inductie* Module pedagogische tact Rian Hendriks – Het Rijks vmbo campus Wil Boezen – Kandinsky College
Module pedagogische tact en pbs Bewustwording en versterken van je pedagogische tact, dat willen we toch allemaal?
Pedagogische tact en pbs Wat verstaan we eigenlijk onder pedagogische tact? Hoe verhoudt zich dit tot PBS?
Inhoud deze presentatie Pilotfase: aanpak tot nu toe Wat gaan we behouden, wat passen we aan? Ervaringsdeskundige Karen aan het woord Werken met leerlingacteurs > hoe gaat dat? Opbouw module volgend jaar
Pilotfase 2016-2017: aanpak tot nu toe curriculair spinnenweb* Deelnemende scholen: Canisius College, Het Rijks, locatie Hatertseweg en Goffert Doelgroep: 2e jaars inductie Deelnemers: +/- 16 personen Aantal workshops: 2 Inhoud: PBS algemeen, video-analyse, belonen/waarderen en oefenen met leerlingacteurs Evaluatie: In gesprek Verantwoordelijken: Rian Hendriks, Wil Boezen, Mariette Haasen en Francien van den Bekerom
Werken met leerlingacteurs, hoe gaat dat? Oefenen met moeilijke onderwijssituaties Cases inbrengen Expertfunctie leerling Vakmatige feedback Filmmateriaal
Ervaringsdeskundige Karen aan het woord Vragen aan Karen
Post it! Adviezen & tips
Ontwikkeling module Wat we behouden: Wat we aanpassen: Werken met leerlingenacteurs Werken met videoanalyse Generieke kennis pedagogische tact (en PBS) Meer groepen leerlingenacteurs Werken met videoanalyse als zelfstandige workshop en meer geleid. Differentiëren met een vierde workshop PBS Werken met eigen experts: Wil Boezen, Willem Kunst, Francien van den Bekerom, Rian Hendriks, Mariken de Leede en … Betrokkenheid schoolopleider en MT vergroten
De module volgend jaar Wie: 1e en 2e jaars inductie Wat: 3 of 4 workshops > theorie pedagogische tact, videoanalyse met eigen materiaal, werken met leerlingenacteurs, PBS. Waar: op locatie of bovenschools, afhankelijk van aantal deelnemers Wanneer: eerste semester