Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking? Door de ogen van VAPH-partners Intersectorale Netwerkdag 18/10/2016
Is er een match tussen sectoren? Zonet veel gehoord van partners uit “ANDERE” sectoren welke effecten zij merken, waarnemen betreffende intersectoraal samenwerken. Mijn korte uitleg is een bundeling van wat de VAPH partners te vertellen hebben betreffende de effecten van IS-samenwerkingen. Op basis van wat ik te vertellen heb gaan we kunnen kijken of, de verschillende sectoren dezelfde effecten opmerken. Is er een match, is het liefde op eerste zicht? Met andere woorden zorgt de samenwerking voor iets positiefs langs beide kanten. Uiteenzetting is gebaseerd op een bespreking die VAPH partners (sector PMH) hebben gevoerd op 13/09/2016. De uitspraken, opgemerkte effecten heb ik onderverdeeld in 3 categorieën: Client Begeleider Organisatie
Effecten: Cliënten Meer cliënten bereiken Sneller geholpen Minder kastje naar de muur doorverwijzing Meer “grijze zone” cliënten 3 redelijk opvallende effecten: Meer cliënten geholpen met bestaande middelen Sneller geholpen niet steeds wachten op een erkenning of complexe procedure Personen werden minder doorverwezen. Langer gepoogd persoon via samenwerking te ondersteunen. Als persoon werd doorverwezen dan gebeurt dit gerichter, omdat sectoren, partners mekaar beter kennen. Een andere effect. Door samen te werken tussen sectoren moet er niet meer zo strikt in hokjes worden gedacht. Het is niet meer denken bijvoorbeeld in personen met een beperking, of personen met probleem X. Door samen te werken worden cliënten ondersteund die eigenlijk “geen label”, of meerdere labels hebben. Meer een grijze zone cliënten.
Effecten: Begeleiders (team) Sneller anderen betrekken Kennisoverdracht Creatiever in het denken en zoeken van oplossingen Nieuwe “skillset” Ook begeleiders merken resultaten van samenwerking tussen sectoren. Door samen te werken, mekaar te ontmoeten op de werkvloer betrekken begeleiders sneller medecollega’s uit andere sectoren. Een ontmoeting zorgt ook voor het uitwisselen van kennis. Hulpverleners leren nieuwe methodes van elkaar. Het vakjargon van eenieders sector. Ze leren samen een gemeenschappelijke taal te spreken of hun taalgebruik meer aan te passen aan een ander. worden uitgedaagd om creatiever te denken. Om meer OUT OF THE BOX te zoeken naar oplossingen, proberen zo lang mogelijk een persoon laagdrempelig te blijven ondersteunen in een vertrouwde omgeving. Een bewust, onbewust neveneffect van dit out of the box denken is dat begeleiders een nieuwe skillset zoals meer in functies van netwerken, en gedeelde zorg en ondersteuning
Effecten: Organisatie Flexibeler werken Hiaten opvullen Alternatief personeelsbeleid Sneeuwbaleffect Neveneffect: Wat te doen met vragen als er geen (financiële) ruimte is Tot slot. Organisaties binnen de sector PMH blijven ook niet onberoerd door samenwerking. Door de kunnen experimenteren met intersectorale samenwerkingen worden organisaties Flexibeler, bijvoorbeeld organisaties die hun intakeprocedure aanpassen en versnellen Ze gaan hun aanbod aanpassen zodat het aanvullend is op hiaten in het welzijns landschap Door samen te werken met andere sectoren kunnen ze personeel doorgroeimogelijkheden bieden. Zij krijgen hierdoor kansen om met een “nieuwe” doelgroep om te gaan. Om nieuwe skills te leren. Samenwerken kan op deze manier aan aanvulling zijn op het personeel en vormingsbeleid van een organisatie. Tot slot samenwerken, en in het bijzonder succesvol intersectoraal samenwerken zorgt voor goede mond aan mond reclame en creëert een sneeuwbaleffect. Andere organisaties willen ook graag met je samenwerken. Maar dat kan tot een ongewenst neveneffect leiden. Te veel vragen, en niet genoeg middelen kan toekomstige samenwerkingen onder druk zetten. Een bijeffect waar we toch in de toekomst eens moeten bij stilstaan.
Conclusie ? De effecten zijn hier arbitrair verdeeld op 3 niveaus maar eigenlijk zijn ze heel erg verweven met elkaar. De cliënt daagt de organisatie uit, maar door de veranderingen binnen de organisaties en teams kunnen er meer cliënten laagdrempeliger en meer flexibel worden ondersteund.