IFR Vluchtvoorbereiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Advertisements

Gebruik DutchMil Information Frequentie Presentatie: Rob van Harten.
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
EASA PART FCL.
Presentatie programma Access applicatie kopersbegeleiding
-Glucuronidase (GUS)
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Vliegen via een netwerk. Dit heeft de volgende deelnemers •Éen Host: Dit kan zijn een bestaand netwerk via internet(IVAO, VATSIM) of de flightsimulator.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Noeste arbeid van de KLM764 va
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Risico’s en gevaren van techniek
Activiteitenplanning
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 1 Gezondheid & Prestatie Check.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Utrecht april 2003 Turtle gebruikersdag 18 maart Turtle voor Stedelijk gebied ervaringen gemeente Eindhoven 1. Aanleiding alternatieve bepaling.
De Flight Management Computer Vervolg FMC
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
College Project Management 1 maart 2002
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Van doelen naar reflectie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
12 september 2006P. Boers1 Dosis-effect relaties voor nutriënten Paul Boers RWS RIZA.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
Werkgroep Flight Simulator Groningen.  Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel.
Weers-verwachting door de meteoroloog
Het weer een lessenserie over meteorologie
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
Inhoud college Lijnbalancering Comsoal Random Sequence Generation
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders
Hoe je een JUISTE route kunt vinden met V-ROUTE en SKYVECTOR of FSC 9.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Verminderde nierfunctie & de apotheek
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Competentieprofiel CMD
Klankbordgroep – start fase 3 2 oktober 2008 PROTIDE.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoe haal ik het maximum uit mijn toestel Hoe ritten delen met anderen
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
Slide template: myfreeppt
Zelf routes maken Hoe je eenvoudig zelf een route kunt maken en op je navigatiesysteem kunt zetten.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
FMC Wat is het, wat kan je ermee?
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
volgende bladzijde terug
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Planning en Budgettering
Tellen met kaarten.
Tresco Engineering Tresco eMelden Tresco Engineering
Opdracht: hoe kies je de beste stieren voor je bedrijf?
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
FSC_LES_201904B_AircraftFiles
Gebruik van SNP-merkers in fokwaardeschatting
Transcript van de presentatie:

IFR Vluchtvoorbereiding

Doel Een zo realistische mogelijke vlucht te voor te bereiden om van vertrekpunt naar bestemming te vliegen. Hierbij moet aan de volgende punten worden gedacht: Vertrek, bestemming, route en gebruikte vliegtuig op elkaar afstemmen. Langere vluchten vergen een nauwkeurigere voorbereiding dan kortere vluchten.

Activiteiten voor de vluchtvoorbereiding Keuze van vertrek en bestemming Keuze van het vliegtuig Vaststellen van de belading. Routeplanning. Bekijk het weer voor de route(windsterkte/richting, temperatuur en andere verwachtingen die de vlucht kunnen beïnvloeden). Bepaal de hoeveelheid benodigde brandstof voor het uitvoeren van de vlucht.

Problemen bij de voorbereiding Vliegvelden zijn sterk verouderd. De standaard luchtwegen komen niet overeen met de huidige luchtwegen. De FMS database komt niet overeen met de gegevens van de flightsim. De standaard airliners zijn niet realistisch. De standaard weersimulatie is beperkt en niet realistisch. De standaard flightplanning tool niet geschikt voor complexe vluchten. Een fuelplanning tool ontbreekt.

Vliegvelden Controleer of de velden in FS overeenkomen met de werkelijkheid, Let daarbij op de banen en de ILS-frequentie(Google Maps). Gebruik de banen, die wel overeenkomen. Let hierbij op een veranderde nummering en de bijbehorende ILS-frequentie Kijk voor een freeware uitvoering van het vliegveld. Schaf eventueel een koopversie van het vliegveld aan.

Aanbevolen software Routeplanner. Realistisch vliegtuig. Weerprogramma. Fuelplanner. Eventueel een dispatch programma.

Vliegtuigaanschaf Koop een model dat past bij de vluchten, die je denkt te gaan maken. Koop een realistisch model qua vliegeigenschappen en systemen. Koop een model dat voorzien is van een Flight Management Computer en waarvan de AIRAC database kan worden ge-update. Koop een softwarepakket dat veel wordt gebruikt. Let op de performance van je computer. Eventuele extra’s Load manager (weight and balance). Fuelplanner. Deliveries voor diverse luchtvaartmaatschappijen. Geschikt voor FSX, Prepare3D en FSX Steam

Weersimulatie Een programma dat het actuele weer aan de hand van echte weergegevens zo reëel mogelijk simuleert. Een programma waarin je de vlucht kan importeren en dat alle relevante gegevens voor het uitvoeren en plannen van de vlucht oplevert. Voorkeur Een programma dat gebruik kan maken van historische weergegevens(te koppelen aan datum tijd gegevens van de flightsim).

Belading DOW (Dry Operating Weight): Dit is het gewicht van het vliegtuig met bemanning, catering, olie,enzovoort. Maar zonder lading en brandstof. ZFW (Zero Fuel Weight): Dit is DOW maar met belading, zonder brandstof. TW (Taxi Weight): Dit is het totale gewicht aan de gate, dus inclusief belading en brandstof. TOW (Take Off Weight): Dit is het totale gewicht voor “TakeOff” op de startbaan. GW (Gross Weight): Dit is het actuele gewicht op elk moment gedurende de vlucht. LW (Landing Weight): Dit is het gewicht waarmee wordt geland. FW (Fuel Weight): Dit is de hoeveelheid brandstof aan boord.

Gewichtslimieten MZFW (Maximum Zero Fuel Weight) MTW (Maximum Taxi Weight) MTOW (Maximum TakeOff Weight). MLW (Maximum Landing Weight): Dit wordt door de luchtvaartmaatschappij bepaald, binnen door fabrikant bekend gemaakte grenzen. MFW (Maximum Fuel Weight).

Invloeden op het brandstofverbruik Afstand/route. Vliegtuigtype. Uitvoering van het vliegtuig(maximum aantal passagiers, winglets). Motoren (merk en type). Gebruikte kostindex (vliegsnelheid). Vlieghoogte (luchtdichtheid). Belading (aantal passagiers en vracht). Extra brandstof. Windrichting en snelheid (gemiddelde waarden). Luchttemperatuur (true airspeed behorende bij het mach nummer). Het afwijken van de route in verband met verstoringen in de atmosfeer(onweer, turbulentie, icing). Wetgeving(ICAO en nationaal). (

Fuelplanner Zoek op internet naar een voor jouw type vliegtuig geschikt fuelplanner. Voor langere vluchten is de invoer van zoveel mogelijk parameters belangrijk. Corrigeer de verkregen waardens zonodig met wind correcties.

Basis van de fuelplanning Deze geschiedt aan de hand van weersverwachtingen en gemiddelde waarden. De onzekerheid hierin, wordt afgedekt door het meenemen van extra brandstof. Daarnaast is er nog wettelijke regelgeving, die per land/continent kan verschillen. De hoeveelheid brandstof bestaat dus uit: Een berekend deel. Een vast deel om tegenvallers op te vangen.

Fuelplanning ICAO norm Trip fuel: De hoeveelheid benodigd voor het uitvoeren van de vlucht, inclusief alle correcties. Alternate: De hoeveelheid benodigd voor het vliegen naar het alternate vliegveld. Contingency: Minimaal 5% van de trip fuel of 15 minuten vliegen, welke het grootste is. Minimum reserve: Fuel voor een 30 minuten standard holding op 1500ft hoogte boven het vliegveld bij bestemming of alternate. Extra Extra fuel als gevolg van maatschappij strategie. Extra fuel op vraag van de gezagvoerder

Windcorrectie De wind veroorzaakt een verkorting of verlenging van het cruise gedeelte van de vlucht. Bepaal met behulp van een ISA-tabel de true airspeed bij het gebruikte mach nummer. Bepaal met behulp van een weerkaart of je weersoftware de gemiddelde windrichting en snelheid tijdens de route. Bepaal de gemiddelde koers tijdens de route. Aan de hand van deze gegevens met een E6b calculator de nieuwe true airspeed. Corrigeer met deze gegevens de hoeveelheid brandstof.

Omzetting machgetal naar true airspeed De geluidsnelheid=39 X √(273+luchttemperatuur) De true airspeed is dan machgetal maal de geluidsnelheid. Rekenvoorbeeld: Machgetal=0.82 Luchttemperatuur=-52 Geluidssnelheid=39 X √(273-52)=580 knts True airspeed=580 X 0.82=475 knts

Gebruikte software voor deze presentatie Navigatie software: http://onlineflightplanner.org/ Fuelplanner: http://fuelplanner.com/ Flightplan database: https://flightplandatabase.com/ Simbrief dispatch: https://www.simbrief.com/

Airbus A320 Vliegtuig Gewichten DOW: 41250 kg MZFW: 62500 kg MTOW: 77000 kg MLW: 64500 kg MFW: 19151 kg Lading PAX: 150 stuks Cargo: 3750 kg ZFW: 57600 kg Payload: 16350 kg