De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’"— Transcript van de presentatie:

1 Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’

2 Even voorstellen, Mijn naam is Jacob Verdonk, mede eigenaar van het mcs Anda. Dit Lean and Green Star gecertificeerde schip is in 2009 nieuw in de vaart gekomen en uitgerust met 2 Cummins CCR2 motoren inclusief een volledig nabehandeling systeem: DPF filter voor de roet emissie SCR katalysator voor de NOx emissie Met deze installatie voldoen wij nu al aan de nieuwe stage V emissie normen.

3

4 DPF + SCR

5 DPF

6 SCR

7 Elektronicakast machinekamer

8 Scherm in de stuurhut

9 MS Anda vs “normaal” schip
Vessel: MS Anda Engine Nominal Power: 1790 kW Engine hours: 34500 h Average Load Factor: 45 % Emissie Reductie Totale Emissie Total Emissie GEEN DPF+SCR DPF + SCR g/kWh kg CO 0,451 0,017 96% 12533 472 HC 0,278 0,098 65% 7726 2723 NOx 6,75 0,85 87% 187581 23621 PM 0,084 0,001 99% 2334 28 * Calculations only serve as an indication of emissions produced over the engine running hours. Measured emission values are based on the results from E3 cycle weighted emissions.

10 Wanneer een DPF en SCR? Op het moment dat de klant er om vraagt,
De wetgever het eist, Er een revisie of her motorisering plaatsvindt, Als u gaat nieuwbouwen?

11 Waar op te letten bij de inbouw
Dat de leverancier ALLE info over de motor heeft, denk aan type injectoren, tegendruk ed. En daar naar handelt. Zorg voor voldoende ruimte voor onderhoud, De leidingen + ureum tank moet van 3.16 RVS gemaakt zijn, Ook de uitlaat NA de DPF / SCR filter moet van RVS worden gemaakt, RVS lekbakken onder de ureum pompen, Goede ontluchting van de ureum tank buiten aan dek, Vulleiding buiten aan dek, Voldoende inhoud ureum tank ivm beschikbaarheid in buitenland, Geschikte grote schroefcompressor (deze draait continu) Gebruik low-sap olie in de motor !!! (bij een DPF filter)

12 Onderhoud Alle techniek heeft onderhoud nodig, Ook een Nabehandelingsinstallatie Gevoelige punten bij een DPF: Filterblokken, Brander Gevoelige punten bij een SCR: Ureumpompen, Ureumslangen, Nox Sensor

13 Veel gestelde vragen: Laat u uitgebreid adviseren bij de leverancier!
Waarom al die onzin? De Concurrentie van de andere modaliteiten wordt steeds groter. De traditionele voorsprong op emissies zijn ondertussen verdwenen. Daarbij gaan overheden steeds strengere eisen stellen, Dit gaat toch extra brandstof kosten? Nee dit is niet waar: het enige waar brandstof voor gebruikt wordt, is de brander die tijdens de regeneratie van de DPF gebruikt wordt. Hoeveel ruimte heb ik voor een DPF /SCR installatie nodig? Dit past in 90% van de situaties op de plaats waar normaal de demper ligt. Zo niet dan is het bijna altijd passend te maken. Wat kost Ad-blue / Ureum ? Dit kost tussen de 27 en 30 cent per liter. Het verbruik is ongeveer 5% van het brandstofverbruik. Waar kan je Ad-blue / Ureum kopen? In Nederland bij de grotere bunkerstations. Levensduur van de installatie Dit hangt af van de manier waarop het gebruikt wordt. Kan dit ook op “kleine” schepen? Ja dat kan ook. Laat u uitgebreid adviseren bij de leverancier!

14 Maar veel belangrijker zijn uw vragen:
Vragen uit de zaal. Promo Video mcs Anda


Download ppt "Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’"

Verwante presentaties


Ads door Google