Reflecteren even pas op de plaats Soms is het goed om even pas op de plaats te maken. Even stil te staan bij wat je net overkomen is. even pas op de plaats
Foutje…… bedankt! Niet alles gaat zoals je het had bedacht. Hier is het wel duidelijk dat dit anders moet maar hoe het gekomen is kunnen we niet afleiden uit dit plaatje. Dat wordt uitgezicht. Was het een menselijke fout? Misschien was er iets met de remmen of nog iets anders. Zulke dingen maken we gelukkig niet vaak mee maar ook in jullie werk gaat er wel eens iets niet helemaal zoals je dat zou willen. Je reactie of handelen n.a.v. een voorval wordt mede bepaald door de gedachten die je erover hebt. Wil je de volgende keer het anders doen dan is het handig om goed te onderzoeken wat nu maakt dat je deed wat je deed. Dat gaan we vandaag een beetje oefenen.
Je maakt wat mee… As dokterass. of praktijkondersteuner maak je van alles mee. Foutjes, vergissingen, ergens van schrikken, boze pt.,misschien een collega die jou vaak met dat ene klusje opzadelt enz. Gericht onderzoeken van / nadenken over je eigen handelen m.b.t. een situatie of gebeurtenis kan helpen om je professioneel handelen te verbeteren. Weten waarom je het op deze manier doet cq gedaan hebt kan je helpen om een volgende keer het anders te doen. De aios doen dit ook op elke TKD. De noemen dit de reflectieronde.
Reflecteren Gericht onderzoeken van / nadenken over je eigen handelen m.b.t. een situatie of gebeurtenis. -Waarom je het op deze manier doet cq gedaan hebt. -Wat je wilde, dacht, voelde en deed in de betreffende situatie. Daardoor bewust worden van het hoe en waarom van je eigen handelen en keuzes maken voor toekomstig handelen. Doel: beroepsmatig handelen verbeteren. Verleden: wat wilde je bereiken, wat was het resultaat , wat wil je anders doen een volgende keer? Heden & toekomst: je wilt iets aanpakken, hoe ga je dat doen? De aios vertellen ook elke week over iets over wat hen de afgelopen week overkomen is en ze stellen elkaar vragen om erachter te komen wat de kern van het probleem is en wat ze anders zouden willen. De inbrenger krijgt de kans om zelf op ideeën te komen hoe hij /zij het een volgende keer beter zou kunnen doen.
SPV + evaluatie Situatie: vertel kort Feiten en emoties (1 à 2 zinnen) Prikkel: Wat raakt. Wat is de reden dat dit je bezig houdt? (kort) Vraag: Wat wil je uitzoeken/bespreken. ( in 1 zin) Vragenronde om de situatie te verhelderen. Open, niet suggestieve vragen 'wie, wat, waar, wanneer en hoe'-vragen (Geen mening of tips!) Afsluiting/ evaluatie Wat heeft het bespreken je opgeleverd? Welke vraag/ wat was helpend? Wat geleerd? Hoe verder? Evt. nog een laatste ronde met ieder geeft 1 tip mee
voorbeeld Situatie: er belde een patiënt en die wilde diezelfde dag nog een afspraak. Maar het spreekuur zat vol. Hij accepteerde dat niet en begon hele vervelende opmerkingen te maken en luisterde niet naar mij. Hij hing gewoon op. Ik voelde mij heel vervelend, hij luisterde niet eens naar wat ik zei en kon het ook niet oplossen. Prikkel: dat onredelijke en niet mij een kans geven, dat zit mij dwars. Ik zie er tegenop dat hij weer belt. Vraag: hoe kan ik zoiets een volgende keer voorkomen? Vragenronde: wat wilde je ? Wat voelde je? Wat dacht je? Wat deed je? Wat wilde die pt? Wat voelde hij misschien? Wat kregen de mensen/ collega’s in je omgeving mee van dit gesprek? Welke reacties kreeg je? Wat zou je anders willen? Hoe zou je dat kunnen bereiken? Wat heb je nodig om dat te doen? Wie kan je daarbij helpen misschien? Evaluatie: ik had het meest aan de vraag…. Want toen bedacht ik opeens… zo had ik het nog niet bekeken… Elkaar een tip meegeven (ik boodschap) Ik zou in die situatie…….. Casus kort doornemen Daarna in 2 groepen uiteen
En nu jullie….. In 2 groepen uiteen
Terugblik: wat heeft het je gebracht? Kort plenair terugkoppelen wat het heeft opgebracht om dit zo te bespreken.