Dienstverlener Breed 2016 / 2017 Sandra Bakker, docent Gertina van der Linde, docent Irma Corovic, docent Datum: februari 2017 Noorderpoort, Winschoten
1. Onderwijsprocessen
1.1 Inhoud Alle vakken worden aangeboden op vereiste niveau. planning p1 planning p2 Door de alternerende stage wordt praktijk en theorie met elkaar verweven. Dit gebeurt door e-learningsprogramma & e learnings opdracht, de digitale e-factor. De werkprocessen zijn in alle 8 kades weggezet in het onderwijsprogramma van het eerste jaar. We werken met het boek Dienstverlener Breed (inhoudsopgave Vakleer). Daarin zitten verschillende beroepsgerichte vakken zoals communicatie, verkoopgesprek, werkoverleg, training gespreksvaardigheden, planmatig werken, reflecteren en evalueren, en klachten afhandelen. In deze beroepsgerichte vakken wordt een appel gedaan op kennis, vaardigheden en houding. Power Point DB les
1.2 Programmering De programmering van alle onderwijsactiviteiten zijn vastgelegd in de lesplanners (periode 1 – periode 2 - periode 3 )per periode. Aan het eind van leerjaar 1 wordt al een gedeelte van de opleiding geëxamineerd d.m.v. proeve in de praktijk.
1.3 Maatwerk: Differentiatie Wij bieden de leerlingen de mogelijkheid om het programma zo aan te passen/bieden dat de leerling het programma op zijn eigen niveau/tempo en verwerking van de leerstof kan volgen. Wij houden de individuele gesprekken met de leerling en maken een notities in LBS en bespreken dit met de desbetreffende docent (voorbeeld geven van een student, magister). Het lesaanbod van dienstverlener breed is zo opgezet dat de differentiatie gericht is op alle studierichtingen. Onze ambitie is om lesmateriaal te ontwikkelen voor studenten die extra uitdaging behoeven. De leerlingen die zwanger is of langdurig/ chronisch ziek is krijgt een aangepaste leerprogramma.
1.4 Interactie Tijdens de vakleer lessen koppelen we de stage - ervaringen van de studenten aan de vakleer theorie. Dit zorgt voor dynamische onderwijs. Tijdens de projectlessen werken studenten intensief samen, waarbij er een beroep op elkaars vaardigheden/kwaliteiten wordt gedaan -> feedback /evaluatie na deze week, zie lesobservaties. Samenwerken is ook tijdens de lessen een vorm waarin de studenten elkaar kunnen helpen Hierbij krijgen ze ondersteuning van de docent, tijdens de les. De studenten werken vanuit wiki aan de verschillende onderdelen. Aan het begin van de les wordt verteld wat de leerlingen kunnen verwachten.
1.5 Ondersteunen en begeleiden van leeractiviteiten De docenten zijn professionals in hun vakgebied en kunnen zo de leerlingen goed begeleiden bij hun opdrachten en vragen. In de lessen wordt gewerkt met verschillende werkvormen om zo de onderdelen goed aan te bieden, leerlingen kunnen tijdens de lessen steeds de docent om (extra) hulp of uitleg vragen. Lesvoorbereidingsformulieren De docenten werken vanuit de pedagogische relatie. De docenten creëren hierdoor een veilig leerklimaat-. Hierin hebben ze een opleiding/ training gevolgd.
1.6 feedback op de leeractiviteiten & leerresultaten Voor elk vak zijn er beoordelingsmomenten in de vorm van toetsen, projectverslag en mondelinge reflectie. In het LBS worden de formatieve toetsen en e-learingsopdrachten gezet. De leerlingen hebben hier zicht op. Tijdens SLB/voortgangsgesprekken worden er resultaten en eventuele acties besproken. Notities staan in LBS. De docenten vragen na elke les om feedback en ook na elke lesperiode wat ze vonden van de lessen en de inhoud van de lessen. Aan het einde van de periode wordt een klassikale enquête afgenomen om de resultaten te meten.
1.7 leertijd benutten Als een docent ziek is, wordt er alles aan gedaan om deze lessen op te vangen. Er is een overzichtelijk rooster ( klas A – klas B – klas C )voor de leerlingen met zo weinig mogelijk tussenuren. Er is een buffer ingebouwd waardoor er geoorloofde lesuitval opgevangen kan worden.
1.8 werkdruk Als de leerling de leerplanner volgt, dan is er geen sprake van een hoge werkdruk De vakken en BPV zijn evenredig over het eerste leerjaar verdeeld Bronnen: Leerplanner per periode 1 – periode 2 – periode 3
1.9 schoolklimaat Tijdens de lessen wordt er continu aandacht geschonken aan de sociale vaardigheden van de leerlingen. Ze leren hoe ze zich horen te gedragen op school en in de praktijk. Er zijn klassenregels opgesteld over omgaan met elkaar waaronder pesten en discriminatie belangrijke item zijn. Als docenten bemerken dat de leerlingen zich niet aan de klassenregels houden dan wordt hier pedagogisch corrigerend in opgetreden. Klachten? In de studiewijzer kunnen leerlingen vinden waar ze evt.terecht kunnen met klachten en vinden ze de schoolregels. De studiewijzer & toets boom wordt aan het begin van het schooljaar met de leerlingen doorgenomen en besproken. De docenten corrigeren evt.leerlingen en maken problemen/lopende zaken in de klas bespreekbaar.
1.10 materiële voorzieningen Omdat DB breed een nieuwe opleiding is, moeten de leerlingen tijdens het jaar af en toe boeken aanschaffen. Als docenten vinden wij dit vervelend, in verband met de financiële situatie van de studenten. De docenten van DB hebben geen vaste lokalen waardoor geen inrichting gerealiseerd kan worden in relatie tot de beroepspraktijk.
1.11 BPV De studenten worden voorgelicht over de mogelijkheden van de stageplekken door middel van een carrousel. Dit wordt gepresenteerd aan de hand van PowerPoint presentaties ( algemeen – Facilitair/ Admin – HZW – Verkoop) . De docenten van DB hebben ter voorbereiding op de BPV lessen in carrousel o.a. sollicitatietraining gegeven en kwaliteitenspel gedaan.
1.12 BPV plaatsing De opleiding draagt zorg voor het vinden van een passende bpv- plaats. De studenten kunnen hierin een voorkeur aangeven ook omdat de opleiding DB breed is en de opleiding zorg heeft gedragen voor een groot aanbod in BPV plaatsen. Studenten voeren de beroepspraktijkvorming uit op een door een bij de opleiding en de leerwensen en –mogelijkheden passende en erkende bpv-plaats In het leerbedrijf voeren zij werkzaamheden uit en maken zij E- learnings en BPV opdrachten die passend zijn bij de opleiding van DB breed.
1.13 BPV begeleiding door het bedrijf & de opleiding In de BPV gids staat beschreven wat de opleiding verwacht van de begeleiding vanuit het bedrijf. De BPV docenten hebben met alle BPV begeleiders een startgesprek gehad en hierin zijn de verwachting t.a.v. de begeleiding ook ter sprake gekomen De begeleiding is afgestemd op het niveau van de leerling waarin o.a. het doel is toe te werken naar zelfstandigheid gekoppeld aan de beroepshouding. Door intensief contact met het BPV bedrijf is de opleiding goed op de hoogte van de voortgang van de leerling in de BPV. De afspraken met de BPV bedrijven is dat ze ten alle tijden contact kunnen zoeken met de BPV docenten, de docenten hebben namelijk maandag en dinsdag de tijd om de BPV bedrijven te bezoeken. Hierdoor kunnen de knelpunten tijdig opgepakt worden.
Tot zo ver Dienstverlening breed