Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Advertisements

Toepassingsgebied Voor professioneel actieven: werknemers en natuurlijke personen die werken en wonen in Vlaamse of Brussels hoofdstedelijk.
Ouderwerking – School Verzekeringen
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De nieuwe werkelijkheid
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Sociale diensten vanuit Europees perspectief: marktcorrectie of concurrentie? Stad Kortrijk & Sociale Economie.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nieuwe samenwerkings- overeenkomsten voor Werkwinkels en Fora Werkgelegenheid.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
Info PWA PWA Infosessie.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
WET WERK EN ZEKERHEID & DE UITZEND-CAO’S 22 MAART 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doelgroepenbeleid Beleidsgroep 18/10/2016.
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Werkgroep sociale activering
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Lokaal loket kinderopvang
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid Samenvatting van de Conceptnota hervorming.
Infosessie Wijkwerken Vlaams Platform PWA-PWA/DCO VVSG Mei 2017
‘Van PWA naar wijk-werken’ Vlaams Platform PWA-PWA/DCO VVSG Juni 2017
VVSG zorgt voor lokale ondersteuning hierin ism. VDAB Uitgiftemij
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Samenwerking tussen actoren werk en zorg
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Wetgeving overheidsopdrachten
Doelstelling vanaf het begin
Lokaal loket kinderopvang
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i.h.k.v. de zesde staatshervorming

Toelichting Raad van Bestuur VVSG 3/5/2017 Anneleen Peeters, Kabinet Philippe Muyters

Algemeen (1) PWA-stelsel Vlaams Gewest = “wijk-werken” Wijk-werkers verrichten activiteiten bij gebruikers d.m.v. wijk-werkcheque 4 partners VDAB Gemeente Organisator OCMW  

Algemeen (2) Werkzoekenden met domicilie in Vlaams Gewest Gebruikers met domicilie/ vestigingseenheid in Vlaams Gewest Activiteiten in Vlaams Gewest  

Doelstelling en doelgroep (1) Werkzoekenden met grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt en 1° Gebrek aan (recente) werkervaring 2° Minimaal halftijdse professionele tijdsbesteding niet mogelijk 3° Na wijk-werken: doorstroom naar volgende stap in traject naar werk

Doelstelling en doelgroep (2) Werkervaring gericht op behoud van reeds verworven competenties i.f.v. individueel traject naar werk in NEC Maatschappelijk relevante activiteiten in reële arbeidsmarktomgeving Werkplekken op lokaal niveau bij gebruiker

Toeleiding Niet-leefloongerechtigde werkzoekenden: VDAB (evt. partnerorganisaties) Leefloongerechtigde werkzoekenden: OCMW’s Voor de start van wijk-werken: inschrijven bij VDAB

Begeleiding Door VDAB (evt. partnerorganisatie) of OCMW Opstellen, opvolgen, evalueren en bijsturen van traject naar werk

Duurtijd (1) Individueel bepaald i.f.v. overbruggen afstand tot reguliere arbeidsmarkt. Max. 12 maanden, maar uitzondering voor: 1) Personen op 30 september 2017 verbonden met PWA-arbeidsovereenkomst 2) Personen met minstens 100 PWA-cheques uitbetaald in periode 1 oktober 2015 – 30 september 2017

Duurtijd (2) Andere instrumenten beter passend in traject naar werk: overstap naar andere instrumenten

Overeenkomst en statuut Wijk-werkovereenkomst tussen organisator van wijk-werken en wijk-werker (≠ arbeidsovereenkomst) Geen arbeidskaart vereist Tijdens wijk-werken blijft werkzoekende beschikbaar voor arbeidsmarkt Uitzondering: vrijstelling van beschikbaarheid

Regierol gemeenten (1) Regierol van gemeenten 1) Gemeente voert zelf uit 2) Gemeente sluit samenwerkingsverband met andere gemeenten/ oprichten OCMW-vereniging Verschillende taken inzake regie wijk-werken, o.a. 1° Detecteren lokale noden; 2° Bepalen van lokale afwijkingen/ aanvullingen op Vlaamse activiteitenlijst

Regierol gemeenten (2) 3° Bewaken van activiteitenlijst 4° Uitbouwen van samenwerking/coördinatie met VDAB en organisator; 5° Informeren/sensibiliseren van gebruikers; 6° Verzamelen/aanleveren aan organisator van mogelijke werkplekken    Gebruikmaken van platform wijk-werken (zie verder)

Organisator wijk-werken (1) Rol voor gemeente op vlak van organisatie wijk-werken: 1) Gemeente richt zelf organisator op Voorwaarde: gemeente van min. 60 000 inwoners 2) Gemeente vormt samenwerkingsverband of oprichten OCMW-vereniging als organisator Voorwaarde: samenwerkingsverband omvat grondgebied van 60 000 inwoners Kan bestaand samenwerkingsverband/ OCMW-vereniging zijn

Organisator wijk-werken (2) 3) Gemeente laat organisatie van wijk-werken over aan VDAB VDAB evt. uitbesteden aan partnerorganisatie (overheidsopdracht) -> afwijking op minimale schaal van 60.000 onder voorwaarden en mits gemotiveerde aanvraag

Organisator wijk-werken (3) Wijk-werker: toegeleid tot organisator van domicilie, maar kan activiteiten uitvoeren in heel Vlaams Gewest (wijk-werkovereenkomst)  Gebruiker schrijft zich in bij organisator waar activiteiten doorgaan (gebruikersovereenkomst) Organisator met vestigingsplaats in Vlaams Gewest

Organisator wijk-werken (4) Taken van organisator: 1° Matchen van vraag van gebruiker met beschikbare wijk-werker 2° Registratie van competenties van wijk-werker in “mijn loopbaan voor partners” 3° Zoeken naar gebruikers en voorzien in voldoende aanbod van activiteiten; 4° Gebruik van platform;

Organisator wijk-werken (5) 5° Opvolgen van uitvoering activiteiten door de wijk-werker en registreren van de activiteiten in platform; 6° Administratieve taken, o.a. verwerking van de wijk-werkcheques; 7° Ondersteuning gebruikers, gemeenten en wijk-werkers bij gebruik platform; 8° Info verschaffen over wijk-werken; 9° Betrokken gemeente jaarlijks informeren omtrent uitvoering wijk-werken

Organisator wijk-werken (6) Financiering organisator voor zijn dienst-verlening d.m.v. deel opbrengst wijk-werkcheque Transparante boekhouding met afzondering inkomsten en uitgaven wijk-werkactiviteiten Evt. deel opbrengst spenderen aan initiatieven voor activering en werkgelegenheid

VDAB (1) Taken van VDAB in wijk-werken  1° Voorzien van personeel voor ondersteuning organisatoren; Terbeschikkingstelling van personeel aan organisator, maar werkgeversgezag bij VDAB 2° Voorzien van platform wijk-werken; 3° Opstellen en bewaken van activiteitenlijst  

VDAB (2) VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker 4° Samenwerking en coördinatie tussen VDAB, gemeenten en organisator; 5° Eventueel: optreden als organisator wanneer gemeente dit niet voorziet. VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker VDAB sluit verzekering BA af voor wijk-werker

Activiteiten (1) Wijk-werker kan meerdere activiteiten uitvoeren op verschillende werkplekken Activiteiten ≠ verdringing reguliere arbeid in NEC of SEC

Activiteiten (2) M.b.t. soort van activiteiten 1) Vlaamse lijst 2) Gemeenten kunnen Vlaamse lijst uitbreiden of beperken Voorwaarde: geen verdringing, anders schrapping Maximum aantal uren in wijk-werken: BVR wijk-werken

Gebruikers (1) Natuurlijke personen, rechtspersonen, overheidsinstellingen of feitelijke verenigingen Gebruiker koopt wijk-werkcheque aan voor elk begonnen uur wijk-werken Jaarlijks inschrijvingsrecht betalen aan organisator

Gebruikers (2) Voorafgaand aan start activiteiten: aanvraag indienen bij organisator met omschrijving van activiteiten  Naleving welzijnswet  

Wijk-werkcheque (1) Wijk-werker ontvangt voor elk begonnen uur wijk-werkcheque van gebruiker Vergoeding per cheque voor wijk-werker: BVR Papier of elektronische cheque: BVR

Wijk-werkcheque (2) Evt. verplaatsingskosten voor wijk-werker: BVR Aanschafprijs cheque: BVR Uitgiftemaatschappij cheque: overheidsopdracht  

Platform wijk-werken (1) Platform wijk-werken met als doel: 1° Gebruikers, wijk-werkers en toegelaten activiteiten registreren en beheren; 2° Werkplekken melden door gebruikers of organisator; 3° Activiteiten en werkplekken monitoren;

Platform wijk-werken (2) 4° Gegevensstromen vanuit VDAB/ partnerorganisaties / organisatoren creëren; 5° Werkzoekenden met beschikbare werkplekken matchen; 6° Contingent wijk-werken (nl. 7291) monitoren. De organisatoren moeten gebruikmaken van platform  

Platform wijk-werken (3) Toegang platform voor: 1° de organisator; 2° de VDAB / evt. partnerorganisaties; 3° de gemeente; 4° de gebruiker; 5° de wijk-werker.

Financiering en controle VDAB: controle inkomen & uitgaven organisatoren Evt. ten onrechte genoten middelen terugvorderen Opvolgen contingent (nl. 7291): BVR Bedrag financiering organisator en uitgiftemaatschappij: BVR Huidige fiscale regels behouden