Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen Doel van het onderzoek: In wat voor binnen- en buitenschoolse situaties leren leerlingen over burgerschap? Ontwerpen van pedagogisch-didactische strategieën (handvatten) die ingezet kunnen worden in de lessen om kinderen te laten reflecteren op hun ervaringen op het gebied van burgerschap (democratisch handelen en omgaan met verschillen). Onderzoeken hoe werkzaam en effectief die ontworpen strategieën zijn.
Kaaskop of Mocro Ajouad El Miloudi: “Er waren altijd twee maatstaven, twee typen normen en waarden. In de ene cultuur dacht en handelde ik anders dan in de andere.” “Meisjes, verliefdheid, daar sprak ik niet over in Marokkaanse kringen, zeker niet als er ouderen bij waren. Maar in de andere cultuur sprak iedereen daar juist vrijuit over. Ik viel tussen de wal en het schip. Deed ik het goed? Nooit, voor mijn gevoel.”
Reflectie Drie stappen: Activeren Analyseren (vergelijken) Als middel om verschillende ervaringen op het gebied van burgerschap met elkaar te verbinden Drie stappen: Ontwerpvraag: Hoe doe je dit in de klas? Activeren Onderwerp introduceren Leerlingen brengen eigen ervaringen in Analyseren (vergelijken) Verschillen en overeenkomsten benoemen Integreren (conflicten oplossen) Verklaringen voor verschillen Belangrijke achterliggende principes (waarden) benoemen Conclusies trekken
Didactische strategieën/werkvormen Ervaringen in verschillende contexten (school, thuis, vrije tijd) Competenties kennis, attitudes, vaardigheden en reflectie Reflectie Activeren Analyseren Integreren Leerling Didactische strategieën/werkvormen in 12 lessen (discussie, schrijven enz.) Leraar Op het gebied van Burgerschap Democratisch handelen Recht op inspraak Opkomen voor democratische waarden Omgaan met verschillen Open houding Gelijke behandeling Grenzen bepalen