Carla van Boxtel 20 november 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
De ontwikkeling van de 7 competenties
Voorbereiding op de ‘Marzano’ training Boston, 20/21 febr 2011
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Presentatie KOLL project
Lineair curriculum concentrisch.
Geletterdheid….. Wat is dat?
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Competentiegericht leren vmbo
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Kijk op leerlingen en leren
Niet differentiëren maar socialiseren
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Psychologieles 11 lesweek 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Toekomstgericht onderwijs
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Loopbaancompetenties
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Module 6; didactisch handelen
Psychologieles 11 lesweek 1
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Carla van Boxtel C.A.M.vanBoxtel@uva.nl 20 november 2008 Instituut voor de Lerarenopleiding Wat is leren? Behaviorisme, cognitivisme en constructivisme onder de loep Carla van Boxtel C.A.M.vanBoxtel@uva.nl 20 november 2008

waar je naar kijkt hoe je kijkt je kennis Wat je ‘ziet’ hangt af van: waar je naar kijkt hoe je kijkt je kennis

Overzicht college Ontwikkelingen in het denken over leren Behavioristisch perspectief De behavioristische bril op Cognitivistisch perspectief De cognitivistische bril op (Sociaal)constructivistisch perspectief De (sociaal-)constructivistische bril op

Behavioristisch perspectief Jaren 40/ 50 / 60 Leren: verandering in waarneembaar gedrag door aanleren gewenst gedrag Herhalen Belonen en straffen Skinner box

De behavioristische bril op . Hoe verklaar je leren? > herhaling - feedback

Vragen Welke kritiek zou je als leraar werkzaam op een Iederwijs school of Vrije school geven op de behavioristische leertheorie?

Cognitivistisch perspectief Vanaf jaren 60: “Cognitivistische revolutie” Leren: verandering in kennisstructuren in het geheugen door informatieverwerking Belang van elaboratie / diepere verwerking Belangrijke rol voorkennis Belang van metacognitieve vaardigheden

De cognitivistische bril op Aandacht: luistert aandachtig Diepere verwerking: legt nieuwe relaties Hoe verklaar je leren? > aandacht – diepere verwerking

De cognitivistische bril op 2. Ja, in de tekst staat dat het rijk in 395 splitste. En dan moet dat Germaan- se stammen het rijk binnenvielen. 1. Volgens mij moet eerst dat het rijk splitste. 3. Ja, maar je moet het woord volksverhuizingen nog ergens gebruiken, waar zet je dat dan bij? Past dat bij die Germaanse stammen? Hoe verklaar je leren? > aandacht – diepere verwerking – metacognitie

De cognitivistische bril op Ausubel: Instructie: als stof goed gestructureerd wordt aangeboden en als stof wordt verbonden met voorkennis kan betekenisvol leren plaatsvinden Advance organizer Ankerbegrippen Bruner Instructie: belangrijk om zicht te hebben op de structuur van het vak, spiraalcurriculum: voortbouwen op eerder verworven kennis

Constructivistisch perspectief Vanaf eind jaren 80 Claims t.a.v. leren: Leren is een actief proces Kennis wordt geconstrueerd Alle kennis is persoonlijk Leren is een proces van betekenisgeving (Kanselaar, 2002; Fox, 2001)

Ter illustratie

Wortels van het constructivisme Cognitivistisch constructivisme Jean Piaget (1896-1980) Sociaal-constructivisme Lev Vygotsky (1896-1934)

Leren door (sociale) activiteiten Nieuwe aanpak van taalachterstand peuters ’Woorden beklijven beter als je ze aan gebaar plakt’ Van materiëel naar mentaal handelen Zone van de naaste ontwikkeling Belangrijke rol volwassene / docent

Sociaal-constructivistisch perspectief Jaren 90: constructivisme wordt het dominante perspectief Verschil binnen en buiten school leren (Resnick, 1987): samen leren; in de context leren Leren in realistische settings / gesitueerd leren (Brown, Collins & Duguid, 1989) Mogelijkheden van ict Leren: sociaal en gesitueerd proces van kennisconstructie kennis is sociaal geconstrueerd -leren door onderhandelen van betekenissen

De sociaal-constructivistische bril op Betekenissen van begrippen worden in de interactie tussen leraar en leerling(en) duidelijk Leert zich de vaktaal eigen maken: wat wordt bedoeld met oorzaak en gevolg? Hoe verklaar je leren? > Onderhandelen van betekenissen- co-constructie van kennis

De sociaal-constructivistische bril op Begrippen (volksverhuizingen) worden ‘tools’ bij het geven van een verklaring Co-constructie van kennis: bouwt voort op wat andere leerling inbrengt Hoe verklaar je leren? > onderhandelen van betekenissen – co-constructie van kennis

Sociaal-constructivisme Leren is… Bevorderen door… Behaviorisme (jaren 60) Verandering in observeerbaar gedrag door aanleren gewenst gedrag Herhalen – belonen – variatie in context Cognitivisme (jaren 70) Verandering in kennisstructuren in het geheugen door informatieverwerking Aansluiten bij voorkennis – focus op begrijpen – metacognitieve vaardig-heden ontwikkelen – motiveren Constructivisme (jaren 80) Proces van actieve kennisconstructie door activiteiten van de lerende Focus op zelf leggen van nieuwe relaties – begeleid zelfontdekkend leren – Probleemgestuurd leren Sociaal-constructivisme Sociaal en gesitueerd proces van kennisconstructie Productieve interactie bevorderen – scaffolding – inzet tools - leren in betekenisvolle contexten – positief leerklimaat

Ontwerp leertaken Behavioristisch perspectief Waar worden onderdelen van de stof of leeractiviteiten herhaald? Krijgen lln de gelegenheid in verschillende contexten te oefenen? Cognitivistisch perspectief Wordt de aandacht van lln getrokken? Worden lln gemotiveerd? Wordt de stof diepgaand verwerkt: worden relaties gelegd? Worden lln geholpen bij de aanpak van de taak en/of worden ze geoefend in metacognitieve vaardigheden? Constructivistisch perspectief -Worden lln aangespoord hun voorkennis te activeren/expliciteren? Wordt bij die voorkennis aangesloten? -Worden lln aangezet om zelf belangrijke relaties te leggen, de ‘taal’ van het vak te gebruiken? Sociaal-constructivistisch perspectief: -Worden lln gestimuleerd om in de klas / groep op elkaars bijdragen voort te bouwen (kennis te co-construeren?) -Welke ‘tools’ (vaktermen, vakprocedures, maar ook visuele representaties, computertools) kunnen worden ingezet om lln hierbij te ondersteunen? - Wordt gewerkt in de zone van de naaste ontwikkeling?

Oud leren of Nieuw leren? Relevantere vraag: Wat bevordert en wat hindert leren in verschillende settings? Wat is de mogelijke kracht / zwakte van elke setting?