf over mensen (maar voorkom platvloersheden ‘Hey mevrouw!’)
Schrijfstijl 4: Concreet Laat de feiten voor zichzelf spreken Wees specifiek Vertoon met veelzeggende details Maak rake beschrijvingen Schrijf filmisch Prikkel alle zintuigen Geef voorbeelden Gebruik opsommingen Verlevendig door personificatie Verander naamwoordstijl in deelwoordstijl Maak verleden actueel Bewijs met cijfers Gebruik de menselijke maat Zie de reader Wiki!
Schrijfstijl 5: Beeld of Metafoor Het nut van beelden (vergelijkingen): Maken iets ‘zichtbaar’ Kunnen (meer) verduidelijken Kunnen (meer) overtuigen Kunnen (meer) amuseren Vier eisen bij gebruik: Sluit aan bij de doelgroep Wees origineel Houd het kort Voorkom ongewenste/ onbedoelde bijbetekenissen
Opdracht: Stijlteksten Neem je tekst(en), bespreek en pas waar nodig aan: kan de tekst bondiger? kan de tekst duidelijker? kan de tekst beeldender?
03/08/2018 Evaluatie Wat moeten we nooit meer doen, houden maar dan anders en vooral zo blijven doen? Zie bord, gebruik geeltjes Dank dank dank! 23
Eén cd per groepje inleveren OWB met daarop: 03/08/2018 4 april 10.00 - 16.00 uur Locatie: C15 Eén cd per groepje inleveren OWB met daarop: Communicatieplan Creatieve concepten Conceptteksten Template, onderdeel Realisatie Eigen database inclusief segmentaties, onderdeel Realisatie Eindproduct: direct e-mail 24