OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
BattleBots The school battle.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Het Nederlandse onderwijs:
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Competentiegericht leren vmbo
Het belang van een stage
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Professional Development Schools - Rijnmond
Leerstijlen KOLB SJM.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Thinking like an economist
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
how to create an Optimal Classroom Experience
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
De basisschool in de samenleving van NU!
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep

Professional Development Bausmith & Barry Video – teaching practices aligned with common core standards Van Driel & Berry Prof. dev. should be constructivist and situative rather than behavioral approaches Hiebert & Morris Teaching quality is not teacher quality (Finding right teachers is not like finding right professional quarterbacks) Share evidence based resources (annotated lesson plans + assessment) Jansen, Westbroek, Doyle practice-based bridging strategy for high school biology teachers to enact open-inquiry labs

Highlights 2032

Interdisciplinariteit een interdisciplinaire aanpak [is] nodig om leerlingen een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof te geven en ook om hun leermotivatie te vergroten. De grote uitdagingen waarmee de huidige en toekomstige generaties te maken hebben en krijgen, laten zich niet ‘opsluiten’ in aparte vakken.

Maatwerkdiploma Het Platform tekent daarbij aan dat leerlingen niet elk onderdeel op hetzelfde niveau hoeven af te sluiten.

21st century skills Gezien de huidige technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld als het gaat om robotisering of slimme communicatie tussen technologie, vindt het Platform het belangrijk dat leerlingen leren de essentie van computertechnologie te begrijpen en computers kunnen inzetten om een probleem op te lossen. Computational thinking richt zich op de vaardigheden om problemen op te lossen waar veel informatie, variabelen en rekenkracht voor nodig zijn. Het gaat om een verzameling denkprocessen, zoals logisch redeneren, patroonherkenning en systematisch denken. Die leert een leerling door technologie te gebruiken, bijvoorbeeld door kennis te maken met programmeren, te werken met robotica en te experimenteren met 3D-printing. Zulke activiteiten wekken de interesse van leerlingen en geven ze een voldoende basis mee om zich, desgewenst, in deze richting te specialiseren. Leerlingen kunnen dergelijke kennis en vaardigheden ook opdoen zonder technologie, bijvoorbeeld door middel van zogeheten ontwerpend denken en leren.

Vaardig, aardig en waardig Het Platform vindt dat burgerschap een prominentere positie in de vaste kern van het onderwijsaanbod moet krijgen dan nu het geval is. Voor leerlingen betekent dat dat ze sociale en maatschappelijke competenties opdoen, een moreel kompas ontwikkelen, zich op gemeenschappelijke waarden ori‘nteren en ontdekken hoe die een rol spelen in de omgang met anderen, ook wanneer opvattingen over waarden botsen.

Visies op het proces van onderwijsvernieuwing Parlementair onderzoek 2007-2008 (Dijsselbloem) How the world’s most improved school systems keep getting better (McKinsey) Flip the System (René Kneijber & Jelmer Evers)