Tweede bijeenkomst Jaar 2+3 24 januari 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Redactioneel schrijven Les 2
Leswijzer Nieuwsbegrip
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Iedereen coach naar Jef Clement.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Tweede wereldoorlog.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Docentvaardigheden ICT
Onderhouden met Werktuigen en machines
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Welkom instructeurs!.
Literatuur V6 – les
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Inleiding beoordelen.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Schrijven Zakelijke brief.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Een (informatief) Artikel schrijven
Feedback Reinier Geurts.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Cijferloos lesgeven bij talen
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Tweede bijeenkomst Jaar 2+3 24 januari 2017

Starter: vraag Hoe sluit jij je lessen tot nu toe vaak af?

Doel van vandaag Professionalisering als docent Van elkaar leren over afsluiting van een les

Programma Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Tijd: 14.30 – 16.00 uur Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Afsluiting van een les Afsluiter!

Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp Twee groepje: Gerke, Eline en Paul Maarten en Silke Interviewer Geïnterviewde Observant

Terugblik wederzijds lesbezoek lesontwerp a. Wat vond je een sterk punt uit het lesontwerp van de geobserveerde les? Waarom? b. Heb je iets gezien wat je zelf zou willen uitproberen of wat je aan het denken heeft gezet over je eigen lesontwerp? Over je eigen lesontwerp: c. Wat heb je geleerd uit de feedback van je collega? d. Met welke tips van je collega kun je aan de slag / wil je aan de slag gaan? Afsluitend rondje over dit onderwerp (door observator).

Afsluiting van de les Kan uit verschillende doelen bestaan: bewuste reflectie op het geleerde in de les toetsen of de gestelde doelen bereikt zijn het opgeven van en motiveren voor het huiswerk het geven van een cliffhanger om onbewuste processen in gang te zetten evaluatie van de les door de leerlingen en / of door de docent

Vier voorbeelden lesafsluiting 1. De slang Je hebt veel kaartjes. (Heb je meer leerlingen, benoem deze(n) dan tot controleurs; heb je minder leerlingen, geef de drukke/lieve/jarige leerling(en) er één extra.) Op elk kaart staat enerzijds een omschrijving en anderzijds een begrip. Je wijst een willekeurige leerling aan; deze leest de omschrijving voor; de leerling die de aanvulling = het begrip op zijn kaartje heeft staan leest zijn begrip voor en vervolgens zijn omschrijving. Dit herhaalt zich tot ieder aan de beurt is geweest. Op een controleblad staan alle zinnen met een aanvulling van elk omschrijving.

Vier voorbeelden lesafsluiting 2. Simpele quiz Gebruik (web-)apps als Socrative, Kahoot etc. om een korte quiz te geven over de les. Of laat leerlingen drie vragen formuleren over de zojuist gegeven les, die aan het begin van de volgende les zullen worden gesteld. Wie weet het antwoord nog?

Vier voorbeelden lesafsluiting 3. Elevator pitch Vraag leerlingen om elkaar in minder dan één minuut de kern van de les te beschrijven, terwijl de leerling die luistert zich voordoet als een belangrijk persoon uit het vakgebied. Na deze samenvatting moeten leerlingen kunnen verwoorden waarom een bepaald concept of idee van belang is voor degene uit het vakgebied.

Vier voorbeelden lesafsluiting 4. Uitrijkaart Vraag leerlingen om hun naam, wat ze hebben geleerd tijdens de les en eventuele vragen die ze naar aanleiding van de les nog hebben op een kaartje te schrijven. Voordat ze het klaslokaal verlaten, deponeren leerlingen hun ‘uitrijkaart’ in een van de mappen/bakken met bv.de labels: - ‘ik snap het’ - ‘meer oefening a.u.b.’ - ‘ik heb hulp nodig’.

Meer weten? Benieuwd naar andere lesafsluiters? Lees dan verder in het artikel ‘22 Powerful Closure Activities’ op Edutopia.

Aan de slag: maak een afsluiter van een les! Individueel, voor een les van deze of komende week Uitwisselen met elkaar

Wederzijds lesbezoek: afsluiter Wederzijds lesbezoek, indien mogelijk Nabespreking van lesbezoek: - Wat was het doel van de afsluiter? - Wat ging goed bij de afsluiter? En waarom? - Wat kan beter bij de afsluiter? Hoe kan het beter?

Afsluiter: evaluatie De uitrijkaart Noteer: naam wat jij hebt geleerd tijdens deze bijeenkomst eventuele vragen die jij nog hebt

Volgende bijeenkomst Dinsdag 28 maart Waar is behoefte aan? Ideeën? Van 14.45 – 16.15 uur