AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
ICT-rijk leren … ? Mediawijs?. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…
Gepersonaliseerd leren
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 2 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
moderniseren van het curriculum.
 Wat is Augmented Reality?  Toepassingen van Augmented Reality  Augmented Reality mobiel  Augmented Reality in games  De toekomst van Augmented Reality.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Augmented Reality Kans voor het onderwijs?. Wat is Augmented Reality (AR)? De wereld om je heen verrijken door er extra digitale informatie (lagen) aan.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
IPC Nederland.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Training digitale didactiek
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Customize!.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Social work Week 2.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?. De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Sijbrand Dijkstra ICT-Informatiemanager Ambionholding.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Virtual Reality in de les
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Presentatie vakdidactiek 3
het opzetten van een onderzoek
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
Dide Breuer.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Begeleiden Les 8.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Begeleiden Les 9.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer! Van Breinleren naar een eigentijds curriculum voor het onderwijs

Aanleiding 1: Breinleren “In het onderwijs is sprake van een grote kloof tussen wetenschap en praktijk” “Met name neurobiologisch onderzoek heeft de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt” “Intelligentie kan beter of slechter worden door de context waarin iemand opgroeit” “Indien het geleerde niet betekenisvol is, zeggen de hersenen bijna letterlijk ‘delete’!

Aanleiding 2: ‘Diep’ Leren Differentiatie van het brein als een van de argumenten voor een nieuw curriculum: - ‘Brede ‘ leerervaring met veel verschillende prikkels. - ‘Diepe’ leerervaring kan gerealiseerd worden binnen de Tastbare Werkelijkheid (TW) - Dankzij technologische ontwikkelingen zijn hier twee werkelijkheden bij gekomen: 1. Augmented Reality (AR) als LEERZAME toevoeging aan de TW. 2. Virtual Reality (VR) als intensieve leerervaring. 3. Mixed Reality (MR) met zowel AR en VR.

Aanleiding 3: De Praktijk Leren binnen een ‘rijke’ leeromgeving in het E-Lab CLC in Oudeschoot Curriculum gestuurd onderwijs in Engeland

Inhoud en toepassingen als hefboom?

Versnellingsvraag via PO raad Hoe richt je een les in die het ‘diep’ leren stimuleert m.b.v. AR, VR en MR Onderzoeksvragen die onderzocht worden via de kennisrotonde: Hoe leert het brein? Wat is ‘diep’ leren? Wat is A.R., V.R. en M.R. en wat is de onderwijskundige relevantie? Onderzoeker leren met ICT: Carolien van Rens van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Vragen voor het inrichting van een les Hoe zouden lessen die gericht zijn op het ‘diep’ leren er uit kunnen zien? Welke kerndoelen (SLO) zouden d.m.v. A.R., V.R. en/of M.R. vorm kunnen worden gegeven? Kunnen we een kerndoel uitwerken tot een concreet uitgewerkte les? (ter vervanging van de bestaande methodieken)

1. Hoe zouden lessen die gericht zijn op het ‘diep’ leren er uit kunnen zien? BLENDED Plan van eisen: Breinvriendelijk Storytelling vaardigheden van de 21-ste eeuw Gamification Digitaal en analoog Toepasbaarheid TW, VR, AR, MR en beweging! https://www.youtube.com/watch?v=USxaLM9bK0w

2. Welke kerndoelen (SLO) zouden d. m. v 2. Welke kerndoelen (SLO) zouden d.m.v. AR, VR en/of MR vorm kunnen worden gegeven? Kerndoel 35; Redzaamheid gedrag (als verkeersdeelnemer) Kerndoel 51 t/m 53 + 56; Historische bronnen, tijdvakken, personen, gebeurtenissen en cultureel erfgoed

Thema Planetarium in Franeker Sluit aan bij de kerndoelen Participatie/funding vanuit Provincie (lesmateriaalontwikkeling en meertaligheid) Thema staat zowel in de Friese als Nederlandse Canon Mogelijkheden voor zowel AR, VR en/of MR Thema (planeten) spreekt aan en is actueel Persoon Eise Eisinga spreekt aan in het kader van talentontwikkeling Extra, eigentijdse, mogelijkheden voor het museum in het kader van CH2018 en Werelderfgoed https://www.youtube.com/watch?v=LXuBJ7cz-1I

Impressie van de hololens https://ambion- my.sharepoint.com/personal/sijbrand_dijkstra_ambionholding_nl/_layouts/15/guestacce ss.aspx?guestaccesstoken=dhrAOJLAXlF3LWduNjCKCouy8DQ1MbHSnEor5MF%2fKSU%3d&doci d=16a7a45edc627471eb3f6a70e0c182bc5&rev=1

Proces- en productplanning: Keuze Thema gekoppeld aan gekozen kerndoel > Q3 2016 Publicatie onderzoeksvraag > Q4 2016 (presentatie onderswijsdagen) Wiki AR/Vr/MR maken Wikiwijs > Q4 2016 Matrix pve maken > Q1 2017 Uitwerken les ideeën conform pve > Q1 2017 Mock-ups maken van deze lessen > Q2 2017 (pres. onderzoeksconferentie) Realisatie les (Werving fondsen voor nodig) > Q3 2017 3. Hoe kunnen we een leerdoel uitwerken tot concreet uitgewerkte les? (t.v.v. bestaande methodische middelen)