Module 6; didactisch handelen Presentatie Suzanne Vlug
Opbrengsten Begrijpend luisteren Formatieve assessment Beeldbegeleiding
Begrijpend luisteren Hardop-denken-voorlezen Moddelen Bewust van de strategieën
Formatieve assessment Formatief = vergelijken met jezelf, gericht op ontwikkeling Assessment = feedback geven, vragen stellen, leerdoel helder maken, aangeven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet Je Zorgt voor procesbegeleiding tijdens uitvoeren van de opdrachten Je leert de leerlingen de vaardigheden die nodig zijn om leertaken uit te voeren Je geeft duidelijk het doel van de leertaak aan en over wat de leertaak precies van de leerlingen vraagt Je bent duidelijk over de eisen die je aan het resultaat stelt Je geeft feedback gericht op de inhoud laat de leerling zien of hij op de goede weg zit of niet
De lescultuur en lesstructuur A. De basis leggen, waarin de voorwaarden worden beschreven om actieve, kritische en zelfbeoordelende leerlingen te creëren. B. Een effectief begin van de les, waarin vraag strategieën, verkennende activiteiten en voorbeelden van werk van leerlingen worden gebruikt om de aanwezige voorkennis vast te stellen, de belangstelling te wekken en samen succescriteria te formuleren. C. Ontwikkelen van het leren, waarin dialoog een sleutelrol speelt en waarbij we mogelijkheden bieden en leerlingen helpen om zelf de mate van begrip aan te geven. D. Een effectieve afsluiting van de les, waarin verschillende technieken worden beschreven die leerlingen stimuleren om te reflecteren op wat ze hebben geleerd en te ontdekken wat ze nog eens moeten bekijken of verder moeten ontwikkelen.
De basis leggen Een goede leercultuur. Leerlingen worden betrokken in de voorbereidingsfase. Leerlingen hebben wisselende praatmaatjes.
Een goede leercultuur Een growth mindset ontwikkelen. Complimenten moeten gericht zijn op de inspanning en wat er bereikt is, niet op de capaciteiten. Het integreren van metacognitie, ook wel ‘leer-krachten’ genoemd. Leren in heterogene groepen. Door niveaugroepen geef je zwak presterende kinderen het idee dat ze niet slim zijn, ze krijgen een label opgeplakt. In heterogene groepen leren kinderen veel van elkaar. Je geeft feedback gericht op het proces ondersteunt de leerling in het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden;
Growth mindset Prentenboek Karakters metacognitieve vaardigheden
Beeldbegeleiding Evalueren van de les Growth mindset Veel oefenen, observeren & leren