JCI accreditatie en jij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Michiel Costers FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu - BAPCOC SPF Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement.
Advertisements

Een oefening bij de theorie…
Aanpak van MRSA in woonzorgcentra
GMP and HACCP in school restaurants
Toelichting campagne handhygiëne ter bestrijding van zorginfecties
Informatieavond personenzorg
Een campagne van de Vlaamse en federale overheid i.s.m.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Medico-legale status van richtlijnen
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Aanpak van epidemie van infectieuze diarree in WZC
ALGEMENE VOORZORGS- MAATREGELEN
1.Meld je aan de registratie en laat je inschrijven met je ID-kaart! 2.Vul de vragenlijst in, onderteken deze en deponeer het bloedbestemmingsformulier.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Implementeren doe je samen
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Wachtdienstregeling.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Vergiftiging bij kinderen
2014 EVALUATIES N+1.
SBARR VSV
Patiënten kunnen artsen beter
Statussen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
GIDS VOOR DE IMPLEMENTATIE VAN EEN BELEID VOOR IDENTITOVIGILANTIE IN DE ZIEKENHUIZEN December 2015.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
AZ Monica. Doelstellingen  Platform voor (huis)arts  Rechtstreeks contact met artsen AZ Monica  Rechtstreeks contact met afdelingen AZ Monica  Inkijken.
Verpleegkundig rekenen
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
The Hamlet Study Fabry or not Fabry: Valorization of clinical and laboratory assessments for improved diagnosis of Fabry disease In herinnering: korte.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Operatieassistentie Les 5. Wat moet je kennen/kunnen? Afspraak inplannen en informeren eigenaar Ontvangst van de patiënt en de eigenaar Voorbereiding.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
CRM vanuit het incidenten perspectief
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Huisvesting en Hygiëne
Hoog risico medicatie (HRM)
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
CDAD in het WZC EEN CASUS…
Operatieassistentie Les 5.
Petra de Kruijf, geestelijk verzorger WZA, projectleider ZSF
JCI accreditatie en jij?
Aanpak van epidemie van infectieuze diarree in WZC
Digitaal wedstrijd formulier
Nelleke Gruijters Paul Ram
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Instructie voor gebruik
JCI accreditatie en jij?
Duurzame inzetbaarheid
JCI accreditatie en jij?
INJECTEREN.
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Instructie voor gebruik
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Spoed Interventie Team
MRSA in de WZC Dr kris Van Caenegem.
JCI accreditatie en jij?
FC Oppuurs e-Kickoff Oppuurs, 2014
JCI accreditatie en jij?
Effectiviteit van een dieetbehandeling
JCI accreditatie en jij?
Werken in een arbeidsorganisatie
INJECTEREN.
Les 6: non-verbale communicatie
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

JCI accreditatie en jij? Doel van deze presentatie = kennisoverdracht Eind 2017 wil AZ Delta het JCI-accreditatielabel behalen. Jij, als medewerker, speelt een cruciale rol! Benieuwd of je mee bent met de belangrijkste JCI-verwachtingen? Test snel je kennis aan de hand van deze slides. Veel succes!

1. Identificeer de patiënt correct Hoe? Bevraag de patiënt actief naar of controleer het ID bandje op: 1. Naam én voornaam 2. Geboortedatum En verifieer deze gegevens met het aanvraagformulier, order, dossier, ID kaart Kamernummer of de locatie NIET gebruiken voor identificatie! Vb. transport: juiste patiënt mee naar juiste locatie onderzoek / in juiste kamer (bandje) – overbrengen van pat. van kamer naar oz vormt al een risico! Vb. keuken: juiste maaltijd in juiste consistentie voor juiste patiënten (voeding tijdig bij de patiënt (rekening houden met wensen en voorschriften

1. Identificeer de patiënt correct Wanneer? Bij het aanbrengen of vervangen van een bandje Bij toediening van medicatie, bloed of bloedproducten Bij de afname van bloed of andere monsters voor klinisch onderzoek Voorafgaand aan diagnostische procedures Vóór de start van elke behandeling, procedure, operatie, onderzoek, ... Vb. transport: juiste patiënt mee naar juiste locatie onderzoek / in juiste kamer (bandje) – overbrengen van pat. van kamer naar oz vormt al een risico! Vb. keuken: juiste maaltijd in juiste consistentie voor juiste patiënten (voeding tijdig bij de patiënt (rekening houden met wensen en voorschriften

2. Effectieve communicatie Effectieve communicatie: tijdig, correct en volledig Noteer en herhaal procedure: Luister  Noteer  Herhaal  Wacht op bevestiging Bij telefonische orders Kritieke testresultaten Telefonische verwittiging naar behandelende arts of arts van wacht  arts herhaalt de boodschap  zender bevestigt en documenteert wanneer, naar wie en door wie het resultaat werd gerapporteerd Patiëntenoverdracht ISBAR –methode Transferformulier patiëntendossier

2. Effectieve communicatie ISBAR methode IDENTIFY Stel jezelf voor Check dat je met de juiste persoon spreekt Noem de naam van de patiënt en zijn/haar locatie Noem de reden van je oproep SITUATION  Wat is de status van de patiënt nu? Welke zijn de bezorgdheden, observaties, EWS –score, etc.  BACKGROUND Geef de relevante details (klinische problemen, voorgeschiedenis,…) Wat is de behandeling tot nu toe?  ASSESSMENT Wat is jouw beoordeling?  RECOMMENDATION  Wat moet er volgens jou gebeuren? Geef duidelijk aan wat je concreet van de arts verwacht   I S B A R

3. Aandacht voor risicomedicatie Lijst Hoog risico medicatie Heparine Insuline Ledertrexaat Chemo Verdoving Hoog geconcentreerde elektrolyten Look alikes sound alikes Aandacht Niet naast elkaar bewaren in afdelingsvoorraad Kalium Natriumchloride 20% NIET ONVERDUND TOEDIENEN

4. Red levens, pas handhygiëne toe BASISVEREISTEN ‘Niets onder de elleboog’: Korte mouwen Geen juwelen aan armen en voorarmen (ringen, armbanden, uurwerk…) Ook nagels: Geen nagellak of kunstnagels Korte en propere nagels

4. Red levens, pas handhygiëne toe Indicaties handhygiëne Voor patiëntencontact Na patiëntencontact Voor een zuivere / invasieve handeling Na blootstelling aan lichaamsvochten / slijmvliezen Na contact met de directe patiëntenomgeving Handen wassen met water en zeep indien zichtbaar bevuild of bevuild door lichaamsvochten of slijmvliezen Procedure duidelijk via pancarte Handen wassen na toiletbezoek => voor iedereen verplicht maar zeker in de keuken kunnen we ons daar geen uitzonderingen of vergetelheden veroorloven. Schoonmaak=> procedures volgen: Handhygiëne > interieurreiniging > handshoenen aan > reiniging sanitair blok > handschoenen uit en handen ontsmetten.

5. Valbeleid Laat de patiënt -letterlijk en figuurlijk- niet vallen Vragen voor artsen: Weet u welke patiënten in AZ Delta in aanmerking komen voor een valpreventiescreening? Weet u waar u de checklist voor valrisicofactoren kan terugvinden? Weet u hoe een valincident dient te worden gemeld? Weet u wanneer bij een patiënt tijdens opname het valrisico dient te worden geherevalueerd? Weet u waar u de flowchart voor valpreventie kan terugvinden? Hoe geeft u bij ontslag de nodige informatie mee inzake valpreventie?

5. Valbeleid Valbeleid light  NIET Er wordt niet meer gewerkt met GRP en Stratify voor valscreening  Geen vaste periodieke herevaluatie meer  WEL De patiënt wordt enkel gescreend op aanwezige risico's: er werden enkele bijkomende risicofactoren geformuleerd abusus, malnutritie en reeds gevallen Enkel een herevaluatie bij een verandering in toestand en of een nieuwe valpartij in het ziekenhuis (dus niet meer bij interne transfer) Gewijzigd beleid ambulante patiënten: folder in wachtzalen

Belangrijkste procedures Internationale Patiëntveiligheidsdoelen Correcte identificatie van de patiënt Noteer-en herhaal ISBAR Hoog risico medicatie Veilig opereren + checklist veilig opereren Standaardvoorzorgsmaatregelen Vallen

Test je kennis!

Test je kennis!

Proficiat! Je voltooide zonet level 1 Vragen over dit thema? Vergeet je diensthoofd en/of referent kwaliteit niet op de hoogte te brengen dat je deze vragenreeks hebt doorgenomen. Doe dit door de overzichtslijst op het kwaliteitsbord af te tekenen. Vragen over dit thema? Neem contact met: Specifiek vragen over vallen: Wim Denolf Specifieke vragen over handhygiëne: Team ziekenhuishygiëne Stefan Vandecandelaere, directeur kwaliteit en zorginnovatie Evelyne Carlier, manager accreditatie