23/07/2018 Direct E-Mail: 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSD Basisstructuren programmeren.
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Engels periode 3 en 4 MOH 2 en MOH 3.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
Internet Standaarden Practicum 1 ● toetsing vak ● werkwijze vak ● alternatief voor gevorderden ● contentmatrix ● drieluik ● oefeningen ● slot.
Informatie groep 4 Schooljaar
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Differentiatie.
Spel Politiek Nederland
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Beeldspraak: de vergelijking
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Xperience Liefde en relaties
Taalspelletjes Werken met een woordenboek
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Bronnen en onderzoeksvragen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
H1 Media en communicatie
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Lezen samenvatten.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Een instructie schrijven
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Les 2: gegevens samenvatten
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Social media voor statenleden/politici
E health, Domotica en E-learning
Persoonlijke doelen maken
Welkom!.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

23/07/2018 Direct E-Mail: 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 2

Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ 23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Volgende en laatste les op 25 maart: bondig, duidelijk, menselijk, concreet en beeldend schrijven Voor iedere DEM minstens twee conceptteksten! Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.

Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En …: Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn/haar hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.

DEM: schrijf actief! Er zal een goede nachtrust ontstaan. Nergens rust u zó lekker uit als in dit bed! Slaapt u in dit bed? Dan rust u heerlijk uit! Er zal contact met u worden opgenomen. Jeanine belt u a.s. maandag.

http://www.youtube.com/watch?v=VQE6KabW0ss

Doelgroep Wat is een doelgroep: Bepaalt inhoud én stijl De categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt Bepaalt inhoud én stijl Bepaal de doelgroep zo precies mogelijk We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie

Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses Informatica Communicatie Academie

Oefening: doelgroepkenmerken Hierna volgen tien ‘merken’ Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep Informatica Communicatie Academie

9

Kenmerken van een doelgroep Wie leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling Wat bereik (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal in %) welke informatie zoeken/krijgen ze? waar en hoe zoeken/krijgen ze dat? wat willen ze? Details tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto Informatica Communicatie Academie 10 10

Oefening: Hot Feet Magnetron Sloffen Klas in vier groepen. De foto van de sloffen wordt gepubliceerd in vier bladen. Jullie krijgen de opdracht het bijschrift voor de foto van de sloffen te schrijven. De bladen/uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 100 woorden per tekst.

Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen 90 sec. opwarmen in de magnetron 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42

Huiswerk volgende les (25 maart) 23/07/2018 Huiswerk volgende les (25 maart) Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 En bereid de toets voor! Lees ppt’s + Postma + Engelfriet. Vragen? Laatste kans op antwoord volgende week.

Practicum aan de slag met de tekst van jullie DEM

Wat zijn de kenmerken van jullie doelgroepen? Geef bij iedere doelgroep zoveel mogelijk kenmerken aan. ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses

Aan de slag met de tekst van de DEM 1 Welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf voor iedere doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt

Aan de slag met de tekst van de DEM 2 Schrijf voor iedere doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, enz)

23/07/2018 Huiswerk volgende les Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 En bereid de toets voor! Lees ppt’s + Postma + Engelfriet. Vragen? Laatste kans op antwoord in de laatste les.