Crisis-Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Eigen Kracht-conferenties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kinderen online.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
De kaart is niet het landschap
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Postanoxische encephalopathie
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Kernprocessen van de Act methodiek
The Lewis method: een gespreksmodel
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Overlast en Zorg Overleg
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Verschillende rollen en stijlen
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Hoe kunnen mensen in de leefomgeving met de ziekte omgaan? Hoe samen de ziekte de baas? Lammijna Hofstra, systeemtherapeut FACT Ernst Zonnenberg, SPV,
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Integraal sociaal werk
Draagvlak vergroten bij collega’s
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Reflecteren even pas op de plaats
Burgerschap Samenwerkend leren
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Gesprekstechnieken Les 4.
Loskomen van taal Defusie.
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Wij komen centraal te staan !
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
In de vuurlinie van een pos
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Crisis-Management

Doel W-shop Welke mechanismen spelen rol bij crisis(management). Is een GGZ-crisis wezenlijk ánders dan in de somatiek? Hoe blijft je zélf uit de crisis?

Werkvormen: Wat speelt er allemaal bij een 'Crisis' Theorie achter crisis-management Bespreken eigen ervaringen

Breng de crisis in kaart: (15 - 20' de tijd) Patiënt Familie Hulpverleners Emoties Omstandigheden

Theorie: (Uit 'Praktijkboek Crisis-Interventie') Definitie van Crisis: Een crisis bestaat/ontstaat als de mogelijkheden (van individu/groep) om een doel te bereiken uitgeput, geblokkeerd of ontoereikend zijn. Crisis biedt kansen, die er zonder druk niet zouden zijn!!

Theoretisch model: Het SSKK-model: Focus op: Steun = hulpbronnen vd patient Kracht = eerder resultaten/successen Benadruk aandeel patiënt

Drie factoren: Druk Verander-angst Blikvernauwing

Bespreek in 2 a 3 — tallen: Eigen ervaringen met crisis-situatie: Wat maakt dat er ‘druk’ ontstaat? Waaruit bestaat de ‘druk’? Waaraan herken je ‘verander-angst’? Waaraan merk je blikvernauwing?

Blikvernauwing: Fixatie op problemen, op wat níet kan Catastrofaal denken: Als nú niet. . . . dan. . . ! Overbetrokkenheid van betrokken derden en/of hulpverleners.

Crisis is besmettelijk! Pas op dat je niet meegezogen wordt in de crisis... Interventie voor: Patient én Hulpverlener Wat is er buiten beschouwing gebleven??

Casus Hier casus die ze bespreken: Wat is het probleem? Zijn er kansen?

Probleemdefinitie: Medische reden voor ingrijpen: doen! Laat anders de verantwoordelijkheid mooi bij de patiënt.... Probleem en persoon loskoppelen. Probleemdrager benoemen (niet altijd de patiënt...) Soms meerdere probleemdragers (patiënt/familie) Goede definitie helpt iedereen..... Neemt druk weg....

Hypothesevorming Postmodern perspectief: Er is niet één waarheid! Ieder kan zijn eigen probleem hebben Betekenis voor betrokkenen staat centraal. Houdt rekening met: (vastgeroeste) interactiepatronen oud zeer loyaliteiten

Dilemma vd privacy: Géén toestemming vd patiënt: Géén gevaar: neem de tijd Wél gevaar: patiënt overrulen Uitzonderingen: Mishandeling, misbruik, beperking

Casus Situatie: Huisartsenpost, nachtdienst, => ‘Spoed- telefoontje’ Laten wat dat eens onder de loep nemen. . .

De aanmelding (1): Context: Grote instelling, tussenpersonen De mogelijkheden/beperkingen vd aanmelder Zit de verwijzer óók in crisis?

De aanmelding (2): Steun/medewerking toezeggen: ‘Crisis-judo’ = Je gaat helpen! Dat wil niet zeggen dat je doet wat ze vragen! Informatie verzamelen: NAW, dossier, wie heb je ad lijn? Hulpvraag verhelderen: Verwachtingen, ernst, consultatie, overnemen

Afspraak: Waar, wanneer en met wie? Plaats en tijdstip afspraak: Hangt af van betrekkingsniveau. Wie is er wel/niet bij? Verwijzer, patient, familie? Denk om je eigen veiligheid!

Voor de consultverlener: Crisis staat niet op zich, hoort bij situatie/aandoening. Aanmelder is betrokken: Verwijzer (falende) behandelaar Hulpvraag?

Organiseer een familie/systeem-beraad Je hebt ze écht nodig Patiënt voelt zich gehoord Bedenk goed waar je ze voor nodig hebt.

Meerzijdig gerichte partijdigheid Ieder heeft zijn eigen probleem-definitie en hulpvraag Erken ieders probleem en hulpvraag Zorg dat iedereen elkaar ook hoort Maar soms kun je niet iedereen tevreden stellen in de oplossing

Hypothese - Doel Probleem begrijpelijk en verklaarbaar Korte termijn doel: aangemelde probleem aanpakken Lange termijn doel: onderliggende zaken aanpakken Doel/Middel - discussie: we zijn het eens over het doel, maar niet over het middel.

Leerpunten: GGZ-crisis = somatische crisis. Crisis hoort bij de aandoening. Blijf zelf úit de crisis. Zoek betekenis voor de patiënt.