Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

De 5 dimensies van cultuur
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Levensbeschouwing Welkom
Welkom bij de World Vision Quiz.
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
© Wilma de Hond 2015.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Orde houden in de klas.
Opgroeien in de stad les 3
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Agressie en onbegrepen gedrag
Missio?. Missio? Wie of wat is Missio? Wie heeft een missie? Welke missie heb jij? Waarom? Hoe doe je dat? Hoe doen andere mensen dat?
Hoofdconcepten en eindtermen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
“13 waarheden voor het leven"
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
H2 Een leven lang leren.
Jezus ging naar de woestijn. Hij was daar 40 dagen en 40 nachten,
© UNIEK IN DE KLAS.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Populisme in Nederland en Europa.
Maria en de engel Opdracht: Maak een engeltje.
MAW Inleiding + §1.1.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Diversiteit en integratie
Political Communication & Journalism
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Sociologische paradigma’s
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 6e les.
SEL Les 2: normen en waarden.
Cultuur en samenleving
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer? Nodig voor dit vak: Lesboek Werkboek Schrift => Schrijf in je schrift op wat je is bijgebleven van het nieuws/de actualiteit afgelopen zomer. U kunt na het welkom heten van uw leerlingen (die ongetwijfeld zenuwen hebben over de onbekendheid met klasgenoten, docenten en vakken) uw leerlingen vragen om kort te noteren waar het nieuws over ging de afgelopen twee maanden. Het idee van deze les is dat u laat zien dat de actualiteit beter te begrijpen is dankzij het ‘gereedschap’ van het vak maatschappijleer: menselijk gedrag is vaak het streven naar waarden of belangen, het kiezen in dilemma’s, denken vanuit een ideologie, etcetera. De komende dia’s tonen slechts enkele voorbeelden van de zomer 2017. Uiteraard door de bril (referentiekader) van degene die terug blikt. Het zou best kunnen dat een leerling een voor anderen onbekende actueel nieuwsbericht noemt, bijvoorbeeld over wat zij of hij van waarde vindt: een idool, een film die uitkomt, iemands geloof, hobby of een geliefde in de eigen omgeving. Seneca scholingsmiddag pagina 2

Vraag leerlingen eerst te noemen wat ze zelf hebben bedacht. Toon dan foto’s (voorbeeld in dia 2 en verder). Vraag enkele leerlingen om een toelichting. Waar ging dit over? Seneca scholingsmiddag pagina 2

De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Video De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Nederlandse sportvrouwen. Voel je een band (binding) met deze toppers? Voel je je trots op je land? Identificeer je je met ‘onze’ sporters? Viel je op welke ongelijke behandeling er was tussen de heren en dames sporters? Was er een oranjegekte? Voelde je je trots op onze sporters? Net als in een sport, zijn er in de samenleving/maatschappij ook winnaars en verliezers, spelregels en spelers. Waarom waren er geen oranje tompoucen en oranje gadgets in 2017? En bij de mannen wel? Dat lijkt toch discriminatie? In elk geval heeft het veel met cultuur te maken. Bij dit vak gaan we de actualiteit bespreken en zul je merken dat je veel meer van het nieuws begrijpt als je maatschappijleer volgt. Seneca scholingsmiddag pagina 2

Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld. Er is geen binding tussen de VS en Noord-Korea en de verhoudingen zijn gespannen. Gevaarlijk? Misschien. Chaotisch? Helemaal niet. Niet als door dit vak het gedrag van staten beter leert begrijpen. Je kunt dan verklaringen beredeneren voor het gedrag van zowel Noord-Korea als van president Trump. Er was een rakettencrisis, oplopende spanningen tussen Noord-Korea en de VS. Dit is een botsing van belangen: de een wil macht en de ander ook. Zo’n botsing ga je makkelijker begrijpen als je bij maatschappijleer het AWB-schema leert kennen. Niemand is gek bij ons vak: iedereen heeft zo zijn eigen redenen om iets te kiezen. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2

Bang? Verijdeling aanslagen gebeurt ook… Aanslag Barcelona. Bang? Verijdeling aanslagen gebeurt ook… Wat gebeurde er in Charlottesville? Wat betekenen die vlaggen en waarom hechten sommige mensen zoveel waarde aan deze vlag terwijl anderen het als haatdragend beschouwen (identiteit)? Hoe worden mensen eigenlijk haatdragend (vorming)? Heeft Obama gelijk met zijn tweet dat het aan de opvoeding ligt (socialisatie)? Hoe krijgen we meer binding in een land? Meer sociale cohesie om het in MW termen te zeggen. De komende drie maanden kun je hier al heel wat onderbouwende en zinnige meningen over vormen. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2

Kabinetsformatie: 2x mislukt, derde keer scheepsrecht? Waarom duurt het zo lang? We hebben toch al een uitslag van de verkiezingen in maart? Was dit te voorzien? Waarom is praten en polderen zo Nederlands en soms saai? Maar gelukkig gaat het hier niet zoals in Venezuela. En waarom is de formatie voor jou belangrijker dan al het andere nieuws dat voorbij kwam? Seneca scholingsmiddag pagina 2

Seneca scholingsmiddag pagina 2