Farmabuddy Intensieve farmaceutische zorg aan palliatieve en terminale patiënten door apotheekbuddy’s in de eerstelijnszorg 2017 www.farmazorgnijmegen.nl
Apotheekbuddy’s = patiëntgerichte zorg + doelmatige zorg
Het Farmabuddy concept Palliatieve en terminale patiënten en hun mantelzorgers krijgen vaste contactpersonen (buddy’s) in de vorm van apothekersassistenten en apothekers in de apotheek.
Wat kunnen we bieden? Uitgangspunt = Zorgbehoefte van een palliatieve patiënt vast aanspreekpunt anticiperen op problemen verlichten van lijden behoud van autonomie en waardigheid
Wat vinden we moeilijk? Behoeften Gezien, gehoord en gekend worden Gesprek met de patiënt en mantelzorger Begrijpen zorgbehoeften patiënt Behoeften Gezien, gehoord en gekend worden ØLuisteren ØAansluiten in taal ØGeen ongevraagd advies geven ØUithouden en verduren ØVanuit het contact vragen durven stellen ØZoekend reageren
Wat hebben we nodig? Patiënten en mantelzorgers Huisartsen Materialen: folder checklist om het ziektebeeld en de fysieke toestand van de patiënt in kaart te brengen, intake formulier mondverzorgingssetje
Randvoorwaarden Blijf één team assistenten en apothekers 1 Speciale (hulp)middelen op voorraad Roosters nemen? afstemmen Scholing binnen team Klein beginnen Blijf één team assistenten en apothekers Enthousiasmeren van team en team betrokken houden Lokale situatie in kaart brengen: Huisartsen Thuiszorgorganisaties Communicatie met: Artsen Thuiszorg Hospice Palliatieve consultatie teams Ontwikkelen materialen 1
Ondanks positieve reacties weinig nieuwe patiënten. Opdracht: Ondanks positieve reacties weinig nieuwe patiënten. Graag met groepjes bedenken hoe we voor elkaar kunnen krijgen dat er meer patïënten gebruik kunnen gaan maken van het farmabuddieproject. 1