Onderhandelen: een kunst apart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Feedback geven en ontvangen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Conflicten en onderhandelingen
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Onthaal en service.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 4.
Workshop klassenmanagement
MANTELZORGGESPREK.
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
CAO-vernieuwing door Puzzelend Onderhandelen Colland Masterclass 5 april 2016.
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
Onderhandelen.
Ruzie maken… een vak apart !?
Anders kijken, anders doen
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Studieloopbaanbegeleiding
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
LOB zeven stappen naar succes
Connectief Connectief.
Talent in Ontwikkeling
DA dag april 2016.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 3e les.
Loopbaan & burgerschap
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Loopbaan en burgerschap les 3
Interculturele communicatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Iedereen in de dramadriehoek
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Denken en doen.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Onderhandelen: een kunst apart

Lesindeling Principes en praktijk van onderhandelen 5 opdrachten Klassikale nabespreking Afsluiting

Definitie Onderhandelen is: “Een vorm van overleg waarin individuën of groepen met deels tegengestelde belangen of wensen een compromis proberen te vinden die voor alle betrokkenen aanvaardbaar is.”

Onderscheid samenwerken, onderhandelen en ‘vechten’ Samenwerken - Gemeenschappelijke doelen/belangen - Soms ‘onderhandelen’ over hoe doelen te bereiken Onderhandelen - Tegengestelde doelen/belangen - Bereid tot compromis (win-win) Vechten - Elkaar uitsluitende doelen en belangen - Niet bereid tot compromis (win-verlies)

Kenmerken onderhandeling Tegengestelde belangen/doelen Wederzijdse afhankelijkheid Pressie uitoefenen schadelijk Indien geen compromis, relatie onder druk

Onderhandelingsstijlen

Onderhandelingsproces Gefaseerde aanpak 1) Voorbereiding onderhandeling 2) Openingsfase 3) Discussie en onderzoeken 4) Loven en bieden 5) Compromis of impasse

Onderhandelingsproces 1 Voorbereiding Wat zijn jouw doel, belang en prioriteiten? Hoe wil jij jouw doel realiseren? Wat wil de andere partij? Met wie zit jij om de tafel? Wat kun jij bieden? Wat wil jij wel en absoluut niet? Wanneer is jouw grens bereikt?

Onderhandelingsproces 2 Openingsfase Presenteer jouw belangen Motiveer jouw belangen Vraag naar doelen en belangen van de ander

Onderhandelingsproces 3 Discussie en onderzoeken Ga dieper in op uitgangspunten en verwachtingen Zorg dat doel van jou en gesprekspartners duidelijk zijn Verlies onderhandelingsruimte niet uit het oog Luister goed Kijk wat overeenkomsten zijn Discussieer met respect Val niemand persoonlijk aan Non verbale communicatie is in deze fase erg belangrijk

Onderhandelingsproces 4 Loven en bieden Vraag meer dan je verwacht te krijgen Leg als eerste jouw bod op tafel Wees geduldig Zet soms iets ‘in de ijskast’

Onderhandelingsproces 5 Compromis of impasse Houd de afgesproken tijdsduur in de gaten Bij ene impasse later opnieuw bij elkaar Bij compromis: samenvatten en laat iedereen dit bevestigen

De rol van emoties bij onderhandelingen - Humor breekt spanning en/of impasse - Assertiviteit, vraagtechnieken, overtuigingskracht

Tien regels voor succesvolle onderhandeling 1 Zorg voor een goede voorbereiding 2 Moet je wel een onderhandeling ingaan? 3 Onderhandelen doe je niet alleen 4 Wat zijn onder- en bovengrenzen? 5 Stop op tijd 6 Hard op de zaak, zacht tegen de persoon 7 Bepaal de onderhandelingsruimte 8 Zet hoog in 9 Las een pauze in 10 Blijf jezelf

De onderhandelaar 1 Goede/Effectieve onderhandelaar 2 Slechte op zichzelf gerichte onderhandelaar 3 Gewiekste onderhandelaar met ‘dirty tricks’

Tot slot Onderhandelingssituaties komen heel vaak voor Gaat niet om gelijk of zin te krijgen Gaat om dat beide partijen tevreden zijn Niet de bedoeling tot het uiterste te gaan Niet op de persoon spelen Laat trucjes achterwege ONDERHANDELEN > OEFENEN > BETER ONDERHANDELEN