IFR Vluchtvoorbereiding
Doel Een zo realistische mogelijke vlucht te voor te bereiden om van vertrekpunt naar bestemming te vliegen. Hierbij moet aan de volgende punten worden gedacht: Vertrek, bestemming, route en gebruikte vliegtuig op elkaar afstemmen. Langere vluchten vergen een nauwkeurigere voorbereiding dan kortere vluchten.
Activiteiten voor de vluchtvoorbereiding Keuze van vertrek en bestemming Keuze van het vliegtuig Vaststellen van de belading. Routeplanning. Bekijk het weer voor de route(windsterkte/richting, temperatuur en andere verwachtingen die de vlucht kunnen beïnvloeden). Bepaal de hoeveelheid benodigde brandstof voor het uitvoeren van de vlucht.
Problemen bij de voorbereiding Vliegvelden zijn sterk verouderd. De standaard luchtwegen komen niet overeen met de huidige luchtwegen. De FMS database komt niet overeen met de gegevens van de flightsim. De standaard airliners zijn niet realistisch. De standaard weersimulatie is beperkt en niet realistisch. De standaard flightplanning tool niet geschikt voor complexe vluchten. Een fuelplanning tool ontbreekt.
Vliegvelden Controleer of de velden in FS overeenkomen met de werkelijkheid, Let daarbij op de banen en de ILS-frequentie(Google Maps). Gebruik de banen, die wel overeenkomen. Let hierbij op een veranderde nummering en de bijbehorende ILS-frequentie Kijk voor een freeware uitvoering van het vliegveld. Schaf eventueel een koopversie van het vliegveld aan.
Aanbevolen software Routeplanner. Realistisch vliegtuig. Weerprogramma. Fuelplanner. Eventueel een dispatch programma.
Vliegtuigaanschaf Koop een model dat past bij de vluchten, die je denkt te gaan maken. Koop een realistisch model qua vliegeigenschappen en systemen. Koop een model dat voorzien is van een Flight Management Computer en waarvan de AIRAC database kan worden ge-update. Koop een softwarepakket dat veel wordt gebruikt. Let op de performance van je computer. Eventuele extra’s Load manager (weight and balance). Fuelplanner. Deliveries voor diverse luchtvaartmaatschappijen. Geschikt voor FSX, Prepare3D en FSX Steam
Weersimulatie Een programma dat het actuele weer aan de hand van echte weergegevens zo reëel mogelijk simuleert. Een programma waarin je de vlucht kan importeren en dat alle relevante gegevens voor het uitvoeren en plannen van de vlucht oplevert. Voorkeur Een programma dat gebruik kan maken van historische weergegevens(te koppelen aan datum tijd gegevens van de flightsim).
Belading DOW (Dry Operating Weight): Dit is het gewicht van het vliegtuig met bemanning, catering, olie,enzovoort. Maar zonder lading en brandstof. ZFW (Zero Fuel Weight): Dit is DOW maar met belading, zonder brandstof. TW (Taxi Weight): Dit is het totale gewicht aan de gate, dus inclusief belading en brandstof. TOW (Take Off Weight): Dit is het totale gewicht voor “TakeOff” op de startbaan. GW (Gross Weight): Dit is het actuele gewicht op elk moment gedurende de vlucht. LW (Landing Weight): Dit is het gewicht waarmee wordt geland. FW (Fuel Weight): Dit is de hoeveelheid brandstof aan boord.
Gewichtslimieten MZFW (Maximum Zero Fuel Weight) MTW (Maximum Taxi Weight) MTOW (Maximum TakeOff Weight). MLW (Maximum Landing Weight): Dit wordt door de luchtvaartmaatschappij bepaald, binnen door fabrikant bekend gemaakte grenzen. MFW (Maximum Fuel Weight).
Invloeden op het brandstofverbruik Afstand/route. Vliegtuigtype. Uitvoering van het vliegtuig(maximum aantal passagiers, winglets). Motoren (merk en type). Gebruikte kostindex (vliegsnelheid). Vlieghoogte (luchtdichtheid). Belading (aantal passagiers en vracht). Extra brandstof. Windrichting en snelheid (gemiddelde waarden). Luchttemperatuur (true airspeed behorende bij het mach nummer). Het afwijken van de route in verband met verstoringen in de atmosfeer(onweer, turbulentie, icing). Wetgeving(ICAO en nationaal). (
Fuelplanner Zoek op internet naar een voor jouw type vliegtuig geschikt fuelplanner. Voor langere vluchten is de invoer van zoveel mogelijk parameters belangrijk. Corrigeer de verkregen waardens zonodig met wind correcties.
Basis van de fuelplanning Deze geschiedt aan de hand van weersverwachtingen en gemiddelde waarden. De onzekerheid hierin, wordt afgedekt door het meenemen van extra brandstof. Daarnaast is er nog wettelijke regelgeving, die per land/continent kan verschillen. De hoeveelheid brandstof bestaat dus uit: Een berekend deel. Een vast deel om tegenvallers op te vangen.
Fuelplanning ICAO norm Trip fuel: De hoeveelheid benodigd voor het uitvoeren van de vlucht, inclusief alle correcties. Alternate: De hoeveelheid benodigd voor het vliegen naar het alternate vliegveld. Contingency: Minimaal 5% van de trip fuel of 15 minuten vliegen, welke het grootste is. Minimum reserve: Fuel voor een 30 minuten standard holding op 1500ft hoogte boven het vliegveld bij bestemming of alternate. Extra Extra fuel als gevolg van maatschappij strategie. Extra fuel op vraag van de gezagvoerder
Windcorrectie De wind veroorzaakt een verkorting of verlenging van het cruise gedeelte van de vlucht. Bepaal met behulp van een ISA-tabel de true airspeed bij het gebruikte mach nummer. Bepaal met behulp van een weerkaart of je weersoftware de gemiddelde windrichting en snelheid tijdens de route. Bepaal de gemiddelde koers tijdens de route. Aan de hand van deze gegevens met een E6b calculator de nieuwe true airspeed. Corrigeer met deze gegevens de hoeveelheid brandstof.
Omzetting machgetal naar true airspeed De geluidsnelheid=39 X √(273+luchttemperatuur) De true airspeed is dan machgetal maal de geluidsnelheid. Rekenvoorbeeld: Machgetal=0.82 Luchttemperatuur=-52 Geluidssnelheid=39 X √(273-52)=580 knts True airspeed=580 X 0.82=475 knts
Gebruikte software voor deze presentatie Navigatie software: http://onlineflightplanner.org/ Fuelplanner: http://fuelplanner.com/ Flightplan database: https://flightplandatabase.com/ Simbrief dispatch: https://www.simbrief.com/
Airbus A320 Vliegtuig Gewichten DOW: 41250 kg MZFW: 62500 kg MTOW: 77000 kg MLW: 64500 kg MFW: 19151 kg Lading PAX: 150 stuks Cargo: 3750 kg ZFW: 57600 kg Payload: 16350 kg