Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De leerkracht als spil van het onderwijs
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Lotgenotencontact.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen met ouders aan het werk!
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geef een tip, krijg een tip
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Professionaliteitsontwikkeling
Samenwerken in burgerschap
Kansrijke combinatiegroepen
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
RSV op school Jan Van Parijs.
Welkom MAS
Ante Groep 14.
Reflecteren en een knoop
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Kinderen en hun sociale talenten
Het opleidingsprofiel:
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Kennis verbreden en verdiepen
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Kinderrechten als brug
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Workshop Identiteit?.
Ouderraad 7 december.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leer kracht Workshop over competenties van
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Loopbaancompetenties
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ZORPLAN MAKEN!!!.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Algemene ouderavond schooljaar
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
JEUGDzorg - voor wie?.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen

Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen Doel van het onderzoek: In wat voor binnen- en buitenschoolse situaties leren leerlingen over burgerschap? Ontwerpen van pedagogisch-didactische strategieën (handvatten) die ingezet kunnen worden in de lessen om kinderen te laten reflecteren op hun ervaringen op het gebied van burgerschap (democratisch handelen en omgaan met verschillen). Onderzoeken hoe werkzaam en effectief die ontworpen strategieën zijn.

Kaaskop of Mocro Ajouad El Miloudi: “Er waren altijd twee maatstaven, twee typen normen en waarden. In de ene cultuur dacht en handelde ik anders dan in de andere.” “Meisjes, verliefdheid, daar sprak ik niet over in Marokkaanse kringen, zeker niet als er ouderen bij waren. Maar in de andere cultuur sprak iedereen daar juist vrijuit over. Ik viel tussen de wal en het schip. Deed ik het goed? Nooit, voor mijn gevoel.”

Reflectie Drie stappen: Activeren Analyseren (vergelijken) Als middel om verschillende ervaringen op het gebied van burgerschap met elkaar te verbinden Drie stappen: Ontwerpvraag: Hoe doe je dit in de klas? Activeren Onderwerp introduceren Leerlingen brengen eigen ervaringen in Analyseren (vergelijken) Verschillen en overeenkomsten benoemen Integreren (conflicten oplossen) Verklaringen voor verschillen Belangrijke achterliggende principes (waarden) benoemen Conclusies trekken

Didactische strategieën/werkvormen Ervaringen in verschillende contexten (school, thuis, vrije tijd) Competenties kennis, attitudes, vaardigheden en reflectie Reflectie Activeren Analyseren Integreren Leerling Didactische strategieën/werkvormen in 12 lessen (discussie, schrijven enz.) Leraar Op het gebied van Burgerschap Democratisch handelen Recht op inspraak Opkomen voor democratische waarden Omgaan met verschillen Open houding Gelijke behandeling Grenzen bepalen