VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
BattleBots The school battle.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Gepersonaliseerd leren
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
De basis van ADSL: het constructivisme
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Training digitale didactiek
Bijeenkomst September 2015
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Docentvaardigheden ICT
Curriculumontwerp AVO
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
De juiste route naar het juiste doel
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ICT als didactisch middel
Gepersonaliseerd leren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen Bespreken van feedback van leertaak 1 + koppeling naar de praktijk Terugblik en feedback VAD bijeenkomsten periode 1

Doelen -het geven en verantwoorden van de feedback op leertaak 1 -een onderbouwd antwoord geven op de vraag hoe men de (positieve) ervaringen van peer feedback kan toepassen in de praktijk -evalueren van de bijeenkomsten vakdidactiek periode 1

Bron plaatje: https://www. google. nl/search

Peer feedback: geven en ontvangen van feedback Peer feedback is een proces waarin je minimaal twee personen nodig hebt. Namelijk iemand die feedback kan geven en iemand die de feedback ontvangt. We spreken van peers als er sprake is van gelijkwaardige personen, zoals bv. studenten uit een groep of collega’s. Het doel van het geven van peer feedback is dat het deelnemers aan het proces verder helpt in hun leerproces door feedback (onderbouwd) te geven en feedback (onderbouwd) te ontvangen Het geven van peer feedback kan in een F2F-sessie maar kan ook online plaatsvinden in een online omgeving. In de beleving gaat peer feedback vooral over wat de ontvanger van de feedback met de feedback kan. Uit onderzoek* in de praktijk blijkt echter dat de gever van feedback ook veel kan leren van het geven van feedback. Deze manier van kijken naar feedback vraagt voor de meeste studenten/docenten een zogenaamde mindshift. *door Esther van Popta, promovenda en Senior adviseur Onderzoek en Onderwijs met ICT/HAN. Negatieve ervaringen: Het kost (veel) tijd Nog te weinig hoogste niveau: gebruik kennis moet beter Te veel productgericht, te weinig gedraggericht Docenten zelf nog onvoldoende model Dosering: soms te veel, soms te weinig feedback In lessen niet altijd voldoende aandacht voor feedback Technische problemen Positieve ervaringen: Leereffect: vergroot kwaliteit producten en leren student Kwaliteit van de feedback is toegenomen Studenten en docenten zien de meerwaarde in relatie tot didactiek en profiel Studenten zien meerwaarde voor hun praktijk

Terugblik peer feedback Wat heb jij geleerd n.a.v. het geven van feedback op VAD leertaak 1? In hoeverre is het peer feedback format een hulpmiddel? Wat heb jij geleerd n.a.v. het ontvangen van feedback op VAD leertaak 1? Welke ervaringen neem je mee naar de lespraktijk?

Theoretische verantwoording VAD leertaak 1 - Ebbens (2013) Effectief leren hoofdstukken 1- 2 -3 - Geerts( 2011) Handboek voor leraren hoofdstukken 2 en 3 (2.1+2.5 + 3.1 + 3.2 +3.3) - Taxonomieën/ aangepaste taxonomie van Bloom/ taxonomie-format - Constructive alignment (Kwalificatiedossier MBO) relatie leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing /leeropbrengst, samenstelling van een leerdoel - Leeractiviteiten ontwerpen : werken met opdrachten, werken met cases, werkvormen voor het activeren van voorkennis, mindmapping, stille discussie, translatie/interpretatie bij beeldmateriaal, - Leren met ICT: T pack model / ict als doel of als middel, ict werkvormen

Tot slot Feedback vakdidactiek periode 1 Werkvorm: Jubel en Klaagmuur Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=pont+des+lettre&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=TSofVMHTCePY7AbUyIHoCg&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=QE8jhq6xlqta0M%253A%3BzvEx3e9uOt0rnM%3Bhttp%253A%252F%252Flesbottieres.files.wordpress.com%252F2014%252F01%252F0035.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Flesbottieres.wordpress.com%252Ftag%252Fpont-des-arts%252F%3B1024%3B683