Module 6; didactisch handelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het geven van een workshop
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Effectieve instructie
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Informatie- avond groep 6
Je impact als docent Silvia van der Werve.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Opvoeden.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Formatief versus summatief
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
de docent als didactische coach
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Eindpresentatie module 5
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 5.
Zelfregulatie op Cartesius2
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Module 6; didactisch handelen Presentatie Suzanne Vlug

Opbrengsten Begrijpend luisteren Formatieve assessment Beeldbegeleiding

Begrijpend luisteren Hardop-denken-voorlezen Moddelen Bewust van de strategieën

Formatieve assessment Formatief = vergelijken met jezelf, gericht op ontwikkeling Assessment = feedback geven, vragen stellen, leerdoel helder maken, aangeven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet Je Zorgt voor procesbegeleiding tijdens uitvoeren van de opdrachten Je leert de leerlingen de vaardigheden die nodig zijn om leertaken uit te voeren Je geeft duidelijk het doel van de leertaak aan en over wat de leertaak precies van de leerlingen vraagt Je bent duidelijk over de eisen die je aan het resultaat stelt Je geeft feedback gericht op de inhoud laat de leerling zien of hij op de goede weg zit of niet

De lescultuur en lesstructuur A. De basis leggen, waarin de voorwaarden worden beschreven om actieve, kritische en zelfbeoordelende leerlingen te creëren. B. Een effectief begin van de les, waarin vraag strategieën, verkennende activiteiten en voorbeelden van werk van leerlingen worden gebruikt om de aanwezige voorkennis vast te stellen, de belangstelling te wekken en samen succescriteria te formuleren.  C. Ontwikkelen van het leren, waarin dialoog een sleutelrol speelt en waarbij we mogelijkheden bieden en leerlingen helpen om zelf de mate van begrip aan te geven. D. Een effectieve afsluiting van de les, waarin verschillende technieken worden beschreven die leerlingen stimuleren om te reflecteren op wat ze hebben geleerd en te ontdekken wat ze nog eens moeten bekijken of verder moeten ontwikkelen.

De basis leggen Een goede leercultuur. Leerlingen worden betrokken in de voorbereidingsfase. Leerlingen hebben wisselende praatmaatjes. 

Een goede leercultuur Een growth mindset ontwikkelen. Complimenten moeten gericht zijn op de inspanning en wat er bereikt is, niet op de capaciteiten. Het integreren van metacognitie, ook wel ‘leer-krachten’ genoemd. Leren in heterogene groepen. Door niveaugroepen geef je zwak presterende kinderen het idee dat ze niet slim zijn, ze krijgen een label opgeplakt. In heterogene groepen leren kinderen veel van elkaar. Je geeft feedback gericht op het proces ondersteunt de leerling in het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden;

Growth mindset Prentenboek Karakters metacognitieve vaardigheden

Beeldbegeleiding Evalueren van de les Growth mindset Veel oefenen, observeren & leren