Crisis-Management
Doel W-shop Welke mechanismen spelen rol bij crisis(management). Is een GGZ-crisis wezenlijk ánders dan in de somatiek? Hoe blijft je zélf uit de crisis?
Werkvormen: Wat speelt er allemaal bij een 'Crisis' Theorie achter crisis-management Bespreken eigen ervaringen
Breng de crisis in kaart: (15 - 20' de tijd) Patiënt Familie Hulpverleners Emoties Omstandigheden
Theorie: (Uit 'Praktijkboek Crisis-Interventie') Definitie van Crisis: Een crisis bestaat/ontstaat als de mogelijkheden (van individu/groep) om een doel te bereiken uitgeput, geblokkeerd of ontoereikend zijn. Crisis biedt kansen, die er zonder druk niet zouden zijn!!
Theoretisch model: Het SSKK-model: Focus op: Steun = hulpbronnen vd patient Kracht = eerder resultaten/successen Benadruk aandeel patiënt
Drie factoren: Druk Verander-angst Blikvernauwing
Bespreek in 2 a 3 — tallen: Eigen ervaringen met crisis-situatie: Wat maakt dat er ‘druk’ ontstaat? Waaruit bestaat de ‘druk’? Waaraan herken je ‘verander-angst’? Waaraan merk je blikvernauwing?
Blikvernauwing: Fixatie op problemen, op wat níet kan Catastrofaal denken: Als nú niet. . . . dan. . . ! Overbetrokkenheid van betrokken derden en/of hulpverleners.
Crisis is besmettelijk! Pas op dat je niet meegezogen wordt in de crisis... Interventie voor: Patient én Hulpverlener Wat is er buiten beschouwing gebleven??
Casus Hier casus die ze bespreken: Wat is het probleem? Zijn er kansen?
Probleemdefinitie: Medische reden voor ingrijpen: doen! Laat anders de verantwoordelijkheid mooi bij de patiënt.... Probleem en persoon loskoppelen. Probleemdrager benoemen (niet altijd de patiënt...) Soms meerdere probleemdragers (patiënt/familie) Goede definitie helpt iedereen..... Neemt druk weg....
Hypothesevorming Postmodern perspectief: Er is niet één waarheid! Ieder kan zijn eigen probleem hebben Betekenis voor betrokkenen staat centraal. Houdt rekening met: (vastgeroeste) interactiepatronen oud zeer loyaliteiten
Dilemma vd privacy: Géén toestemming vd patiënt: Géén gevaar: neem de tijd Wél gevaar: patiënt overrulen Uitzonderingen: Mishandeling, misbruik, beperking
Casus Situatie: Huisartsenpost, nachtdienst, => ‘Spoed- telefoontje’ Laten wat dat eens onder de loep nemen. . .
De aanmelding (1): Context: Grote instelling, tussenpersonen De mogelijkheden/beperkingen vd aanmelder Zit de verwijzer óók in crisis?
De aanmelding (2): Steun/medewerking toezeggen: ‘Crisis-judo’ = Je gaat helpen! Dat wil niet zeggen dat je doet wat ze vragen! Informatie verzamelen: NAW, dossier, wie heb je ad lijn? Hulpvraag verhelderen: Verwachtingen, ernst, consultatie, overnemen
Afspraak: Waar, wanneer en met wie? Plaats en tijdstip afspraak: Hangt af van betrekkingsniveau. Wie is er wel/niet bij? Verwijzer, patient, familie? Denk om je eigen veiligheid!
Voor de consultverlener: Crisis staat niet op zich, hoort bij situatie/aandoening. Aanmelder is betrokken: Verwijzer (falende) behandelaar Hulpvraag?
Organiseer een familie/systeem-beraad Je hebt ze écht nodig Patiënt voelt zich gehoord Bedenk goed waar je ze voor nodig hebt.
Meerzijdig gerichte partijdigheid Ieder heeft zijn eigen probleem-definitie en hulpvraag Erken ieders probleem en hulpvraag Zorg dat iedereen elkaar ook hoort Maar soms kun je niet iedereen tevreden stellen in de oplossing
Hypothese - Doel Probleem begrijpelijk en verklaarbaar Korte termijn doel: aangemelde probleem aanpakken Lange termijn doel: onderliggende zaken aanpakken Doel/Middel - discussie: we zijn het eens over het doel, maar niet over het middel.
Leerpunten: GGZ-crisis = somatische crisis. Crisis hoort bij de aandoening. Blijf zelf úit de crisis. Zoek betekenis voor de patiënt.