Kennis delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school? SOM-lessen
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Workshop Onderzoeksontwerp
Herontwerptool Educator – CINOP.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Sectorwerkstuk Den Bosch
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
LOB binnen Taalbrug DG.
Voorlichting 4 mavo Mevr. Filius, decaan mavo/havo/vwo.
Het jaar van de waarheid!
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Wat komt er langs? Studiekeuzes Aanmelding Intakeproces
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Met Minder Meer en Beter
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
INFORMATIE AVOND OUDERS
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Examinering WIN 17.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bunnik,
Kennis delen.
Kennis delen.
Kennis delen.
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Kiezen voor keuzedelen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Profiel- en keuzedelen kiezen
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Betrouwbaarheid examinering
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Kennis delen

Wat zijn de belangrijkste lessons learned na 1 jaar Keuzedelen? Keuzedelen Noorderpoort Wat zijn de belangrijkste lessons learned na 1 jaar Keuzedelen? Hendrik Jan Smeding Projecteider Informatiemanagement IHKS & Keuzedelen 13 oktober 2017

Agenda Brainstorm: ervaringen delen Context Procesgebieden Aanbod Kiezen Programmeren Uitvoeren Examineren Algemeen

Context Noorderpoort: 21 jaar, 15 scholen, 14.000 studenten, 1.800 medewerkers, Groningen en Drenthe. in 2016/17 zijn 3.500 keuzes gemaakt 135 keuzedelen in ROC aanbod 2017/18 is het 3e jaar met keuzedelen, want ook met experimenteel jaar meegedaan Werken met zgn Voorkeurkeuzedelen en beroeps specifieke keuzedelen (15 scholen vraagt soms erg specifiek aanbod)

Aanbod Een aanbod: Binnen de (wettelijke) kaders (nog) niet gekoppelde kzdln in aanbod opnemen? Noorderpoort aanbod 1e jaar 65 keuzedelen. Vraaggestuurd samengesteld obv wensen uit onderwijsteams Dan nog formatie om eea in te vullen… Deels centraal en deels decentraal 1 keuzedeel = 1 examenplan Kan dat voor sterk verschillende opleidingen? Eenmaal per jaar vaststellen, 4 x per jaar import SBB -> Peoplesoft Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Kiezen Jaarkeuzemodel geen configuraties Balans tussen logistiek en keuze vrijheid Eenmaal per jaar kiezen Maar wanneer dan…? In eerste jaar in eerste periode Later: kiezen uiterlijk in begin periode voorafgaand aan start uitvoering Kiezen onder begeleiding Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Programmeren Per team binnen de school Niet schooloverstijgend Dat binnen de (wettelijke) kaders past Dat relevant is Dat voor student begrijpelijk en te kiezen is Dat voor onderwijs te organiseren is Makkelijker bij schooloverstijgend? Welk concept voor de toekomst? Waarvan impact van keuze doorvertaald kan worden Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Uitvoeren Niet schooloverstijgend Wat is HUBO en wie bepaalt dat? Niet starten in periode 1 van eerste leerjaar tenzij In BBL extra uitdaging Invulling onderwijsprogramma inkoop tenzij Ook invulling in samenwerking met andere ROC’s Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Examineren Voor heel Noorderpoort: slechts 1 examenplan per keuzedeel Geeft wrijving Examenplan vooraf gereed en vastgesteld Legt druk, deadlines, onderwijsplanning… Beschikbaar stellen van ingekochte examens Niet iedere school heeft contract met de leverancier… Inkoop tenzij Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Algemeen Kaders helpen bij uitvoering, zowel onderwijskaders als informatiearchitectuur kaders. Wees flexibel wanneer nodig, verdedig wel. Interdisciplinaire werkgroep haalt discussies naar voren en versnelt opdrachtuitvoering Wees duidelijk. Keuzes & Consequenties. Versnelt oa besluitvorming Zoek samenwerking en wees zichtbaar/benaderbaar. Belangrijk: tijdsdruk en verplichting om te voldoen.

Contact? Met dank aan alle betrokkenen bij de uitvoering van deze opdracht. Meer weten? +31 88 230 85 34 06 256 817 20 @hjsmeding hj.smeding@noorderpoort.nl www.noorderpoort.nl