23/07/2018 Direct E-Mail: 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 2
Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ 23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Volgende en laatste les op 25 maart: bondig, duidelijk, menselijk, concreet en beeldend schrijven Voor iedere DEM minstens twee conceptteksten! Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.
Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En …: Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn/haar hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.
DEM: schrijf actief! Er zal een goede nachtrust ontstaan. Nergens rust u zó lekker uit als in dit bed! Slaapt u in dit bed? Dan rust u heerlijk uit! Er zal contact met u worden opgenomen. Jeanine belt u a.s. maandag.
http://www.youtube.com/watch?v=VQE6KabW0ss
Doelgroep Wat is een doelgroep: Bepaalt inhoud én stijl De categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt Bepaalt inhoud én stijl Bepaal de doelgroep zo precies mogelijk We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie
Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses Informatica Communicatie Academie
Oefening: doelgroepkenmerken Hierna volgen tien ‘merken’ Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep Informatica Communicatie Academie
9
Kenmerken van een doelgroep Wie leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling Wat bereik (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal in %) welke informatie zoeken/krijgen ze? waar en hoe zoeken/krijgen ze dat? wat willen ze? Details tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto Informatica Communicatie Academie 10 10
Oefening: Hot Feet Magnetron Sloffen Klas in vier groepen. De foto van de sloffen wordt gepubliceerd in vier bladen. Jullie krijgen de opdracht het bijschrift voor de foto van de sloffen te schrijven. De bladen/uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 100 woorden per tekst.
Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen 90 sec. opwarmen in de magnetron 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42
Huiswerk volgende les (25 maart) 23/07/2018 Huiswerk volgende les (25 maart) Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 En bereid de toets voor! Lees ppt’s + Postma + Engelfriet. Vragen? Laatste kans op antwoord volgende week.
Practicum aan de slag met de tekst van jullie DEM
Wat zijn de kenmerken van jullie doelgroepen? Geef bij iedere doelgroep zoveel mogelijk kenmerken aan. ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses
Aan de slag met de tekst van de DEM 1 Welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf voor iedere doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt
Aan de slag met de tekst van de DEM 2 Schrijf voor iedere doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, enz)
23/07/2018 Huiswerk volgende les Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 En bereid de toets voor! Lees ppt’s + Postma + Engelfriet. Vragen? Laatste kans op antwoord in de laatste les.