Prof. dr. Maas Jan Heineman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
SBL conferentie lerarenregister
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Reflecteren en een knoop
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
Jan Melle van Dantzig cardioloog
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Theorie.
Kenmerken van een goed team
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Grondhouding Attitude
Kennis- en netwerkdag ABR Zorgnetwerk Zuidwest-Nederland
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Zonder context geen bewijs
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
JEUGDzorg - voor wie?.
Grondhouding Attitude
In de vuurlinie van een pos
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Maas Jan Heineman Professioneel gedrag Prof. dr. Maas Jan Heineman

Competent arts Kennis Vaardigheid Gedrag She needs integrated functioning of Brains, hands and heart.   The presentation in the Blueprint was not intended to be a layout for a curriculum. The 210 outcomes needed to be translated into an educational programme.   We choose for 7 competences.

Onderwijs in professionaliteit - Gericht op gedrag - Gericht op persoonlijke ontwikkeling - Gericht op omgeving, dus opleiders en docenten Thys van der Molen, UMCG

Resultaat van onderwijs De arts als professional is in staat zijn beslissing inzake patiëntenzorg te verantwoorden binnen de gegeven context en professionele omgeving, inclusief de rollen en taakverantwoordelijkheden daarin. Thys van der Molen, UMCG

“De arts geeft blijk van ..……” Eindtermen professioneel gedrag Raamplan 2001 “De arts geeft blijk van ..……” www.vsnu.nl

Voorbeeld eindtermen professioneel gedrag ________________________________________________ De arts geeft blijk van besef dat voor het functioneren als arts vereist is, dat hij: - in groepsverband kan functioneren - verschillende rollen binnen het teamverband op zich kan nemen - om kan gaan met positieve en negatieve kritiek - een collegiale relatie opbouwt waarbij hij er blijk van geeft - open te staan voor samenwerking - deskundigheid van anderen te accepteren - eigen inbreng en die van anderen te kunnen combineren bij zijn handelen De arts geeft blijk van: - gevoel voor uiteenlopende morele opvattingen en respect voor andere meningen en opvattingen _________________________________________________________

Voorbeeld eindtermen professioneel gedrag __________________________________________________ De arts geeft blijk van besef dat voor het functioneren als arts vereist is, dat hij: - kan omgaan met onzekerheid - kan omgaan met acute situaties - kan omgaan met stress - verantwoordelijkheid kan dragen - eigen beperkingen kan onderkennen - kan omgaan met onmachtgevoelens - beslissingen durft te nemen waaronder het afzien van (be)handeling - flexibel is en om kan gaan met snel veranderende situaties - zijn financiële onafhankelijkheid kan bewaren ten opzichte van derden ______________________________________________________

De 9 criteria van de AACS (AMC Attitude en Communicatie Schaal) __________________________________________________________ Fatsoen en respect Informatie vragen Informatie geven Omgaan met emoties; empatische beroepshouding Structureren van de communicatie Inzicht in eigen emoties, normen, waarden en vooroordelen Adequate omgang met verpleegkundigen en collegae Eigen grenzen kennen, bereidheid tot zelftoetsing en omgaan met feedback Blijk geven van inzet, verantwoordelijkheid en betrokkenheid ___________________________________________________________________

Wat is professioneel gedrag?

Professioneel gedrag Observeerbaar gedrag (wat je zegt, doet en je uiterlijke kenmerken waarin normen en waarden van de beroepsuitoefening zichtbaar zijn) Drie dimensies: Omgaan met taken/werk Omgaan met anderen Omgaan met jezelf 12

Professioneel gedrag Omgaan met taken en werk: toont verantwoordelijkheid over de inhoud en grenzen van je eigen competenties samen met anderen  laat disfunctioneel gedrag niet zomaar passeren  werkt met richtlijnen  past wetenschappelijke kennis in de dagelijkse praktijk toe  toont leiderschap  is zeer vaardig  levenslang leren  duidelijke en hoge morele normen en waarden  onderwerpt zich aan externe toetsing (accountability)  biedt deskundige hulp

Professioneel gedrag Omgaan met anderen (kan mentaliseren: het kunnen begrijpen van je eigen gedrag en dat van anderen in termen van gedachten, wensen, gevoelens en ideeën). algemeen communicatief vaardig niet arrogant stelt onprofessioneel gedrag aan de kaak altruïstisch, toont compassie, toont respect, eerlijk, integer kan eigen grenzen bepalen houdt professionele afstand dienstbaar aan de gemeenschap omgaan met patiënten kan onderhandelen stelt patiëntenbelang voor eigen belang gevoelig voor de behoeften van de patiënt, staat open voor de patiënt omgaan met staf en collega’s geschikt om in een team te werken zich verplicht voelen samen te werken met anderen in de gezondheidszorg adequaat kunnen omgaan met disfunctionele collega’s open voor behoeften vanuit de samenleving collega’s stimuleren tot optimale werkprestaties zich verantwoordelijk voelen voor collega’s goed kunnen omgaan met beperkingen van anderen alsmede actief (therapeutisch) kunnen interveniëren 

Professioneel gedrag Omgaan met jezelf, eigen functioneren: Is open over eigen gedrag/probeert niet iets onder tafel te schuiven  Is in staat tot zelfreflectie Kan omgaan met kritiek  Kan veranderen aanpassen

Competent arts Kennis Vaardigheid Gedrag She needs integrated functioning of Brains, hands and heart.   The presentation in the Blueprint was not intended to be a layout for a curriculum. The 210 outcomes needed to be translated into an educational programme.   We choose for 7 competences.