AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Social media in het MBO Vraagstuk:
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Laat vernieuwing groeien
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Het opleidingsprofiel:
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De lerarenopleider gepositioneerd
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER

Competentiegericht begeleiden op de werkplek   Een aanzet tot het professionaliseren van klassenleerkrachten in het competentiegericht begeleiden van studenten  

Programma Inleiding Vooronderzoek Theoretisch kader Interventieonderzoek Conclusies, aanbevelingen en discussie Implementatieplan Vragenronde

De Nieuwe leerkracht Competentiegericht onderwijs Werkplekleren Nieuwe taken Samen opleiden (student-klassenleerkracht-stagebegeleider)

Aanleiding onderzoek Oppervlakkig reflecteren. Eigen invulling van taken, tijdnood, werkdruk, vergoeding, onwil. Beperkte informatie, onvoldoende voorbereiding verantwoordelijke taak. Verwarring didactische instructies Oppervlakkig reflecteren. beperkt ingevulde formulieren.

Vooronderzoek Onderzoeksvraag In hoeverre beschikken de klassenleerkrachten over de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de studenten van Basisjaar 2 en Specialisatiejaar 1 competentiegericht te begeleiden? Onderzoeksopzet Kwantitatief beschrijvend onderzoek Respondenten: 40 klassenleerkrachten Instrumenten: gestructureerde vragenlijsten

Deelvraag 1: In welke mate bezitten de klassenleerkrachten de kennis die nodig is om de studenten van Basisjaar II en Specialisatiejaar I competentiegericht te begeleiden? Aspecten van kennis Niet van toepassing (%) Ik weet wat er van mij verwacht wordt als klassenleerkracht, als het gaat om begeleiding en ondersteuning van studenten 62.5 Ik ben tevreden met de informatie die ik nu heb over de werkwijze van werkplekleren 65.0 Ik weet precies hoe ik feedback moet geven aan de studenten 80.0 Ik weet precies hoe ik de feedbackformulieren moet invullen 70.0 Ik kan op een goede manier antwoord geven op de vragen die de studenten mij stellen 72.5 Aspecten van kennis Wel van toepassing % Ik zou graag meer willen leren over de vaardigheden die nodig zijn om de studenten te begeleiden 82.5 Ik zou graag een training willen volgen over hoe je studenten moet begeleiden 77.5

Aspecten vaardigheden Niet van toepassing (%) Ik geef aanwijzingen aan de studenten over hoe de lesactiviteit voor te bereiden en uit te voeren 75.0 Ik geef na iedere les de student feedback over zijn functioneren. 77.5 Ik weet hoe ik een relatie met studenten moet opbouwen 92.5 Ik voel mij sterk genoeg om studenten te begeleiden 80.0 Ik ervaar geen problemen met het begeleiden van de studenten 97.5 IK werk nauw samen met de stagebegeleider van het Pedagogisch Instituut als het gaat om het begeleiden van studenten Deelvraag 2: In welke mate beschikken de klassenleerkrachten volgens henzelf over de vaardigheden die nodig zijn om de studenten van Basisjaar II en Specialisatie jaar I competentiegericht te begeleiden? Aspecten vaardigheden Wel van toepassing Ik vind dat ik ondersteund moet worden in het begeleiden van studenten door de stagebegeleider 92.5

Conclusie vooronderzoek Gebrek aan kennis en vaardigheden Onvoldoende ondersteuning en Samenwerking

Theoretisch kader Kenmerken van de klassenleerkracht -kennis competentiegerichte begeleiding -visie samen opleiden -beroepsidentiteit -begeleidingsvaardigheden Theoretisch kader Kenmerken van de stagebegeleider -kennis competentiegerichte begeleiding -visie samen opleiden -beroepsidentiteit -begeleidingsvaardigheden

Interventie Vergroten van kennis en verbeteren van begeleidingsvaardigheden. Op gang brengen van partnerschap. Ontwikkelen van een uitgebreide beroepsopvatting.

Interventie-onderzoek De hoofdvraag: Leidt de uitvoering van een professionaliseringstraject voor klassenleerkrachten tot kennisverbreding en gerichte begeleidingsvaardigheden die nodig zijn voor het uitoefenen van de 'nieuwe' rol van begeleider op de werkplek?   Deelvragen: 1 Is de kennis van leerkrachten over het competentiegericht begeleiden toegenomen? 2 Is de beheersing van begeleidingsvaardigheden toegenomen? 3 Ontwikkelen leerkrachten een brede beroepsidentiteit? 4 Hoe geven klassenleerkrachten vorm aan het samen opleiden?

Onderzoeksopzet (2) Onderzoeksinstrumenten gestructureerde vragenlijst Typering: actieonderzoek Respondenten: 20 klassenleerkrachten,15 studenten, 2 stagebegeleiders. Onderzoeksinstrumenten gestructureerde vragenlijst leerrapport half gestructureerde interviews half open groepsgesprekken observatielijst analyse instrument voor reflectieformulieren logboek van de onderzoeker

Resultaten en conclusies (1) Deelvraag 1: is de kennis van leerkrachten over het competentiegericht begeleiden toegenomen? Wel Behoeft aandacht Toename: vakinhoudelijk –pedagogisch handelen Feedback geven Structuur en werkwijze ‘De Nieuwe Leerkracht’ Vragen stellen Nieuwe rol reflecteren Positieve ondersteuning

Resultaten en conclusies (2) Deelvraag 2: Is de beheersing van begeleidingsvaardigheden toegenomen? Wel Behoeft aandacht Observeren, feedback geven Reflectieve vaardigheden Relatie opbouwen, positieve Ondersteuning Model van Korthagen Aanwijzingen geven Onvoldoende zelfsturing Begeleidingsgesprekken

Resultaten en conclusies (4) Deelvraag 3: ontwikkelen leerkrachten een brede beroepsidentiteit? Wel Behoeft nog aandacht Verantwoordelijk Verbreding en verdieping moet nog gestalte krijgen in de praktijk. Positieve houding Leergierig

Resultaten en conclusies (3) Deelvraag 4: hoe geven klassenleerkrachten vorm aan het samen opleiden? Wel Behoeft aandacht Geen nauwe samenwerking werkplek-lerarenopleiding. Visie samenopleiden onvoldoende geïnternaliseerd bij stagebegeleiders.

Algemene conclusie Beantwoording hoofdvraag De interventie heeft positieve vruchten afgeworpen. Er is een toename in het kennisniveau van de leerkrachten en ze maken gebruik van gerichte vaardigheden op de werkplek.

Discussie Kritische kanttekeningen Zelfrapportage metingen (Rassin, 2004). Datatriangulatie. Dubbele rol onderzoeker (Migchelbrink, 2000). Topiclijst.

Aanbevelingen Voorwaardenscheppend (trainingen, systematische implementatie, status) Praktische invulling rol leerkracht Randvoorwaardelijke- en organisatorische aspecten Gelijkwaardige partners (samen opleiden, dialoog, tijd) Soortgelijk onderzoek Kritische factoren ( begeleidend handelen) Kwaliteit individuele leerkracht Professionalisering Leermogelijkheden op de werkplek

Implementatieplan Gericht reflecteren Eigen rol als innovator Professionele leergemeenschap opzetten (professionele ruimte) Gericht reflecteren Partnerschap zusterscholen en werkplek

Thank you!