De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Bestuur Vlietlandcollege
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Landelijke LEA-conferentie
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland 24 juni 2010.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Educatie Leeuwarden, 25 mei Educatie Wij richten een Expertisecentrum Educatie in, een gezamenlijk opleidings- en onderzoekinstituut voor alle onderwijsberoepen.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
denk. doe. word. participeer.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Rollen binnen het werkplekleren
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Bijeenkomst 26 september 2017
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Terugkoppeling herijkingswensen
Plaatsingsbeleid HU Pabo
Lerarentekort 6 september 2017.
Introductieavond voor bestuursleden
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Bestuur Vlietlandcollege
Bestuur Vlietlandcollege
Medezeggenschap? Ook voor u!
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Doorlopende leerlijnen PCOU
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Bijeenkomst schoolopleiders - instituutsopleiders
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Toelichting aanvraagprocedure
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren

Partners in leren Het opleiden en professionaliseren van leraren is een gezamenlijke ambitie van de partners in de Opleidingsraad. Een krachtige werkplekleeromgeving waarvan de kwaliteit is vastgelegd in het Keurmerk Opleidingsschool. In de werkplekleeromgeving gaat het om het samen vormgeven aan de opleiding van studenten in de onderwijspraktijk en de kwaliteitsborging daarvan. Dat leidt tot een taakverdeling tussen praktijk-, school- en instituutsopleiders, de bijbehorende scholingstrajecten en het gezamenlijke keurmerk.

Opleidingsraad Samenwerkingsorgaan van 15 besturen uit de provincie Utrecht en het Gooi met de HU Pabo, Instituut Theo Thijssen De Opleidingsraad bepaalt het beleid ten aanzien van de kwaliteit van werkplekleren. De Opleidingsraad overlegt drie tot vier keer per studiejaar Toegevoegde leden van de Opleidingsraad zijn de Universiteit Utrecht en het Kenniscentrum Educatie De Opleidingsraad heeft een dagelijks bestuur in de vorm van een regiegroep (zie regiegroep)

Leden Opleidingsraad Verenigde scholen J.A. Alberdingk Thijm Stichting Trinamiek ST. Kath. Primair Onderwijs Het Sticht Stichting de Groeiling VOILA Leusden - Achterveld Meerkring, Openbaar PO Amersfoort Katholiek Scholenstichting Fectio ST. Kath. Basisonderwijs Achterveld Stichting Robijn Katholieke Scholenstichting Utrecht Katholiek Primair Onderwijs Amersfoort Stichting Openbaar Primair Onderwijs Utrecht Bureau Openbaar Onderwijs Hilversum (STIP) Wereldkidz Talent Primair HU Pabo, Instituut Theo Thijssen Universiteit Utrecht Kenniscentrum Educatie

Regiegroep De regiegroep geeft sturing aan de ontwikkeling van het werkplekleren en de gemaakte afspraken binnen de samenwerkingsovereenkomst Bewaakt de kwaliteit van het werkplekleren Geeft sturing aan het kernteam Adviseert ten aanzien van de agendering van de Opleidingsraad De regiegroep bestaat uit: Winfried Roelofs, voorzitter KPOA Thea Meijer SPO Utrecht Theo Klinkien Trinamiek Wichert Duyvendak HU Pabo ITT

BOIS overleg Het Bovenschools Opleiden In School (BOIS) is een overleg van de 15 bovenschoolse coördinatoren opleiden in school. Het BOIS overleg werkt in opdracht van de Opleidingsraad, legt ook verantwoording af aan de raad, neemt initiatieven en borgt de kwaliteit van opleiden Het BOIS overlegt 5 keer per studiejaar Het BOIS overleg wordt aangestuurd door het kernteam (zie kernteam)

Kernteam Het kernteam ontwikkelt het werkplekleren binnen de samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking leidt tot een slagvaardige organisatie waarbij de kwaliteit van het opleiden geborgd wordt. Het kernteam: werkt voorstellen van de opleidingsraad uit t.b.v. het BOIS overleg komt met voorstellen vanuit het BOIS naar de Opleidingsraad volgt landelijke ontwikkelingen t.a.v. werkplekleren en vertaalt deze naar onze situatie organiseert het BOIS overleg werkt landelijke standaarden opleidingsschool uit Het kernteam bestaat uit: Yvette ten Barge KPOA Pascale Lucassen Trinamiek Henk Jacobs HU Pabo ITT