Tekstverklaren uitgebreid 2009-II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uiterlijke structuur aanbrengen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
How to tackle a text Vakgroep Engels.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Een leesstrategie: toepassing
Slot 4Hc.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nee Zeggen!.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Tekstverbanden en signaalwoorden
Lezen samenvatten.
Loopbaan en burgerschap les 2
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Inleiding, middenstuk, slot
Teksten lezen/Schrijven
Jongens en meisjes …verschillende rollen
De leesstrategie voor begrijpend lezen
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Tekstverklaren uitgebreid 2009-II Nederlands training 2 Tekstverklaren uitgebreid 2009-II

Programma Oriënterend lezen Intensief lezen Vragen analyseren Vragen beantwoorden

Oriënterend lezen 1) Vorm twee- of drietallen 2) Lees de tekst oriënterend Titel Inleiding Slot 3) Bedenk wat het onderwerp is

Oriënterend lezen - uitwerking Titel -> erge bemoeizucht Inleiding -> De eerste alinea zegt iets over de bemoeizieke relatie tussen de overheid en het privéleven van de burger. De overheid vindt dat ze zich in ons belang preventief met onze gezondheid moet bemoeien.

Oriënterend lezen - uitwerking Slot -> Daar staat: ‘Voorkomen is beter dan genezen.’ Daartegenover geeft de schrijver duidelijk zijn advies: Het zou beter zijn als de overheid minder investeert in preventief gezondheidsbeleid en de echte problemen bij de kop pakte. (Misschien is dit de hoofdgedachte?)

Intensief lezen 1) Vorm twee- of drietallen 2) Lees de tekst intensief maak aantekeningen (denk aan verbanden en functies) markeer signaalwoorden en kernzinnen

Intensief lezen - uitwerking Nu volgen de juiste kernzinnen, verbeter daar waar nodig.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 1: Steeds indringender bemoeit de overheid zich tegenwoordig met het privéleven van de burger. (1e zin) -> De schrijver vindt dat niet positief.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 2: Preventie, ofwel het voorkomen van onheil, hoort bij verstandig beleid. (1e zin) -> Anders gezegd: preventie is het voorkomen van onheil en dat hoort bij verstandig beleid.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 3: Het ligt anders wanneer de overheid onheil wil voorkomen waarvan de oorzaak niet duidelijk is, alleen om op safe te spelen. (1e zin) ->Het preventiebeleid is dus niet verstandig als de oorzaak niet duidelijk is.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 4: Geen echte kernzin: er worden in deze alinea allerlei misstanden genoemd.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 5: Op deze (de misstanden die in alinea 4 worden genoemd) en andere misstanden wil de overheid greep krijgen. (1e zin) Ook de 2e zin is van belang: …een misstand voorkomen die er nog niet is en misschien ook wel niet komt, dat is een zaak waar een overheid haar vingers niet aan zou moeten branden. -> Oftewel: van misstanden die er nog niet zijn, moet de overheid afblijven.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 6: De epidemiologie levert een constante stroom van nieuwe verbanden tussen dingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar die dat blijkbaar toch doen, althans op statistisch niveau. (1e zin) -> Oftewel: er is een constante stroom van nieuwe verbanden tussen dingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Er is alleen maar een statistisch verband.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 7: De correlaties zullen ongetwijfeld kloppen, maar het punt waar het om gaat, is dat iedereen, inclusief de overheid, die het beleid baseert op statistiek, het begrip correlatie verwart met oorzaak-gevolg. (1e zin) -> De schrijver lijkt te waarschuwen tegen overheidsbeleid dat gebaseerd is op statistische verbanden.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 8: Correlaties zeggen iets over kansen in de toekomst (en dit is nog veel moeilijker te bevatten dan het punt dat een correlatie geen causaal verband aangeeft.) (1e zin) Er volgt uitleg met een voorbeeld over roken en longkanker.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 9: Tientallen jaren van naarstig zoeken naar verbanden tussen voedingsmiddelen en bepaalde ziektes hebben niets aan harde resultaten opgeleverd. (1e zin) -> Oftewel: er is geen hard te maken verband tussen voeding en bepaalde ziektes. (Statistische verbanden zijn geen harde feiten.)

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 10: Nergens regeert de angst zo sterk als in de prenatale preventie, terwijl alle aanbevelingen en leefregels alleen maar gebaseerd zijn op statistisch bewijs-materiaal over grotere kansen. (1e zin) -> dus weer geen harde feiten

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 11: Vrouwen moeten zich supergezond gedragen om bepaalde gevaren te vermijden (…)( 1e zin) -> Er worden voorbeelden uit de prenatale zorg gegeven, maar er zijn weer geen harde feiten.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 12: Alle voorspellingen die worden gedaan over de invloed van het gedrag van een zwangere vrouw op de kwaliteit van de baby na de geboorte, zijn slagen in de lucht. (1e zin) -> Die zijn dus onzeker en niet gebaseerd op harde feiten.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 13: (Een normaal leven is echter meeromvat-tend en) zolang een vrouw binnen de marges van het gangbare blijft, is er geen reden voor angst. (laatste zin) -> Alinea 10 t/m 13 vormen een geheel: de voorbeeld die gaan over de prenatale zorg.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 14: (Of het nu over gezondheid in het algemeen gaat, over veilig zwanger zijn of over kinderopvoeding die ermee door kan,) de meeste van deze zogeheten ’risico-indicatoren’ zijn zonder meer terug te voeren op een even botte als fantasieloze factor: sociale klasse. (1e zin)

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 15: Behoren tot de sociaal lagere klasse is op zichzelf een risicofactor, maar niet van het soort om makkelijk aan te pakken. (1e zin) -> Oftewel: Als je behoort tot de sociaal lagere klasse, heb je al een risicofactor en die is niet makkelijk aan te pakken.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 16: Dus besluit de overheid altijd maar weer om de zaak massaal en zonder aanzien des persoons aan te pakken. (1e zin) -> Het preventiebeleid is dus niet to the point, maar lukraak op iedereen gericht.

Intensief lezen - uitwerking Kernzin alinea 17: Dit alles doet de overheid onder het motto ‘veiligheid voor alles’ en ‘voor-komen is beter dan genezen’. (1e zin) -> Onder ‘dit alles’ wordt het niet doel-gerichte preventiebeleid verstaan.

Analyseren van de vragen 1) Vorm twee- of drietallen 2) Je krijgt per groepje enkele vragen toegewezen om te analyseren 3) Onderzoek wat er precies gevraagd wordt 4) Leg aan de rest van de klas aan hoe je jouw vragen het beste aan kunt pakken

Intensief lezen - uitwerking Zoek goed uit wat correlaties en risico-indicatoren precies inhouden. Begrijp wat de schrijver met die termen wil zeggen! Let ook op: preventiebeleid, prenatale preventie. Ga kritisch na of je de bedoeling en argumentaties van de auteur goed genoeg kunt volgen.

Zelfstandig vragen maken Beantwoord zelfstandig de vragen van het examen. Denk hierbij aan alles wat besproken is.