Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aardrijkskunde.
Advertisements

Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
De oudere stagiaire.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Praktijkervaring en reflectie
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Consumentengedrag Beslissen
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Communicatie Les1.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
H3 Wat is normaal?.
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
Een instructie schrijven
Schoolgroepbijeenkomst
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Het vak maatschappijleer
E-health domotica E-learning
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Gedragsproblemen en stoornissen
E health, Domotica en E-learning
ADL Les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 4: iedereen is anders
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
Hoe gaat het met jouw stad?
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Eigenaarschap.
Burgerschap Thema: politiek
ontwikkelingspsychologie
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn

Uitleg wiki Alle informatie over Burgerschap is te vinden in de Wiki. Ga naar de volgende link: http://maken.wikiwijs.nl/85514/Burgerschap Lees inhoud, doel en toetsing

Sociaal Maatschappelijke Dimensie In deze dimensie staat centraal: Wie ben ik? Hoe ga ik met anderen om? Hoe gaan anderen met mij om?

Etiketten Bekijk het filmpje van MTV/Rode Kruis over ‘etiketten’ die mensen op elkaar en zichzelf plakken… Bespreek de volgende vragen: Herken je dat ‘labels’ geven? Heb je ervaring met (voor)oordelen?

Wat is jouw label? Schrijf op: Eerst: Hoe zien anderen jouw denk je? Daarna: hoe zie jij jezelf? Zit er een verschil in hoe anderen jouw zien en hoe jij jezelf ziet?

Persoonlijkheid en identiteit

Identiteit Zelfstandig: Lees de tekst op blz. 10 van het werkboek en maak beide vragen in je werkboek. Klassikaal: Jongeren en identiteit: Waarom denk je dat deze periode in je leven belangrijk is voor het vormen van je eigen identiteit?

Sociale identiteit Sociale identiteit = bewustzijn dat je bij een bepaalde groep hoort. Door anderen wordt je als lid behandeld van die groep. Bij welke groepen kun je horen? Ieder mens hoort bij verschillende groepen, deze dragen bij aan je identiteit.

Maak een mindmap Laat zien wie je bent! Breng je identiteit in beeld. Bekijk opdracht 1 op blz. 11 Stap 1: Denk na over alle aspecten van jouw identiteit. Breng deze in kaart. Stap 2: Voeg een laagje aan je mindmap toe. Tijd: 20 min.

Sociale identiteit Lees het rode kader op blz. 10 Sociale identiteit = bewustzijn dat je bij een bepaalde groep hoort. Door anderen wordt je als lid behandeld van die groep. Bij welke groepen kun je horen? Ieder mens hoort bij verschillende groepen, deze dragen bij aan je identiteit.

Zelfbeeld Je zelfbeeld is vaak anders dan het beeld dat de buitenwereld heeft. Voorbeeld: Je bent lid van een groep voetbalfans. Zelf zien jullie dit als positief, maar de buitenwereld heeft misschien een heel ander beeld. (Voor)oordelen Labels

Vragen Wat is voor jouw een belangrijke groep? Hoe wordt deze groep gezien? Hoe zie je dit zelf? Wat draagt deze groep bij aan je identiteit?

Jongeren en identiteit Leeftijd 12 – 20 is heel belangrijk in identiteitsvorming: eigen keuzes maken, loskomen van je ouders. Jongeren zijn volwassenen zonder ervaring. Ervaring opdoen/ omgaan met teleurstellingen en tegenslagen. Puberteit noodzakelijk voor identiteitsvorming. Wanneer is je brein volwassen?