Tweede bijeenkomst Jaar 2+3 24 januari 2017
Starter: vraag Hoe sluit jij je lessen tot nu toe vaak af?
Doel van vandaag Professionalisering als docent Van elkaar leren over afsluiting van een les
Programma Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Tijd: 14.30 – 16.00 uur Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Afsluiting van een les Afsluiter!
Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Twee groepje: Gerke, Eline en Paul Maarten en Silke Interviewer Geïnterviewde Observant
Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp a. Wat vond je een sterk punt uit het lesontwerp van de geobserveerde les? Waarom? b. Heb je iets gezien wat je zelf zou willen uitproberen of wat je aan het denken heeft gezet over je eigen lesontwerp? Over je eigen lesontwerp: c. Wat heb je geleerd uit de feedback van je collega? d. Met welke tips van je collega kun je aan de slag / wil je aan de slag gaan? Afsluitend rondje over dit onderwerp (door observator).
Afsluiting van de les Kan uit verschillende doelen bestaan: bewuste reflectie op het geleerde in de les toetsen of de gestelde doelen bereikt zijn het opgeven van en motiveren voor het huiswerk het geven van een cliffhanger om onbewuste processen in gang te zetten evaluatie van de les door de leerlingen en / of door de docent
Vier voorbeelden lesafsluiting 1. De slang Je hebt veel kaartjes. (Heb je meer leerlingen, benoem deze(n) dan tot controleurs; heb je minder leerlingen, geef de drukke/lieve/jarige leerling(en) er één extra.) Op elk kaart staat enerzijds een omschrijving en anderzijds een begrip. Je wijst een willekeurige leerling aan; deze leest de omschrijving voor; de leerling die de aanvulling = het begrip op zijn kaartje heeft staan leest zijn begrip voor en vervolgens zijn omschrijving. Dit herhaalt zich tot ieder aan de beurt is geweest. Op een controleblad staan alle zinnen met een aanvulling van elk omschrijving.
Vier voorbeelden lesafsluiting 2. Simpele quiz Gebruik (web-)apps als Socrative, Kahoot etc. om een korte quiz te geven over de les. Of laat leerlingen drie vragen formuleren over de zojuist gegeven les, die aan het begin van de volgende les zullen worden gesteld. Wie weet het antwoord nog?
Vier voorbeelden lesafsluiting 3. Elevator pitch Vraag leerlingen om elkaar in minder dan één minuut de kern van de les te beschrijven, terwijl de leerling die luistert zich voordoet als een belangrijk persoon uit het vakgebied. Na deze samenvatting moeten leerlingen kunnen verwoorden waarom een bepaald concept of idee van belang is voor degene uit het vakgebied.
Vier voorbeelden lesafsluiting 4. Uitrijkaart Vraag leerlingen om hun naam, wat ze hebben geleerd tijdens de les en eventuele vragen die ze naar aanleiding van de les nog hebben op een kaartje te schrijven. Voordat ze het klaslokaal verlaten, deponeren leerlingen hun ‘uitrijkaart’ in een van de mappen/bakken met bv.de labels: - ‘ik snap het’ - ‘meer oefening a.u.b.’ - ‘ik heb hulp nodig’.
Meer weten? Benieuwd naar andere lesafsluiters? Lees dan verder in het artikel ‘22 Powerful Closure Activities’ op Edutopia.
Aan de slag: maak een afsluiter van een les! Individueel, voor een les van deze of komende week Uitwisselen met elkaar
Wederzijds lesbezoek: afsluiter Wederzijds lesbezoek, indien mogelijk Nabespreking van lesbezoek: - Wat was het doel van de afsluiter? - Wat ging goed bij de afsluiter? En waarom? - Wat kan beter bij de afsluiter? Hoe kan het beter?
Afsluiter: evaluatie De uitrijkaart Noteer: naam wat jij hebt geleerd tijdens deze bijeenkomst eventuele vragen die jij nog hebt
Volgende bijeenkomst Dinsdag 28 maart Waar is behoefte aan? Ideeën? Van 14.45 – 16.15 uur