Reflecteren even pas op de plaats

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kijkje in de schatkist…
Advertisements

“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Om soms eens dieper over na te denken
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
Regio.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Maatschappelijke zorg 2
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Programma Assistentendag April 2017
Week 1, les 5.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Jongeren en seks Plaatje.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Political Communication & Journalism
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Introductie intervisie
Evaluatie- en reflectiekaarten
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Loopbaan en burgerschap les 3
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Reflecteren even pas op de plaats Soms is het goed om even pas op de plaats te maken. Even stil te staan bij wat je net overkomen is. even pas op de plaats

Foutje…… bedankt! Niet alles gaat zoals je het had bedacht. Hier is het wel duidelijk dat dit anders moet maar hoe het gekomen is kunnen we niet afleiden uit dit plaatje. Dat wordt uitgezicht. Was het een menselijke fout? Misschien was er iets met de remmen of nog iets anders. Zulke dingen maken we gelukkig niet vaak mee maar ook in jullie werk gaat er wel eens iets niet helemaal zoals je dat zou willen. Je reactie of handelen n.a.v. een voorval wordt mede bepaald door de gedachten die je erover hebt. Wil je de volgende keer het anders doen dan is het handig om goed te onderzoeken wat nu maakt dat je deed wat je deed. Dat gaan we vandaag een beetje oefenen.

Je maakt wat mee… As dokterass. of praktijkondersteuner maak je van alles mee. Foutjes, vergissingen, ergens van schrikken, boze pt.,misschien een collega die jou vaak met dat ene klusje opzadelt enz. Gericht onderzoeken van / nadenken over je eigen handelen m.b.t. een situatie of gebeurtenis kan helpen om je professioneel handelen te verbeteren. Weten waarom je het op deze manier doet cq gedaan hebt kan je helpen om een volgende keer het anders te doen. De aios doen dit ook op elke TKD. De noemen dit de reflectieronde.

Reflecteren Gericht onderzoeken van / nadenken over je eigen handelen m.b.t. een situatie of gebeurtenis. -Waarom je het op deze manier doet cq gedaan hebt. -Wat je wilde, dacht, voelde en deed in de betreffende situatie. Daardoor bewust worden van het hoe en waarom van je eigen handelen en keuzes maken voor toekomstig handelen. Doel: beroepsmatig handelen verbeteren. Verleden: wat wilde je bereiken, wat was het resultaat , wat wil je anders doen een volgende keer? Heden & toekomst: je wilt iets aanpakken, hoe ga je dat doen? De aios vertellen ook elke week over iets over wat hen de afgelopen week overkomen is en ze stellen elkaar vragen om erachter te komen wat de kern van het probleem is en wat ze anders zouden willen. De inbrenger krijgt de kans om zelf op ideeën te komen hoe hij /zij het een volgende keer beter zou kunnen doen.

SPV + evaluatie Situatie: vertel kort Feiten en emoties (1 à 2 zinnen) Prikkel: Wat raakt. Wat is de reden dat dit je bezig houdt? (kort) Vraag: Wat wil je uitzoeken/bespreken. ( in 1 zin) Vragenronde om de situatie te verhelderen. Open, niet suggestieve vragen 'wie, wat, waar, wanneer en hoe'-vragen (Geen mening of tips!) Afsluiting/ evaluatie Wat heeft het bespreken je opgeleverd? Welke vraag/ wat was helpend? Wat geleerd? Hoe verder? Evt. nog een laatste ronde met ieder geeft 1 tip mee

voorbeeld Situatie: er belde een patiënt en die wilde diezelfde dag nog een afspraak. Maar het spreekuur zat vol. Hij accepteerde dat niet en begon hele vervelende opmerkingen te maken en luisterde niet naar mij. Hij hing gewoon op. Ik voelde mij heel vervelend, hij luisterde niet eens naar wat ik zei en kon het ook niet oplossen. Prikkel: dat onredelijke en niet mij een kans geven, dat zit mij dwars. Ik zie er tegenop dat hij weer belt. Vraag: hoe kan ik zoiets een volgende keer voorkomen? Vragenronde: wat wilde je ? Wat voelde je? Wat dacht je? Wat deed je? Wat wilde die pt? Wat voelde hij misschien? Wat kregen de mensen/ collega’s in je omgeving mee van dit gesprek? Welke reacties kreeg je? Wat zou je anders willen? Hoe zou je dat kunnen bereiken? Wat heb je nodig om dat te doen? Wie kan je daarbij helpen misschien? Evaluatie: ik had het meest aan de vraag…. Want toen bedacht ik opeens… zo had ik het nog niet bekeken… Elkaar een tip meegeven (ik boodschap) Ik zou in die situatie…….. Casus kort doornemen Daarna in 2 groepen uiteen

En nu jullie….. In 2 groepen uiteen

Terugblik: wat heeft het je gebracht? Kort plenair terugkoppelen wat het heeft opgebracht om dit zo te bespreken.