Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Febeliec represents the industrial consumers of electricity and natural gas in Belgium Technisch reglement distributie (E+G) Opmerkingen Febeliec 11/4/2012.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
Aanbesteding of Subsidie
Provinciale ronden mei 2008
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
TELEMARC Vereenvoudiging voor Opdrachtgevers en inschrijvers Erwin De Pue Directeur-generaal DAV Gent, 7 december 2011.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
1 Front Office Tewerkstelling 2 Pakket aan tewerkstellingsbevorderende maatregelen afkomstig van tal van verschillende overheden Te.
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
POD Maatschappelijke Integratie Tevredenheid klanten + actieplan provinciale ontmoetingen herfst 2010.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Project: Elektronische medische kaart Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Symposium De beperkingen van de WKPB Albert Tieken, hoofd Geo-informatie Gemeente Vlaardingen 7 oktober 2009.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 van 18 april 2006 CORVE / EDS-T VKBO Web Services Mark Draeck, VICC
MAGDA – Huidige VKBO Dienstenverlening
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
E-Government binnen de sociale zekerheid
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
EBox Burger Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - herfst
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
1 Een ZORGELOOS sociaal beheer Brigitte Thys. 2 Elektronische mededeling Hoe ?  Via de portaalsite van de RSZ –
Samenwerking tussen dienstenintegratoren Voorstel van taakverdeling tussen de KSZ en andere dienstenintegratoren bij onderlinge gegevensuitwisseling.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
Het uitgebreide MAGDA aanbod van diensten en nieuwe projecten
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
MAGDA in een notendop.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Algemene beschrijving van de toepassing
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
MAGDA Online Toegangspoort tot MAGDA diensten
Balans en perspectieven na drie jaar
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
20 jaar responsabilisering van de OISZ
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Kruispuntbank Veiligheid: input op basis van de ervaringen bij de KSZ, het eHealth-platform en het
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Netwerk Openbaar Domein GIPOD
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Plan van de uiteenzetting
Transcript van de presentatie:

Principes voor een betere uitwisseling tussen de KSZ en de dienstenintegratoren

Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren? Doelstelling Hoe wenst de KSZ samen te werken met de DienstenIntegratoren?

Plan 1e deel – Inleiding 2e deel – Principes KSZ t.o.v. DI scope situatie ASIS/TOBE 2e deel – Principes KSZ t.o.v. DI business & technische aspecten varia 3e deel – Voorwaarden voor de DI verwachtingen van de KSZ : principes die door de dienstenintegratoren moeten worden nageleefd bij de implementatie van deze nieuwe principes conclusie & vragen

Inleiding

Even opfrissen … een DienstenIntegrator (DI): « staat in voor de inzameling en uitwisseling van elektronische gegevens die een wettelijke waarde hebben (authentieke bronnen) tussen besturen onderling, en maakt zo de administratieve last voor burgers en ondernemingen een stuk lichter »

Scope gewestelijke Dienstenintegratoren (GDI): Brussels Gewest  Fidus Vlaams Gewest  VDI (Vlaamse DienstenIntegrator) Waals Gewest  BCED (Banque Carrefour d’Echange de Données) federale Dienstenintegrator: FedICT

Huidige situatie voorbeeld: Brussels Gewest Brussels Gewest GOB Fiscaliteit Economie&Werkgelegenheid Mobiliteit Dir. Taxi’s Stedelijke Ontwikke-ling Dir. Huisvesting … ION

Nieuwe situatie Fidus voorbeeld: Brussels Gewest Région Bxl GOB Fiscaliteit Economie&Werkgelegenheid Mobiliteit Dir. Taxi’s Stedelijke ontwik-keling Dir. Huisvesting … ION Fidus

Elk zijn netwerk Fidus GOB ION 1 ION 2 ION … RSVZ HVZ RSZ FAMI FED VSI POD MI FPD FEDRIS RJV FOD SZ RIZIV NIC RVA FOD WASO VSI RSZ Fidus GOB ION 1 ION 2 ION …

Principes van de KSZ ten opzichte van de dienstenintegratoren

Business-aspecten (1/3) 1) beschikbaarstelling van generieke diensten geen filtering ter hoogte van de KSZ versturen van alle beschikbare gegevens raadpleging in naam van de DI KBO of sector/typeInstitution van de DI (het gebruik van de KBO promoten) geen specifieke controle op afzender of INSZ enkel configuratiecontroles

Business-aspecten (2/3) 2) integraties in het repertorium van de KSZ geen systematische integratie geen integratie voor de leveranciers van de DI integratie enkel voor de mutaties hergroepering per soortgelijke behoefte Bv. Integratiecontext Betrokken authentieke bronnen Globale bevolking (woont in gewest X) Registers Bevolking met pensioen FPD Actieve bevolking (woont of werkt in gewest X) DMFA, DIMONA, …   Werkzoekenden RVA, openbare tewerkstellingsdiensten

Business-aspecten (3/3) 3) gebruik van de LegalContext  1 LegalContext/finaliteit meerwaarde : onmiddellijk kunnen antwoorden op de vragen van de burgers (belangrijk om een coherente beschrijving te geven!) relevante gebruiksstatistieken meedelen verplicht ingelicht worden over de nieuwe toegangen opgelet : maak een onderscheid tussen de raadplegingen van het type "Inspectie" en de "klassieke" raadplegingen !

Technische aspecten (1/2) 1) vereenvoudigd beheer van de certificaten authenticatie tussen de DI en de KSZ certificaten die niet eigen zijn aan de aanvragende instelling of de instelling van bestemming certificaat die specifiek is voor de DI en de KSZ  1 enkele authenticatie voor heel het netwerk !  de DI moet instaan voor de technische beveiliging in zijn eigen netwerk

Technische aspecten (2/2) 2) vereenvoudigd beheer van de bestandenuitwisselingen centralisatie van de bestanden binnen de DI herverdeling door de DI binnen zijn netwerk tussen de KSZ en de DI  2 dossiers « (S)FTP » ‘BCSSKSZ-IS1’ : KSZ  DI ‘IS1-BCSSKSZ’ : DI  KSZ [optioneel : 2 dossiers/omgeving (tst,acpt,prod)]

Varia… (1/2) principe van wederkerigheid service-Level Agreement wederzijds vertrouwensakkoord authenticatie enkel tussen DI (niet op het niveau van de aanvrager) geen integratie zonder reële meerwaarde enz. service-Level Agreement gelijkaardig aan die van de KSZ voor elke DI - gegevensleverancier

Varia… (2/2) uitzonderingen facturatie online toepassingen : DI niet betrokken ! toegangen worden rechtstreeks beheerd tussen aanvrager en toepassingsbeheerder voorbeelden: e-PV, Dolsis, … facturatie vereenvoudiging van de facturatieprocessen vastleggen van een forfait voor elke DI evaluatie van het bedrag dat nog moet worden bepaald

Voorwaarden voor de dienstenintegratoren

Verwachtingen van de KSZ voor de implementatie van deze principes vraagt de KSZ dat de dienstenintegratoren aan 4 voorwaarden zouden voldoen

1. Opvolgen van de richtlijnen van de regulatoren inzake gegevensbescherming RGB  CBPL (sectorale comités), eventuele gewestelijke regulator, regulator EU, … naleving van de beraadslagingen van de verschillende regulatoren  principe van FINALITEIT [business-verificatie]  principe van PROPORTIONALITEIT [filtering]

2. De minimale veiligheidsnormen van het SCSZ naleven onder meer aanstelling van een informatieveiligheidsconsulent duidelijke regels voor het logbeheer ...  cfr. website van de KSZ (Veiligheid en privacy) ervoor zorgen dat deze normen worden nageleefd door alle entiteiten waarmee de DI (rechtstreeks of onrechtstreeks) gegevens uitwisselt

3. De communicaties centraliseren SPOC voor zijn netwerk (business en technisch) instaan voor de centralisatie en verdeling van de gegevens zowel voor online uitwisselingen als uitwisselingen van bestanden

4. Een "verwijzingsrepertorium" implementeren en beheren oplossing die gelijkaardig is aan het verwijzingsrepertorium van de KSZ kan als inspiratie dienen oplossing van de integrator ≠ kopie oplossing KSZ  dezelfde doelstellingen/business-specificaties repertorium KSZ = natuurlijke personen repertorium DI = mogelijk ruimere scope (bv. ondernemingsnummers)

Conclusie

Concrete uitwerking overgangsperiode: geen « Big Bang » ! 1. toepassing van de principes voor de nieuwe toegangen de bestaande toegangen worden niet gewijzigd bij voorkeur, nieuwe toegangen = SOA-diensten 2. migratieplanning geval per geval (later) te bepalen tussen de DI en de KSZ in functie van de behoeften na impactanalyse