Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015 Op 10 april 2015 het eerste advies … uitgebracht Op 17 november volgt het tweede advies waarin is uitgewerkt wat dat betekent voor de toerusting van professionals maar ook van burgers Wat zijn de consequenties voor leren en opleiden zowel van huidige als toekomstige profs Hierin staat de link naar het animatiefilmpje https://www.youtube.com/watch?v=iIHg3xnZ0NU&feature=youtu.be 10 april 2015 17 november 2016 1 1 1 1
Vakbekwaamheid Samenwerkend vermogen Lerend vermogen Het centraal stellen van het functioneren, de veerkracht en eigen regie van burgers vraagt niet alleen om toerusting van professionals maar ook van burgers. Burgers ontwikkelen van jongs af aan leer- en gezondheidsvaardigheden. Ze worden zo nodig ondersteund bij de zorg voor zichzelf en voor elkaar, veelal in netwerken. Dit doet een sterk beroep op het primair en voortgezet onderwijs en het minimaliseren van laaggeletterdheid. De toerusting van professionals kenmerkt zich steeds meer door samenhang tussen vakbekwaamheid, samenwerkend vermogen en lerend vermogen. Dit is in het tweede advies uitgewerkt in acht hoofdlijnen. Vakbekwaamheid vormt de basis van het professionele handelen. Het is gericht op het bevorderen en zo nodig herstellen van gezondheid met als focus het functioneren, de veerkracht en eigen regie van burgers. Functioneren, veerkracht en eigen regie zijn het perspectief in zorg- en welzijnsopleidingen, van mbo, hbo en wo tot en met post-initieel en bij- en nascholing. Het uitgangspunt hiervoor is een biopsychosociaal model. Hierdoor worden onder meer zorg en welzijn met elkaar verbonden. Samenwerkend vermogen ontwikkelt zich in de praktijk en de opleidingen. Toekomstige professionals maken kennis met de praktijk waarin ze samen leren en werken. Dat gebeurt al vanaf het begin van de opleiding door de praktijk in het onderwijs en onderwijs in de praktijk te halen. Dat vindt ook plaats door het ontwikkelen van consistente en op elkaar aansluitende leertrajecten in een continuüm, die uitgaan van kenmerkende praktijksituaties. Gemeenschappelijke kaders in een continuüm van mbo, hbo, wo, post-initieel onderwijs en bij- en nascholing leiden tot opleidingen met een bredere en sterkere kerninhoud en differentiatie in uitstroomprofielen (t-shape). Een sterk accent komt te liggen op post-initieel onderwijs en bijen nascholing door de snelle veranderingen en de noodzaak om een leven lang vakbekwaam te blijven. Lerend vermogen van professionals is essentieel. Kennis veroudert steeds sneller en permanent samen leren in teams, organisaties en netwerken draagt bij aan een betere aansluiting bij de veranderende hulp- en zorgvragen. Dit geldt in het bijzonder voor het leven, leren en werken met technologie, die zich spectaculair ontwikkelt. Permanente kennisdeling door de verbinding tussen onderzoek, onderwijs, praktijk en beleid is noodzakelijk om de kennis en bekwaamheden te ontwikkelen die vernieuwingen stimuleren en versnellen. Persoonlijke ontwikkeling en het permanent delen van kennis kunnen alleen plaatsvinden in een omgeving die het leren met en van elkaar op de werkplek en in netwerken stimuleert en faciliteert. Dat vraagt om nieuwe vormen van leiderschap en toezicht, een transparant verantwoordingsproces en goede feedback. Lerend vermogen www.opleidenvoor2030.nl Tweede advies Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen
In gesprek over permanent leren
Workshop Medewerkersdialoog Landelijke werkdag zorgpact 8 december
Aanleiding Medewerkersdialoog In 2040 heeft de vergrijzingsgolf haar hoogte punt bereikt Elke 10 werkende Nederlanders moeten dan zorg dragen voor 9 niet-werkende Nederlanders
Waarom moet de zorg veranderen? Vergrijzing Stijgende zorgdruk Complexere ziektes Snelle ontwikkeling zorgtechnologie Burger komt steeds meer centraal te staan als klant en gebruiker (o.a. extramuralisering) Vergrijzing Stijgende zorgdruk Complexere ziektes Snelle ontwikkeling zorgtechnologie Burger komt steeds meer centraal te staan als klant en gebruiker (o.a. extramuralisering)
Aanpak Medewerkersdialoog Wat? Programma ter bewustwording van de veranderingen in de zorg en stimulering van het nemen van zelfregie bij medewerkers
Methodiek Medewerkersdialoog Hoe? Interviews bestuur & management Workshops ‘ Werken in een Nieuwe Zorgwereld’ en ‘ Word Medewerker van de Toekomst’ Actieve dialoog met bestuur en management
Programma Medewerkersdialoog Waarom? Er wordt teveel gepraat over medewerkers en niet met medewerkers! Veranderingen niet alleen top-down, maar ook bottom up!
Poll Medewerkersdialoog Ga naar: www.broedplaatsrotterdam.presenterswall.nl en vul het registratieformulier in
Op welke manier denken zorgmedewerkers dat hun baan zal veranderen in de toekomst? A Minder tijd kwijt aan checklists invullen B Toenemende rol van technologische ontwikkelingen C Lagere werkdruk D Meer generalistische en minder specialistische functies A B C D
Verwachte veranderingen van medewerkers
Wat verwachten zij dat er in de toekomst het meest gaat veranderen in de werkzaamheden? A De locatie waar zij werken B De mensen met wie zij samenwerken C De kennis die ze nodig hebben D Meer flexibele uren werken A B C D
Wat geven zorgmedewerkers aan nodig te hebben van hun werkgever om duurzaam inzetbaar te blijven? A Uitwisseling met andere afdelingen of zorgorganisaties B E-learning C Meer invloed op besluitvorming D Minder werkdruk 1 A B C D
Filmpje Medewerkersdialoog https://youtu.be/25MrTm1kQws
Pressure Cooker Vorm een groep met mededeelnemers Verzin een of twee mogelijke uitkomsten van de Medewerkersdialoog op te pakken in de eigen organisatie(s) Pitch je idee!
Vragen?