Keuze lesmethode nieuwe economieprogramma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Van uitleggen leer je het meest
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
SYSTEEM AARDE VWO.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Noordhoff Uitgevers Talendag
Trainer Basisvaardigheden Spelling
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
10e editie voor de Tweede Fase
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Hoe leer je geschiedenis?
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Hoofdconcepten en eindtermen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Beste Havo 4..
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Digi(bord)boek project <titel project>
Voorlichtingsavond groep 3
Wat maakt een PPT goed?.
Vwo 6 – literatuur Week
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoe leer je geschiedenis?
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Keuze lesmethode nieuwe economieprogramma Deel 1 Uitkomst leerlingen enquête Deel 2 Beoordeling 4 lesmethodes

Deel 1 Uitkomst leerlingen enquête 4-Havo Beoordeling LWEO-lesmethode door 4-havo Suggesties en verbeterpunten Ranking van beoordelingscriteria

Beoordeling LWEO-lesmethode door 4-havo   beoordeling maximale score cijfer Opdrachten (variatie, zelfstandig werken) 154 240 6,42 Didactiek (aansluiting belevingswereld, voorbeelden in de lesmethode zetten mij aan het denken over de lesstof) 146 6,08 Taalgebruik 160 6,67 Structuur (doel duidelijk aangegeven) 262 360 7,28 Lay-out, plaatjes 71 120 5,92 Begrippen 134 5,58 Formaat 140 5,83 ICT 45 3,75 Aansluiting toetsstof 135 5,63

Suggesties en Verbeterpunten Aanvullende suggesties en wensen van leerlingen aantal keer genoemd extra rekensommetjes 3 keer begrippen met definities achterin en duidelijke samenvattingen soms is de uitleg vaag (minder vage uitleg) 2 keer te moeilijk (makkelijkere uitleg) taal moeilijk te begrijpen uiterlijk saai, weinig kleur 1 keer saaie opdrachten duidelijk formules weergeven te veel tekst achter elkaar begrippen duidelijk uitkeggen meer ruimte om in lesbrief te schrijven stof moet beter aansluiten op toetsen cursief nauwelijks te onderscheiden van normale letters juist meer uitleg

Ranking van beoordelingscriteria   taalgebruik 66 toetsstof 88 zelfstandig 115 structuur 120 begrippen 151 Lay-out 173 Formaat 174 plaatjes 181 ICT 191 Lagere score betekent hogere waardering

Beoordeling 4 lesmethodes Deel 2 Beoordeling 4 lesmethodes LWEO Pincode Economie in context Praktische Economie (katernen) Per criterium worden de lesmethodes met elkaar vergeleken

Taalgebruik Beoordeling Praktische Economie Katernen • Voor de leerlingen redelijk begrijpelijk taalgebruik Beoordeling Pincode • Korte, duidelijk geformuleerde zinnen • Overzichtelijke tekst, uitnodigend om te lezen Beoordeling LWEO • Korte, duidelijk geformuleerde zinnen • Voor de leerlingen begrijpelijk taalgebruik Beoordeling Economie in Context • Redelijk bondig geformuleerde zinnen • tekst vooral bij wat lastigere onderwerpen niet altijd even overzichtelijk

Didactiek Beoordeling LWEO Beoordeling Economie in Context Gebruikte didactiek ● Context benadering: ● Daltononderwijs: • De stof is verdeeld in 4 domeinen: Economie thuis Economie in bedrijf Markt en welvaart Conjunctuur en structuur • Binnen deze domeinen komen de in het examenprogramma voorgeschreven concepten steeds terug • Opgaven worden aan het eind van een paragraaf opgegeven. (dus niet tussen de tekst door) • Opgaven staan in een apart opdrachtenboek. Drie soorten opdrachten: Basisopdrachten (horen vaak bij een bron in het tekstboek) Integratieopdrachten. Aparte contextopdracht waarin ook begrippen uit andere hoofdstukken weer terugkomen. Vaardigheden oefenen • Samenvatting aan het eind van elk hoofdstuk • De stof wordt in elk hoofdstuk in principe vanuit een context besproken (1 persoon).  Concepten redelijk klassiek behandeld, voorbeelden worden in de context van het hoofdstuk verwerkt. • Alle begrippen worden heel uitgebreid behandeld  daardoor goed zelfstandig uit te werken. Gevolg is wel dat teksten wat groot en lang worden. • geen specifiek samenwerkingsopdrachten Gebruikte didactiek Context benadering: Daltononderwijs: • in elk hoofdstuk wordt gewerkt vanuit 1 context. Vraag en aanbod wordt bijvoorbeeld behandeld vanuit de context van vliegverkeer. • in eerste instantie worden de concepten verklaard vanuit deze context en vervolgens doorgetrokken naar zijn algemeenheid • elk hoofdstuk eindigt met een transfer opdracht. Nu moeten de leerlingen de aangeleerde concepten toepassen in een heel andere context. Bij vraag en aanbod op de markt van hypotheek leningen. • geen specifieke samenwerkingsopdrachten • de lesbrieven zijn gericht op zelfstandig werken en leren

Didactiek Beoordeling Pincode Beoordeling Praktische Economie Katernen Gebruikte didactiek ● Context-concept-benadering: ● Context benadering ● Daltononderwijs • elk hoofdstuk in theorieboek start met instapcontext en experiment (context-concept-benadering mogelijk) • Verder in theorieboek worden concepten klassiek behandeld (uitleg concept gevolgd door korte opdrachtjes) • Apart contextenboek: Na doornemen paragraaf theorieboek kunnen aansluitende contextopdrachten gemaakt worden. Drie soorten: Paragraaf contextopdrachten Hoofdstuk contextopdrachten niet-hoofdstukgeboden contextopdrachten (concept-context-benadering) • In contextenboek komen ook rekenmodules voor om rekenvaardigheden te oefenen • geen specifiek samenwerkingsopdrachten • er is zelfstandig te werken uit de boeken • geen zelftesten in de boeken maar alleen digitaal Gebruikte didactiek ● Context benadering: ●Daltononderwijs: •begrippen worden hoofdzakelijk op klassiek manier uitgelegd, daarna worden ze in context voorbeeldjes verduidelijkt. Concept  context • Veel contextopgaven aan het eind van het hoofdstuk • Elk katern sluit af met één of meerdere verplichte contexten • Grote hoeveelheid oefenmateriaal • geen specifiek samenwerkingsopdrachten • de katernen zijn goed te gebruiken om zelfstandig mee te werken en leren

Dekking exameneisen Beoordeling Praktische Economie Katernen Beoordeling Pincode Dekking exameneisen Schoolexamen: ● concepten schaarste en ruil ● experimenten (min. 2 experimenten) ● keuzeonderwerpen (min. 2 keuzeonderwerpen) ● vaardigheden Eindexamen: ● overige 6 verplichte concepten ● 12 verplichte contexten ● In het eerste katern komen de concepten schaarste en ruil aan bod. Schoolexamen en examenstof zijn dus goed uit elkaar te houden. ● In de tekst staat regelmatig aangegeven dat er een bijbehorend klaslokaal experiment uitgevoerd kan worden. ● wordt niet specifiek op ingegaan ● komen naar voren in de verschillende hoofdstukken. Via computer mogelijk om rekenopgaven te oefenen via studiehulp ● Alle 6 andere verplichte concepten zijn in de stof opgenomen. ● Aan het eind van elk katern komen de verplichte contexten aan de orde die bij het behandelde concept horen. Dekking exameneisen Schoolexamen: ● concepten schaarste en ruil ● experimenten (min. 2 experimenten) ● keuzeonder- werpen (min. 2 keuzeonderwerpen) ● vaardigheden Eindexamen: ● overige 6 verplichte concepten ● 12 verplichte contexten ●Bij elk hoofdstuk wordt aangegeven welk concept of welke concepten horen bij dit hoofdstuk. Je kan zo goed onderscheid maken tussen school- en eindexamenstof ● Aan het begin van elk hoofdstuk is het mogelijk om een experiment te doen met de klas. (staat omschreven in de docentenhandleiding) ● Er worden een aantal onderzoeksuggesties gegeven weermee leerlingen 2 keuzeonderwerpen kunnen afhandelen ●Er is een rekenmodule toegevoegd aan contexten 1 en er is een hoofdstukje geplaatst waarin de andere vaardigheden centraal staan. ● Alle 6 andere verplichte concepten zijn in de stof opgenomen. ● de 12 verplichte contexten zijn in de verschillende hoofdstukken verwerkt. Daarnaast worden ze aan het eind van contexten I nog eens allemaal op een rijtje gezet.

Dekking exameneisen Beoordeling LWEO Beoordeling Economie in Context Schoolexamen: ● concepten schaarste en ruil ● experimenten (min. 2 experimenten) ● keuzeonderwerpen (min. 2 keuzeonderwerpen) ● vaardigheden Eindexamen: ● overige 6 verplichte concepten ● De 12 verplichte contexten ● In de eerste lesbrief crisis komen deze concepten aan de orde. Er wordt duidelijk aangegeven dat deze lesbrief alleen schoolexamenstof bevat. • LWEO levert in de docentenhandleiding geen eigen experimenten, maar verwijst per onderwerp wel naar het boek van Hinloopen. • 2 aparte lesbrieven met keuzeonderwerpen (geldzaken en conjunctuur) en downloadbare lessen over andere keuzeonderwerpen • verplichte informatievaardigheden en rekenvaardigheden komen aanbod in de lesbrieven ●Alle 6 andere verplichte concepten zijn in de stof opgenomen. ● de 12 verplichte contexten zijn in de verschillende lesbrieven verwerkt. Dekking exameneisen Schoolexamen: ● concepten schaarste en ruil: ● experimenten: (min. 2 experimenten) ● keuzeonderwerpen: (min. 2 keuzeonderwerpen) ● vaardigheden: Eindexamen: ● overige 6 verplichte concepten ● De 12 verplichte contexten ● Komen aan bod in eerste domein. Niet specifiek aangegeven als schoolexamenstof ● d.m.v. een puzzelstukje achter een paragraaf wordt aangegeven dat er een experiment mogelijk is bij dat onderwerp. Experimenten zijn toegevoegd in docentenhandleiding. ● op de docentenwebsite zijn ideeën gegeven voor onderzoekjes naar keuzeonderwerpen • verplichte informatievaardigheden en rekenvaardigheden komen aanbod in de lesbrieven tevens is er digitale rekenmodule ●Alle 6 andere verplichte concepten zijn in de stof opgenomen. ● Deze zijn in het werkboek verwerkt. Er wordt niet specifiek aangegeven welke contexten nu de verplichte contexten zijn.

Lay-out Beoordeling LWEO Beoordeling Economie in Context • Stukjes tekst veel afgewisseld door plaatjes en opgaven (dus weinig grote lappen tekst) • gebruikte lettertype is ok (wel net even anders dan we gewend waren) • Vaak nogal grote lappen niet erg overzichtelijk ingedeelde tekst • tekst wel vaak afgewisseld door plaatjes of andere illustraties • gebruikte lettertype is ok •Zinnen lopen over de gehele bladzijde, hierdoor lijkt de pagina erg vol Beoordeling Pincode Beoordeling Praktische Economie Katernen • Stukjes tekst veel afgewisseld door kaders met voorbeelden en rekenhulp (geen grote lappen onoverzichtelijke tekst) • gebruikte lettertype is ok •flink wat wit links van de tekst, hierdoor lijkt de pagina minder vol • Stukjes tekst steeds afgewisseld door grafieken en tabellen. De opgaven zijn steeds aan het eind van een paragraaf, daarom wel wat meer tekst achter elkaar (maar niet storend veel • gebruikte lettertype is ok • Ruime insprong (stuk wit in de kantlijn), met begrippen in de kantlijn. Daardoor lijken de pagina’s niet al te vol

Structuur Beoordeling Pincode Beoordeling Economie in Context Beoordeling Praktische Economie Katernen Beoordeling Pincode •in elk katern (lesbrief) wordt een concept behandeld. Wat dat betreft erg concept gericht. • Hoofdstukken beginnen met een inleidende context, maar zonder vragen over deze context. • hoofdtekst in de hoofdstukken erg klassiek uitgelegd. Dus niet direct vanuit een context. • De begrippen komen in de kaders tussen de hoofdtekst in wel naar voren in contexten. Per hoofdstuk gaan de contexten over 1 persoon die gevolgd wordt. • Verkenningsopgaven aan het eind van elke paragraaf om te kijken of leerlingen de theorie hebben begrepen en toepassingsopgaven aan het eind van elk hoofdstuk om te kijken of leerlingen de theorie ook in ander contexten kunnen toepassen. • binnen theorieboek hoofdstuk vraag en aanbod logische voor de handliggende opbouw. • in contextenboek komen verschillende concepten steeds in andere contexten weer terug. Herhaling mogelijk. • daarnaast worden de verschillende hoofdstukken met elkaar verboden door niet-hoofdstuk-gebonden opdrachten Beoordeling Economie in Context Beoordeling LWEO • hoofdstuk over vraag en aanbod liggen ver uit elkaar. En interactie op markt komt pas in een volgend domein. Naar mijn smaak iets te ver uit elkaar. • in opdrachtenboek komen verschillende concepten steeds integratieopdrachten weer terug. Herhaling en integratie mogelijk. • elke lesbrief heeft 1 hoofdcontext (crisis, vervoer, enz.) • in de hoofdstukken wordt weer een deelcontext van deze hoofdcontext gebruikt om een bepaald onderwerp te behandelen. • aan het eind van elk hoofdstuk is er een transfer opdracht. In deze opdracht moeten leerlingen de geleerde concepten in een nieuwe context toepassen • geen grote context opgaven waar concepten uit bijvoorbeeld een hele lesbrief naar voren komen

Plaatjes Beoordeling LWEO Beoordeling Economie in Context • Plaatjes, grafieken en schema’s niet in kleur • Plaatjes niet echt informatief maar wel met humor. •Afwisseling plaatjes en tekst maakt de bladzijde iets aantrekkelijker. • Plaatjes, grafieken en schema’s in kleur • Plaatjes en grafieken informatief en illustratief •De vele plaatjes maken het boek op het eerste gezicht aantrekkelijk. Beoordeling Praktische Economie Katernen Beoordeling Pincode • Plaatjes, grafieken en schema’s niet in kleur • Plaatjes en grafieken zijn informatief en illustratief. (geen humor) • Plaatjes, grafieken en schema’s in kleur • Plaatjes en grafieken informatief. (Geen humor) •Afwisseling plaatjes en tekst maakt de bladzijde aantrekkelijk.

Begrippenlijst Beoordeling Pincode Beoordeling Economie in Context • eind van elk hoofdstuk begrippenlijst van belangrijkste begrippen met de definitie • In de hoofdstukken belangrijke begrippen in de kantlijn dikgedrukt • minder belangrijke begrippen in Italic in de tekst • De belangrijkste begrippen worden in de tekst dikgedrukt. (had wel wat meer gebruikt kunnen worden) • geen begrippenlijst aan het eind van een hoofdstuk • wel een index achterin het informatieboek, waarmee je begrippen terug kan vinden. Beoordeling LWEO Beoordeling Praktische Economie Katernen • eind van elk hoofdstuk begrippenlijst van belangrijkste begrippen maar zonder de definitie • In de hoofdstukken zijn de belangrijkste begrippen niet dikgedrukt, in italic of in de kantlijn • aan het begin van elk hoofdstuk lijst met kernbegrippen zonder definitie • Aan het eind van elk katern staat een begrippenlijst met definities • In de hoofdstukken staan de belangrijkste begrippen in de kantlijn van de tekst

Formaat Beoordeling LWEO Beoordeling Praktische Economie Katernen • Leerlingen hoeven steeds maar 1 lesbrief mee te nemen, dat scheelt weer ruimte in de tas • lesbrieven zijn niet al te dik • lesbrief  leerlingen kunnen tekst onderstrepen en opgaven maken in de lesbrief • lesbrieven kunnen elk jaar worden bijgewerkt en worden verbeterd (opdrachten zullen niet snel verouderen) • Leerlingen hoeven steeds maar 1 katern mee te nemen, dat scheelt weer ruimte in de tas • katernen zijn niet al te dik • katernen  leerlingen kunnen tekst onderstrepen en opgaven maken in de lesbrief • de katernen kunnen elk jaar worden bijgewerkt en worden verbeterd (opdrachten zullen niet snel verouderen) Beoordeling Economie in Context Beoordeling Pincode • Altijd twee boeken nodig in de les • boeken zijn aardig dik • geen lesbrief  leerlingen moeten opgaven in schrift maken en dezelfde boeken worden meerdere jaren gebruikt • bij vijf jaar gebruik kunnen de contexten misschien wat verouderd zijn. • Altijd twee boeken nodig in de les • boeken zijn niet al te dik • geen lesbrief  leerlingen moeten opgaven in schrift maken en dezelfde boeken worden meerdere jaren gebruikt • bij vijf jaar gebruik kunnen de contexten misschien wat verouderd zijn.

ICT Beoordeling Pincode Beoordeling Economie in Context Via de website van Noordhoff uitgevers zijn er de volgende mogelijkheden: (leerling moet zich eerst aanmelden) • kennistoetsen per paragraaf • toepassingstoetsen per hoofdstuk • webquests rondom verplichte contexten •digitale rekenmodule •experiment als game • voor examenjaar minicursussen met foto’s en filmpjes Via de website van de methode zijn er de volgende mogelijkheden: • kennistoetsen per paragraaf • toepassingstoetsen per hoofdstuk • webquests rondom verplichte contexten •digitale rekenmodule •experiment als game • voor examenjaar minicursussen met foto’s en filmpjes Beoordeling Praktische Economie Katernen Beoordeling LWEO Via de website van www.praktischeeconomie.nl zijn er de volgende mogelijkheden: (wel eerst lid worden van epack van praktische economie) Voor leerlingen: •Computerlessen  •Oefentoetsen •Studiehulp: met een Reken- en Werkwijzer •Begrippen: extra uitleg onder andere via animaties •Examentraining Verplichte contexten Voor docenten: •Presentator: digitale presentatie van theorie en opdrachten •Digitale eindtoetsen en eindtoetsen in Word •Docentenhandleiding met inhoudelijke en didactische verantwoording en tips •Leerlingvolgsysteem Via de website van de LWEO zijn er de volgende mogelijkheden: (wel eerst lid worden van de LWEO plussite) • lidmaatschap LWEO-plus: uitwerkingen lesbrief en zelftest , diagnostische toetsen en meerkeuze toetsen, eindexamens, toolbox om rekenvaardigheden te oefenen •digilesbrieven: uitgeklede lesbrief met belangrijkste zaken (geen vervanging voor papieren lesbrief), begrippen aanklikbaar voor uitleg, extra uitleg met animaties en powerpoint presentaties

Prijs Beoordeling LWEO Beoordeling Praktische Economie Katernen € 18,40 per leerling per jaar LWEO-plus per leerling € 3,60 per jaar € 38,50 per leerling per jaar voor de katernen € 75 per jaar voor epack Beoordeling Economie in Context Beoordeling Pincode € 28 per leerling per jaar (extern boekenfonds) € 20 per leerling per jaar (intern boekenfonds) € 28 per leerling per jaar (extern boekenfonds) € 20 per leerling per jaar (intern boekenfonds)