inductie* Module pedagogische tact

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
De bolletjes naar rechts
Loopbaanontwikkeling
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Begeleid zelfstandig leren
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Drieslag functioneel rekenen
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Sectorwerkstuk Den Bosch
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Ervaringen Implementatie in Nederland
NLT modules en excellentiebevordering
2. Eduscrum als activerende didactiek
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Pré-NLT-module 3D-printen
Simulaties in Beroepsonderwijs
Evaluatie 11 scholingsessies: 358 deelnemers (scholen, GGD’en, cateraar samen met school) Evaluatie Brigade: intervisiedag Evaluatie deelnemers: enquête.
Informatieavond groep 7-8
voor Rotterdamse kinderen
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Curriculaire spinnenweb
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Effectieve inspraakmethodieken
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Effectieve inspraakmethodieken
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Consumenten-gedrag Mondige consument
Voorlichting Havo klas 4 van droom naar werkelijkheid
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Transcript van de presentatie:

inductie* Module pedagogische tact Rian Hendriks – Het Rijks vmbo campus Wil Boezen – Kandinsky College

Module pedagogische tact en pbs Bewustwording en versterken van je pedagogische tact, dat willen we toch allemaal?

Pedagogische tact en pbs Wat verstaan we eigenlijk onder pedagogische tact? Hoe verhoudt zich dit tot PBS?

Inhoud deze presentatie Pilotfase: aanpak tot nu toe Wat gaan we behouden, wat passen we aan? Ervaringsdeskundige Karen aan het woord Werken met leerlingacteurs > hoe gaat dat? Opbouw module volgend jaar

Pilotfase 2016-2017: aanpak tot nu toe curriculair spinnenweb* Deelnemende scholen: Canisius College, Het Rijks, locatie Hatertseweg en Goffert Doelgroep: 2e jaars inductie Deelnemers: +/- 16 personen Aantal workshops: 2 Inhoud: PBS algemeen, video-analyse, belonen/waarderen en oefenen met leerlingacteurs Evaluatie: In gesprek Verantwoordelijken: Rian Hendriks, Wil Boezen, Mariette Haasen en Francien van den Bekerom

Werken met leerlingacteurs, hoe gaat dat? Oefenen met moeilijke onderwijssituaties Cases inbrengen Expertfunctie leerling Vakmatige feedback Filmmateriaal

Ervaringsdeskundige Karen aan het woord Vragen aan Karen

Post it! Adviezen & tips

Ontwikkeling module Wat we behouden: Wat we aanpassen: Werken met leerlingenacteurs Werken met videoanalyse Generieke kennis pedagogische tact (en PBS) Meer groepen leerlingenacteurs Werken met videoanalyse als zelfstandige workshop en meer geleid. Differentiëren met een vierde workshop PBS Werken met eigen experts: Wil Boezen, Willem Kunst, Francien van den Bekerom, Rian Hendriks, Mariken de Leede en … Betrokkenheid schoolopleider en MT vergroten

De module volgend jaar Wie: 1e en 2e jaars inductie Wat: 3 of 4 workshops > theorie pedagogische tact, videoanalyse met eigen materiaal, werken met leerlingenacteurs, PBS. Waar: op locatie of bovenschools, afhankelijk van aantal deelnemers Wanneer: eerste semester