Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Voortgezet onderwijs in beeld
OUDERINFORMATIEAVOND
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 8
Voortgezet onderwijs in beeld
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Informatieavond groep 8
Informatieavond GROEP 8.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
BOVO procedure
De grote sprong! VO PO.
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Informatieavond VO 10 september 2012.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Informatieavond groep 8
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Informatieavond groep 7
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
De weg van de leerling met specifieke
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het voortgezet onderwijs
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs. Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen De schoolorganisatie en het eerste jaar – Wat is er anders t.o.v.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Advies en POVO procedure
Voortgezet onderwijs HELMOND
WELKOM. Via groep 8 naar Het Voortgezet Onderwijs.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Ouderavond 2015–2016  Voortgezet onderwijs  Voorbereiding voortgezet onderwijs  Kalender.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
niveau-adviezen en klassenindeling
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Voortgezet onderwijs in beeld
WELKOM OP DE POVO-MIDDAG VAN HET ERASMUS!
Transcript van de presentatie:

Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over? Dr. Geert Driessen ITS – Nijmegen www.geertdriessen.nl Paper Onderwijs Research Dagen ORD 2005 30 mei – 1 juni 2005, Gent (BE)

1. Achtergronden Sleutelpositie advies voortgezet onderwijs Betrokken partijen: leerlingen en ouders, klasgenoten en hun ouders, groepsleerkrachten, directeuren, v.o.-scholen, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden binnen gemeente -- met allemaal eigen wensen Overadvisering: bij gelijke competenties sommige groepen van leerlingen hogere adviezen Meritocratisch principe: brede of beperkte interpretatie Consequenties: negatief of positief

2. Vraagstellingen Welke relaties zijn er tussen cognitieve en niet-cognitieve competenties, achtergrondkenmerken van leerlingen en klassen/basisscholen en het advies v.o.? Zijn er daarbij verschillen in het gewicht van die competenties en kenmerken in relatie tot het advies? Is er ten aanzien van sommige groepen van leerlingen sprake van overadvisering?

3. Steekproeven Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’)   Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’) Vijfde meting: 2002/2003 Beschrijvende analyses: representatieve steekproef van 5664 leerlingen in 497 groepen 8 Verklarende analyses: totale steekproef van 7883 leerlingen in 519 groepen 8

4. Variabelen Advies Cognitieve competenties: intelligentie, loopbaanvertraging, taal-, reken- en leesprestaties Niet-cognitieve competenties: etnische breuk, sociaal milieu, zelfvertrouwen, werkhouding, sociaal gedrag, aanspreekbaar in het Nederlands, inzet Achtergronden leerling: sekse, opleiding ouders, etniciteit Achtergronden klas/school: % 0.25-lln., % 0.90-lln., cognitief klasniveau, richting school, gemeentetype

5. Analyses Variantie- en covariantie-analyse Multilevel-analyse

6. Het advies (in %) vmbo-pro – vmbo-lwoo/bbl 6 vmbo-bbl – vmbo-kbl 17   vmbo-pro – vmbo-lwoo/bbl 6 vmbo-bbl – vmbo-kbl 17 vmbo-kbl/gl – vmbo-tl 27 vmbo-tl/havo – havo 26 havo/vwo – vwo 25

7. Competenties, naar advies   vmbo- vmbo- vmbo- havo vwo tot. eta lwoo kbl tl Intelligentie 22 24 26 27 29 26 .43 Onvertraagd (%) 47 66 77 88 94 81 .32 Taalprestaties 1081 1096 1113 1129 1151 1122 .60 Rekenprestaties 104 110 115 121 127 118 .73 Leesprestaties 35 43 52 61 73 57 .72 Sociaal milieu 3.0 3.2 3.5 3.7 3.9 3.6 .39 Etnische breuk 2.2 2.0 1.8 1.6 1.5 1.7 .22 Aanspreekbaar 4.3 4.4 4.5 4.6 4.7 4.5 .29 Inzet 3.0 3.2 3.3 3.4 3.5 3.3 .33 Zelfvertrouwen 3.6 3.7 3.8 3.8 4.0 3.8 .17 Werkhouding 2.9 3.1 3.3 3.5 3.8 3.4 .38 Gedrag 3.4 3.5 3.6 3.7 3.8 3.7 .17

8. Competenties, naar opleiding ouders  

9. Competenties, naar etniciteit  

10. Advies en cognitieve competenties en leerlingachtergronden   n.s.: niet significant, cursief: p<.01, vet: p<.001

11. Advies en cogn. competenties, leerling- achtergronden en niet-cogn 11. Advies en cogn. competenties, leerling- achtergronden en niet-cogn. competenties   n.s.: niet significant, cursief: p<.01, vet: p<.001

12. Overadvisering naar etniciteit   n.s.: niet significant, cursief: p<.01, vet: p<.001

13. Conclusies Taal-, reken- en leesprestaties verklaren 70% van de variantie in adviezen Andere cognitieve competenties en leerlingachtergronden voegen daar 1.5% aan toe En niet-cognitieve competenties nog eens 1.5% Rekenprestaties hebben de meeste verklaringskracht Geen overadvisering allochtone leerlingen Evenmin in grote steden Of in lager presterende klassen