op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema
Werknemers* zijn idealiter zelfstandig en onafhankelijk, om van daaruit op te komen voor zichzelf en bij te dragen aan het grotere geheel (Hilda Verwey-Jonker) * actueel: werkenden
Opzet 1. Theoretische uitgangspunten 2. Zoeken naar kern en mogelijkheden 3. Uitwerking handelingsonderzoek als wederzijds onderzoeksleerproces
Persoonlijke steun Spotlight en toneel Grondpatronen van handelen Kennis van de gesprekspartners Lagen in kennis Kennis zoals geleerd in opleiding Praktijkkennis Intuïtieve kennis
Persoonlijke steun Ontwikkeld in ‘begeleid werken’ Individu in context Uitgaan van iemands kracht en mogelijkheden Mens voert zelf regie Wederkerigheid Kwaliteit van de interactie: vertrouwen én verantwoordelijkheid
De interactie centraal grondpatronen revisited
Handelingsonderzoek: uitgangspunten Brede kennisbasis Onderzoek als wederzijds onderzoeksleerproces Gericht op verandering van een situatie in gewenste richting
Op zoek naar de kern: onderzoeksinstrument
Leercyclus van Kolb
De medewerker in context
Handelingsonderzoek naar vergroten morele weerbaarheid Doelstelling Vinden van aanknopingspunten om collegas en leidinggevenden bij de politie te ondersteunen met het versterken van morele weerbaarheid.
Mogelijke opzet onderzoek Regulatieve cyclus individueel en collectief Probleemanalyse individueel en collectief Plan van aanpak individueel Aan de slag individueel Analyse interventie individueel en collectief
Mogelijke opzet onderzoek Stap 1. probleemanalyse individueel Verhaal agent met behulp van vliegwiel basis van gesprek met langdurig zieke agenten (opgenomen)
Mogelijke opzet onderzoek Stap 2. probleemanalyse collectief Resultaten gesprek in intervisie: thema’s agent + relatie thema’s andere agenten
Mogelijke opzet onderzoek Stap 3. Opstellen plan van aanpak Terug naar agent: Adequaat? Wat zijn morele drijfveren? Plan van aanpak (Opgenomen)
Mogelijke opzet onderzoek Stap 4. Aan de slag Welke stappen ook daadwerkelijk gezet? Weerbaarder geworden? Wat helpt? Wat helpt juist niet? (Opgenomen)
Mogelijke opzet onderzoek Stap 5. gezamenlijke thema’s opgespoord Individuele trajecten met elkaar vergeleken op overeenkomstige en verschillende thema’s
Mogelijke opzet onderzoek Beoogd resultaat Relevante thema’s rond morele weerbaarheid + idee over geborgde aanpak vergroting daarvan (cirkel 1 gedaan, overleg over cirkel 2 tzt)
Afspraken Wie praat met wie? Wanneer vinden gesprekken plaats? Wie typt? Wie leest met wie mee? Wanneer komen wij bij elkaar? Welke steun heb je nodig?