Psychologie Conditioneren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
LOT OP REIS.
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Gedragsleer.
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Het begint bij het jonge kind
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Reclame Masters | Ik en reclame!
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Ouderavond
Psychologie van het leren
(of belonen of bekrachtigen)
Consumentengedrag Leren I
Opdracht 3.3.
Psychologie Sociale leertheorie
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Psychologieles 11 lesweek 1
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Les 1 WAT IS PROGRAMMEREN?
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 2
START VAN DE SURVIVALWEEK VAN Maar zonder nieuwe media!
Transcript van de presentatie:

Psychologie Conditioneren

Tijd voor een experiment

Zorg er dan voor dat iedereen uit de klas de hele les meedoet Wil je wat verdienen? Zorg er dan voor dat iedereen uit de klas de hele les meedoet Bij ieder kleurvlak hoort een opdracht: Blauw: Staan op de tafel Rood: Doen alsof je in een achtbaan zit Groen: Rondje draaien Lukt het om dit de hele les vol te houden, dan worden jullie volgende les beloond. Lukt het niet? Dan wordt er 1,0 van jullie verslag afgetrokken

Verschillende stromingen rondom leren Behaviorisme Cognitivisme Sociale leertheorie

Inhoud Behaviorisme: Klassieke conditionering Operante conditionering Modelling

Behaviorisme Verschillende stromingen. Gericht op zichtbaar waarneembaar gedrag. Eén van de eerste psychologische stromingen rondom leren.

Klassieke conditionering Pavlov Test op honden EN kinderen Stimulus Respons Gevolg

Tijd voor discriminatie Jouw hersenen bepalen welke stimuli ze wel of niet toelaten. Ze maken onderscheid.

Voorbeelden Klassieke conditionering?

Operante conditionering Skinner Skinner box Test op duiven en eigen dochter

Straffen en belonen

Herkenbaar?¿?

Modelling Bandura Leren door anderen na te doen.

Stel je eens voor… Morgen word je wakker in een land waar je de taal niet spreekt, de cultuur en gebruiken niet kent. Hoe ga jij dan met de bus van A naar B?

En hebben jullie wat verdiend? Checklist Zorg er dan voor dat iedereen uit de klas de hele les meedoet   Bij ieder kleurvlak hoort een opdracht: Blauw: Staan op de tafel Rood: Doen alsof je in een achtbaan zit Groen: Rondje draaien Lukt het om dit de hele les vol te houden, dan worden jullie volgende les beloond Lukt het niet? Dan wordt er 1,0 van jullie verslag afgetrokken.

EN? Wat betekent conditionering? Wat kan je met conditionering ten aanzien van gedragsbeïnvloeding? Ga opzoek naar voorbeelden (minimaal tien) van conditionering binnen de consumentenvoeding.