Integratie IVH en JAT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Eigen Kracht-conferenties
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Centrale werkwinkel D:
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
In het bestuursakkoord
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Jeugdhulp Oktober 2014.
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Communicatie met ouders
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Centrum voor Jeugd en Gezin
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Stuurgroep Integrale Vroeghulp Zwolle/kampen 14 november 2013 Susan Osterop.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Kinderen beschermen we samen
LARS.
Cliëntenraad Sociaal Domein
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Blik op de toekomst.
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Algemene Implementatie
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Regionaal Forensisch Psychiatrisch Netwerk Oost-Nederland
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
LEERLINGBESPREKINGEN
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Integratie IVH en JAT

Een nieuw te vormen integraal adviesteam (integratie kernteam en JAT) Toekomst Een nieuw te vormen integraal adviesteam (integratie kernteam en JAT)

Uitgangspunten Centrale toegang Expertises (opvoeding en ontwikkeling, lvb en vb, onderwijs, psychiatrie, jonge kind en medisch) Ketenpartners inschakelen indien nodig Hulpvraag ouders en kind staat centraal Op maat traject (van licht tot zwaar/complex) waarbij ouders in the lead zijn) 1. Er is één centrale toegang (CJG) tot het integraal adviesteam. 2. Het integraal adviesteam beschikt over de volgende expertisegebieden (op universitair opleidingsniveau): opvoeding en ontwikkeling, lvb en vb, onderwijs, psychiatrie, jonge kind en medisch. 3. Het integraal adviesteam betrekt indien nodig de ontbrekende expertise vanuit de ketenpartners. )bijv. bij vraagstuk diversiteit, verslaving, volwassen psychiatrie, enz. 4. Het integraal adviesteam gaat uit van de hulpvraag van ouders en kind. (zij zijn in the lead) 5. Bij elke aanmelding wordt in overleg bekeken welk pad doorlopen wordt. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van een aantal verschillende disciplines, werkwijzen (bijv. keukentafelgesprek of gesprek op locatie), formulieren, ondersteuning (secretarieel), enz. Er is dus sprake van op maat werken. Uitgangspunt zijn hierbij ouders; zij zijn in the lead. Hierbij geldt wel dat hoe breder en complexer de problematiek is en hoe meer expertisegebieden betrokken worden van het integraal adviesteam hoe meer informatie vooraf moet worden aangeleverd, planning en coördinatie en dossiervorming nodig is. Het is dus afhankelijk van de vraag wat er nodig is aan uitvoering en dat wordt steeds per vraag individueel en met de betrokken personen afgestemd. (De vraag is leidend wie de coördinatie en administratie op zich neemt; kan per vraag verschillen)

Tijdspad Jan – heden: voorbereiding op integratie (plan opstellen, kennismaking JAT en kernteam, casemanagers informeren) Heden-mei: experimenteren (meelopen JAT’ers met IVH casussen, bespreken oudere kinderen in kernteam) Eind mei: evalueren en besluitvorming integratie Juni – dec: integratie IVH en JAT vindt plaats (per 1 aug zijn de IVH coördinatie-taken overgedragen) Nov: evaluatie periode juni-nov en besluitvorming rondom integraal adviesteam vanaf 2017 Jan – heden: voorbereiding op integratie (plan opstellen, kennismaking JAT en kernteam, casemanagers informeren) Heden-mei: experimenteren (meelopen JAT’ers met IVH casussen, bespreken oudere kinderen in kernteam) Dit tweede komt nog niet echt op gang. Wordt vaak te laat pas aan gedacht. De verwachting is dat wanneer er een nieuw integraagl adviesteam staat, dat dit op een natuurlijk manier wel meer zal gebeuren. Er wordt dan namelijk per vraag bekeken welke expertise nodig is en de expertises zijn dan breder vertegenwoordigd dan nu. Eind mei: evalueren en besluitvorming integratie Juni – dec: integratie IVH en JAT vindt plaats (per 1 aug zijn de IVH coördinatie-taken overgedragen) Nov: evaluatie periode juni-nov en besluitvorming rondom integraal adviesteam vanaf 2017 In november vindt ook het symposium plaats van IVH (georganiseerd door de stuurgroep) en bedoeld voor alle casemanagers en ketenpartners.

Opmerkingen Aansluiten bij lokale inrichting van de betreffende gemeente. Regelmatige terugkoppeling met opdrachtgever en stakeholders: gemeente, MEE en CJG Overige regelzaken (site aanpassen, bruikbare documenten in Kedo/andere ICT systemen)

Uitvoering - Hulpvraagverduidelijking - Benodigde informatie verzamelen (dossiervorming) - Toestemming - Betrekken expertise integraal adviesteam en evt. ketenpartners - Planning - Voorzitten overleg ouders en integraal adviesteam - Vastleggen advies en besluitvorming - Beschikking en plan van aanpak maken - Afspraken maken over casusregie - Netwerk onderhouden Monitoring zou ook nog een overstijgende taak kunnen zijn (als gemeente en CJG’s dat willen).

Bespreekpunten Monitoring Informeren van voorveld Knelpunt administratie/coördinatie Monitoring: Wat willen de gemeente en CJG dat er gebeurt mbt de monitoring? Informeren van voorveld: (o.a. huisartsen) over de toegang (centrale toegang via het CJG). Carien van Weesel gaat huisartsenkring Breda informeren. Andere gemeentes? Het idee van Adri en Maaike was om een rondje te maken langs de gemeenten en o.a. dit punt bespreekbaar t maken. Hoe gaan jullie (CJG/sociaal wijkteam) het voorveld informeren? Hoe kunnen we daarbij ondersteunen?) Knelpunt administratie/coördinatie: Op dit moment vormt dit een knelpunt in de integratie. De administratieve ondersteuning vanuit MEE is per 1 april opgehouden en MEE heeft aangegeven dit alleen te willen faciliteren wanneer hiervoor betaald wordt. De casemanagers en CJG geven aan dat zij het een taakverzwaring vinden. En hebben aangegeven op dit moment bij een IVH casus alleen de inhoudelijke taak op zich te nemen en geen bijkomende taken. Dit is enerzijds begrijpelijk, gezien de geschiedenis, maar past anderzijds niet zo bij de veranderingsgedachte. Het lijkt hiermee namelijk alsof het de paden zijn die leidend zijn, ipv de vragen. In deze “experimenteerfase” is het de bedoeling dat per vraag gekeken wordt wie welke taak op zich kan nemen. Het kan dus per vraag verschillen wie wat doet.