Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan een duurzame civil society
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Innovatie en stakeholders in VO
Bestuurlijke relevantie
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Missie, visie, strategie & jaarplan
De nieuwe beroepsprofielen
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
moderniseren van het curriculum.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
MEE maakt meedoen mogelijk
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Jeroen Schumacher, senior adviseur
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
<plaats en datum>
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Resultaatgericht Samenwerken
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
<plaats en datum>
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
De collectieve ambitie
AD Health & Social Work Wat is dat?.
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Versterk de Jobcoach IN de school
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015 Op 10 april 2015 het eerste advies … uitgebracht Op 17 november volgt het tweede advies waarin is uitgewerkt wat dat betekent voor de toerusting van professionals maar ook van burgers Wat zijn de consequenties voor leren en opleiden zowel van huidige als toekomstige profs Hierin staat de link naar het animatiefilmpje https://www.youtube.com/watch?v=iIHg3xnZ0NU&feature=youtu.be 10 april 2015 17 november 2016 1 1 1 1

Vakbekwaamheid Samenwerkend vermogen Lerend vermogen Het centraal stellen van het functioneren, de veerkracht en eigen regie van burgers vraagt niet alleen om toerusting van professionals maar ook van burgers. Burgers ontwikkelen van jongs af aan leer- en gezondheidsvaardigheden. Ze worden zo nodig ondersteund bij de zorg voor zichzelf en voor elkaar, veelal in netwerken. Dit doet een sterk beroep op het primair en voortgezet onderwijs en het minimaliseren van laaggeletterdheid. De toerusting van professionals kenmerkt zich steeds meer door samenhang tussen vakbekwaamheid, samenwerkend vermogen en lerend vermogen. Dit is in het tweede advies uitgewerkt in acht hoofdlijnen. Vakbekwaamheid vormt de basis van het professionele handelen. Het is gericht op het bevorderen en zo nodig herstellen van gezondheid met als focus het functioneren, de veerkracht en eigen regie van burgers. Functioneren, veerkracht en eigen regie zijn het perspectief in zorg- en welzijnsopleidingen, van mbo, hbo en wo tot en met post-initieel en bij- en nascholing. Het uitgangspunt hiervoor is een biopsychosociaal model. Hierdoor worden onder meer zorg en welzijn met elkaar verbonden. Samenwerkend vermogen ontwikkelt zich in de praktijk en de opleidingen. Toekomstige professionals maken kennis met de praktijk waarin ze samen leren en werken. Dat gebeurt al vanaf het begin van de opleiding door de praktijk in het onderwijs en onderwijs in de praktijk te halen. Dat vindt ook plaats door het ontwikkelen van consistente en op elkaar aansluitende leertrajecten in een continuüm, die uitgaan van kenmerkende praktijksituaties. Gemeenschappelijke kaders in een continuüm van mbo, hbo, wo, post-initieel onderwijs en bij- en nascholing leiden tot opleidingen met een bredere en sterkere kerninhoud en differentiatie in uitstroomprofielen (t-shape). Een sterk accent komt te liggen op post-initieel onderwijs en bijen nascholing door de snelle veranderingen en de noodzaak om een leven lang vakbekwaam te blijven. Lerend vermogen van professionals is essentieel. Kennis veroudert steeds sneller en permanent samen leren in teams, organisaties en netwerken draagt bij aan een betere aansluiting bij de veranderende hulp- en zorgvragen. Dit geldt in het bijzonder voor het leven, leren en werken met technologie, die zich spectaculair ontwikkelt. Permanente kennisdeling door de verbinding tussen onderzoek, onderwijs, praktijk en beleid is noodzakelijk om de kennis en bekwaamheden te ontwikkelen die vernieuwingen stimuleren en versnellen. Persoonlijke ontwikkeling en het permanent delen van kennis kunnen alleen plaatsvinden in een omgeving die het leren met en van elkaar op de werkplek en in netwerken stimuleert en faciliteert. Dat vraagt om nieuwe vormen van leiderschap en toezicht, een transparant verantwoordingsproces en goede feedback. Lerend vermogen www.opleidenvoor2030.nl Tweede advies Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen

In gesprek over permanent leren

Workshop Medewerkersdialoog Landelijke werkdag zorgpact 8 december

Aanleiding Medewerkersdialoog In 2040 heeft de vergrijzingsgolf haar hoogte punt bereikt Elke 10 werkende Nederlanders moeten dan zorg dragen voor 9 niet-werkende Nederlanders

Waarom moet de zorg veranderen? Vergrijzing Stijgende zorgdruk Complexere ziektes Snelle ontwikkeling zorgtechnologie Burger komt steeds meer centraal te staan als klant en gebruiker (o.a. extramuralisering) Vergrijzing Stijgende zorgdruk Complexere ziektes Snelle ontwikkeling zorgtechnologie Burger komt steeds meer centraal te staan als klant en gebruiker (o.a. extramuralisering)

Aanpak Medewerkersdialoog Wat? Programma ter bewustwording van de veranderingen in de zorg en stimulering van het nemen van zelfregie bij medewerkers

Methodiek Medewerkersdialoog Hoe? Interviews bestuur & management Workshops ‘ Werken in een Nieuwe Zorgwereld’ en ‘ Word Medewerker van de Toekomst’ Actieve dialoog met bestuur en management

Programma Medewerkersdialoog Waarom? Er wordt teveel gepraat over medewerkers en niet met medewerkers! Veranderingen niet alleen top-down, maar ook bottom up!

Poll Medewerkersdialoog Ga naar: www.broedplaatsrotterdam.presenterswall.nl en vul het registratieformulier in

Op welke manier denken zorgmedewerkers dat hun baan zal veranderen in de toekomst? A Minder tijd kwijt aan checklists invullen B Toenemende rol van technologische ontwikkelingen C Lagere werkdruk D Meer generalistische en minder specialistische functies A B C D

Verwachte veranderingen van medewerkers

Wat verwachten zij dat er in de toekomst het meest gaat veranderen in de werkzaamheden? A De locatie waar zij werken B De mensen met wie zij samenwerken C De kennis die ze nodig hebben D Meer flexibele uren werken A B C D

Wat geven zorgmedewerkers aan nodig te hebben van hun werkgever om duurzaam inzetbaar te blijven? A Uitwisseling met andere afdelingen of zorgorganisaties B E-learning C Meer invloed op besluitvorming D Minder werkdruk 1 A B C D

Filmpje Medewerkersdialoog https://youtu.be/25MrTm1kQws

Pressure Cooker Vorm een groep met mededeelnemers Verzin een of twee mogelijke uitkomsten van de Medewerkersdialoog op te pakken in de eigen organisatie(s) Pitch je idee!

Vragen?