Albert van der Kaap 4 november 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Examenvoorbereideing
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Spotprenten in het geschiedenisonderwijs
IJzeren gordijn gaat open
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Examens maken ….
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
DE LAMMERS-HYPOTHESE EN DE MAARTEN-POSTMA-HYPOTHESE HEDENDAAGDSE SOCIOLOGISCHE THEORIEËN DOCENT: WOUT ULTEE 8 JANUARI 2009.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2 W.O II.
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
Analyseren van spotprenten
Analyseren van spotprenten
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
: kloof tussen burger en politiek
WELKOM WELKOM Programma van vanavond: koffie/thee koffie/thee opening opening voorlichting.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
De aangepaste syllabus:
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
De Koude Oorlog
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Centraal Examen Nederlands
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
De vraag is je beste vriend
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Presentatie vakdidactiek 3
De Tweede wereldoorlog Deel II
Paspoort griekse goden
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Vragen 1.2 A.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Dide Breuer.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
De vergelijking compleet
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Gemaakt door: Claudia, Aya, Marten & Jochem
Havo-examen nascholing 2017
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
§3.1 De Eerste Wereldoorlog
Workshop Toetsanalyse
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Albert van der Kaap 4 november 2016 Aansluiting vmbo-tl-havo Albert van der Kaap 4 november 2016

Doorstroompercentages vanuit vmbo-tl naar vervolgopleidingen Bron: Elsevier (30 januari 2016) en Kerncijfers 2009 – 2013, onderwijs, cultuur en wetenschap

Doorstroming naar havo Bron: Elsevier 30 januari 2016

Top-25 stapelscholen Bron: Elsevier 30-01-2016

Aansluiting bij geschiedenis Inhoud van het programma Leerlingen van het vmbo-tl hebben het vermoedelijk niet moeilijker dan leerlingen die uit 3 havo afkomstig zijn. Beheersingsniveau Er ligt mogelijk een kloof tussen het examen-niveau vmbo-tl en de eerste schoolexamentoetsen in havo-4.

Waarom? Centraal examen havo gaat over: Oriëntatiekennis van de tien tijdvakken. Drie historische contexten. Schoolexamens Vanaf het begin vragen uit eerdere examens. Meeste leerlingen afkomstig van vmbo-tl beheersen dit niveau nog niet.

Met welke vragen hebben vmbo-leerlingen het moeilijk? Met vragen die tot het standaardrepertoire van havo-toetsen behoren. Vragen bij spotprenten. Vragen met veel denkstappen. Open vragen waarop een meer uitgebreid. antwoord moet worden geformuleerd. Chronologievragen.

p-waarde = .08 jongens = .10 meisjes – 0.6

Havo-examen 2015 p-waarde = .69 jongens = .71 meisjes = .67 Vergelijkbare vraag in het zelfde examen: p-waarde = .66 jongens =.67 meisjes = .65

Redeneervragen p-waarde .39 Glasnost Een bewering: De glasnost van Gorbatsjov heeft bijgedragen aan het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Geef een historische verklaring waaruit blijkt dat deze bewering juist is. Gebruik daarbij de volgende begrippen in een juiste samenhang: vrijheid van meningsuiting, communistische partij en nationalisme. Bron: Opdracht uit het vmbo-tl examen 2014 p-waarde .39

Opdrachten makkelijker maken Je kunt bijvoorbeeld: meer tussenstappen inbouwen, meer aanwijzingen geven of de opdracht minder open formuleren; het vragen naar een verklaring weglaten of minder eisen aan de verklaring stellen; minder hoge eisen aan het antwoord stellen of het antwoord meer voorstructureren; de bron herschrijven of inkorten.

Opdrachten moeilijker/uitdagender maken Je kunt bijvoorbeeld: minder tussenstappen inbouwen, minder aanwijzingen geven of de opdracht opener formuleren; van een gesloten vraag een open vraag maken of een toelichting eisen;

Opdrachten moeilijker/uitdagender maken Je kunt bijvoorbeeld: de vraagstelling complexer maken, door bijvoorbeeld: in een opdracht meer verklaringen te vragen; een uitleg van het antwoord te eisen; te vragen naar verbanden/relaties tussen ontwikkelingen; te kiezen voor meer dan één bron; te kiezen voor een complexere bron (moeilijker taalgebruik, hogere informatiedichtheid, antwoord minder expliciet te herleiden uit de bron).

Op welk begrip heeft deze spotprent betrekking of voor welk gevaar van het nationaalsocialisme wil de tekenaar waarschuwen? a. antisemitisme b. herbewapening C. Lebensraum d. Totalitaire staat

Hoe maak je vragen uitdagender? Meer open: Op welk begrip heeft deze spotprent betrekking? Meer redeneren: Voor welk gevaar van het nationaalsocialisme wil de tekenaar waarschuwen? Licht je antwoord toe met behulp van een of meer elementen uit de prent. Terminologie gebruiken die ook in het examen wordt gebruikt: Bijvoorbeeld woorden gebruiken als elementen, kenmerken

Vraag uit vmbo-gtl-examen Gebruik de bron 3a. Welke twee verschillende ontwikkelingen zijn in de bron te zien? (2 punten) Noem beide ontwikkelingen en geef voor beide ontwikkelingen een verklaring. Doe het zo: Tussen 1945-1965 is er sprake van … (noem ontwikkeling). Verklaring: … (geef verklaring). Tussen 1985-2000 is er sprake van … (noem ontwikkeling). Verklaring: … (geef verklaring).

Hoe maak je de vraag uitdagender? Gebruik de bron Vraag: 3b. Welke ontwikkeling(en) zie je in de bron? Geef een verklaring voor die ontwikkeling(en). Deze opdracht wordt moeilijker als hij meer open wordt geformuleerd. De leerlingen moet nu zelf bepalen hoeveel ontwikkelingen er zichtbaar zijn in de bron en in welke periode: 3b. Welke ontwikkeling(en) zie je in de bron? Geef een verklaring voor die ontwikkeling(en).

Opdrachten over de Trumandoctrine Vergelijk de twee vragen uit het vmbo-tl-examen en het havo-examen over de Trumandoctrine met elkaar (bladzijde 1 en 2). Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide vragen?

Opdracht over het Dawesplan (p-waarde= .63) Herformuleer de vraag uit het havo-examen over het Dawesplan zo dat ook een vmbo tl-leerling deze zou moeten kunnen maken.

Mogelijke vmbo-opdracht over het Dawes-plan Gebruik de bron 2p 1 Leg uit, met behulp van de poster, hoe de NSDAP dacht over over het Dawesplan. Doe het zo: De NSDAP was (vul in: vóór of tegen) het Dawesplan, omdat … (geef verklaring). Dat blijkt uit … (noem het onderdeel van de bron).   Gebruik nogmaals de bron 1p 2 De boodschap van de NSDAP kreeg in 1928 nog weinig steun van de Duitse bevolking.  Geef een verklaring waarom de boodschap van de NSDAP op dat moment nog weinig steun kreeg van de Duitse bevolking.

Van vmbo-tl naar havo Maak van opdracht A of B uit een vmbo-tl-examen (bladzijde 4) een havo-vraag.

Opdracht A De Nederlandse regering noemde de strijd tussen Nederland en Indonesië in de periode 1947-1949 politionele acties. De Verenigde Staten noemden het een koloniale oorlog. Geef voor beide benamingen een argument. Doe het zo: De Nederlandse regering noemde het politionele acties, omdat … (geef argument). De Verenigde Staten noemden het een koloniale oorlog, omdat … (geef argument).

Opdracht B Op welk begrip heeft deze spotprent betrekking of voor welk gevaar van het nationaalsocialisme wil de tekenaar waarschuwen? a. antisemitisme b. herbewapening c. Lebensraum d. Totalitaire staat

Waarom is deze vmbo-vraag moeilijk? p-waarde .13 In Indonesië waren soldaten in de periode 1942-1945 krijgsgevangen gemaakt en opgesloten in kampen. Deze krijgsgevangenen hadden gevochten voor een bondgenootschap. Noem de naam van het bondgenootschap waarvoor de krijgsgevangenen hadden gevochten. Noem ook de naam van het bondgenootschap waartegen ze hadden gevochten. Doe het zo: De krijgsgevangenen hadden gevochten vóór … (noem bondgenootschap) en tegen … (noem ander bondgenootschap).

Waarom is deze vmbo-vraag moeilijk? p-waarde .37 Bron Uit een geschiedenisboek: In november 1940 moest een minister uit de Sovjet-Unie tijdens een bezoek aan Berlijn schuilen voor een bombardement. Hij sprak hier een naziminister op aan: “U zegt dat u (…) heeft verslagen. Waarom zitten we dan in deze schuilplaats?” Gebruik de bron 1p In de bron ontbreekt de naam van het land dat volgens de nazi’s was verslagen. Welk land moet worden ingevuld? A de Verenigde Staten (12%) B Frankrijk (33%) C Groot-Brittannië (37%) D Polen (19%)